وضعیت فاجعه‌بار انتشار مقالات تقلبی در تحقیقات علمی جهان

تهران– ایرنا– دانشمندان هشدار داده‌اند هر سال دهها هزار مقاله تحقیقی تقلبی در نشریات منتشر می‌شود که این یک رسوایی بین‌المللی است که هر سال بدتر می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، تارنمای گاردین در گزارشی از تقلب های علمی در جهان نوشت: به علت وجود یک موج جهانی از علوم تقلبی که آزمایشگاهها و دانشگاهها را در می‌نوردد، تحقیقات پزشکی در حال ضربه خوردن است، تولید داروها با مانع رو به رو می‌شود و همچنین تحقیقات دانشگاهی امیدوارکننده به خطر افتاده است.

سال گذشته برای اولین بار تعداد مقالاتی که توسط نشریات تحقیقاتی پس گرفته و مسترد شد به ۱۰ هزار مورد بالغ شد. اکثر تحلیلگران اعتقاد دارند که این آمار تنها نوک کوه یخ تقلب‌های علمی است.

پروفسور «دوروتی بیشاپ» از دانشگاه آکسفورد در این خصوص این وضعیت را ترسناک دانست و گفت: میزان انتشار مقالات تقلب‌کارانه در حال ایجاد مشکلات جدی برای علم است.

وی افزود: در بسیاری از حوزه‌ها کار ایجاد یک رویکرد جمعی در حال دشوار شدن است؛ زیرا فاقد یک بنیان و اساس مستحکم از یافته‌های قابل اعتماد هستیم و این وضعیت در حال بدتر و بدتر شدن است.

این گزارش در ادامه ادعا می‌کند که ریشه افزایش شدید انتشار مقالات علمی جعلی به کشور چین می‌رسد که در آنجا پزشکان و دانشمندان جوان برای ارتقا ملزم به انتشار مقالات علمی هستند و سازمان‌های غیررسمی در سایه موسوم به «آسیاب کاغذی» شروع به فراهم کردن کارهای علمی جعلی برای انتشار در نشریات کردند.

این رویه به کشورهای دیگر مانند هند، روسیه و کشورهای وابسته به شوروی سابق و شرق اروپا نیز سرایت کرده است؛ چرا که شمار فزاینده‌ای از دانشمندان جوان تلاش می‌کنند با ادعای تجربه تحقیقاتی نادرست کار خود را ارتقا دهند. در برخی موارد سردبیران نشریات علمی رشوه گرفته‌اند تا مقالاتی را قبول کنند.

پروفسور «الیسون اونل» از دانشگاه آبردین هم گفت: سردبیران (نشریات علمی) به درستی نقش خود را ایفا نمی‌کنند و افرادی هم که مسئول بازبینی مقالات هستند کار خود را انجام نمی‌دهند و به برخی پول های زیادی داده می ‌شود. این به شدت نگران کننده است.

تولیدات آسیاب‌های کاغذی اغلب مشابه مقالات عادی است، اما بر اساس قالب‌هایی استوار هستند که در آنها اسامی ژن‌ها یا بیماری‌ها بطور تصادفی وارد اشکال و جداول می‌شود. موضوع نگران‌کننده این است که این مقالات سپس می توانند وارد پایگاه‌های داده بزرگی شوند که مورد استفاده افرادی هستند که روی کشف داروها کار می‌کنند.

وضعیت فاجعه‌بار انتشار مقالات تقلبی در تحقیقات علمی جهان

برخی موارد دیگر عجیب تر است و شامل تحقیقاتی می شود که هیچ ارتباطی با حوزه کاری نشریه ندارد و نشان می دهد هیچ بررسی کارشناسی صورت نگرفته است.

این در حالی است که گروههای نظارتی وارد کار شده و برای پس گرفتن و خارج کردن مقالات تقلبی تلاش می‌کنند. یک مطالعه توسط نشریه «نیچر» فاش کرد که در سال ۲۰۱۳ تنها اندکی بیش از یک هزار مقاله پس گرفته شد. در سال ۲۰۲۲ این عدد به ۴ هزار مقاله و سال گذشته به بیش از ۱۰ هزار مقاله رسید.

صدمه وارد شدن توسط تحقیقات تقلبی و جعلی در مورد داروی ضدانگل ivermectin نشان داده شد. مطالعات آزمایشگاهی اولیه حاکی بود که این دارو می‌تواند برای درمان کووید-۱۹ به کار رود و به عنوان یک داروی معجزه‌ مورد تمجید قرار گرفت، اما بعدا مشخص شد که این مطالعات شواهد و مدارک روشنی از تقلب را نشان داده است و مقامات پزشکی نیز از این دارو به عنوان درمانی برای کووید حمایت نکردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha