شیوع ناباروری در استان مرکزی ۱۹ درصد است

اراک - ایرنا - کارشناس بهداشت مادر و کودک معاونت بهداشت استان مرکزی گفت: شیوع ناباروری در ایران براساس آخرین مطالعات در بین زوج های ایرانی ۲۰.۳ درصد و استان مرکزی ۱۹.۸ درصد است.

«اکرم احمدلو» روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: ۴۰ درصد ناباروری‌ها ناشی از عوامل مرتبط با زنان، نظیر نداشتن تخمک‌گذاری یا بسته بودن لوله‌ها است.

وی با بیان اینکه، حدود ۴۰ درصد ناباروری‌ها نیز ناشی از عوامل مردانه نظیر کاهش تعداد یا حرکت اسپرم (نطفه مرد) است، ادامه داد: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد موارد علت ناباروری نیز نامشخص و به عبارت دیگر علیرغم طبیعی بودن آزمایش‌ها دلیل قطعی برای باردار نشدن وجود ندارد.

کارشناس بهداشت مادر و کودک معاونت بهداشت استان مرکزی، به سن باروری هم اشاره کرد و گفت: بارداری در سن بالای ۳۵ سال، نیازمند افزایش مراقبت‌های ویژه توسط همکاران مراکز بهداشتی و درمانی و متخصص زنان است که در این صورت مادران مشکلی نخواهند داشت.

احمدلو افزود: احتمال ناباروری با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند و این مهم به ویژه در زنان با کاهش تعداد و کیفیت تخمک و در مردان با کاهش کیفیت اسپرم (نطفه مرد) نمایان می‌شود.

وی بیان کرد: عملکرد تخمدان‌ها و قدرت باروری با افزایش سن زنان کاهش می‌یابد به طوری که در سنین بالاتر، زنان، عدم تخمک‌گذاری و تاخیر در قاعدگی را تجربه می‌کنند.

کارشناس بهداشت مادر و کودک معاونت بهداشت استان مرکزی گفت: همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد با افزایش سن مردان، از قدرت باروری آنان کاسته می‌شود به طوری که زمان مورد نیاز برای بارداری همسر در مردان بالای ۴۵ سال، پنج برابر مردان ۲۵ ساله است.

مراقبت ویژه برای مبتلایان به بیماری‌های قلبی و دیابت

احمدلو افزود: همچنین ممکن است، فرد با افزایش سن به برخی بیماری‌های مزمن مانند فشار خون، دیابت و بیماری‌های قلبی مبتلا شود که در صورت بارداری، نیازمند مراقبت‌های بیشتر بوده و احتمال بارداری‌، نیازمند مراقبت و توجه ویژه را افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: به همین خاطر است که باید همه زوج‌ها در اولین فرصت ممکن به تعداد فرزند دلخواه خود دست یافته و از تاخیر بدون دلیل پرهیز کنند.

کارشناس بهداشت مادر و کودک معاونت بهداشت استان مرکزی درباره وزن بالا زنان نیز گفت: وزن مناسب در سلامت باروری بسیار تاثیر دارد. برخی از زنانی که وزن خیلی زیاد یا وزن خیلی کم دارند ممکن است با مشکل عدم تخمک‌گذاری و اختلال قاعدگی مواجه شده و باروری آنها تحت تاثیر قرار گیرد.

احمدلو، برخی از عوارض چاقی در سلامت باروری را شامل قاعدگی نامنظم، افزایش احتمال ناباروری، افزایش خطر درمان‌های جراحی ناباروری، افزایش احتمال سقط خود به خودی، کاهش موفقیت درمان‌های ناباروری است.

حداقل ۶۰ درصد زنان با بیماری تخمدان پلی‌کیستیک، دارای اضافه وزن و چاقی هستند.

کارشناس بهداشت مادر و کودک معاونت بهداشت استان مرکزی، یکی از مولفه‌های باروری موفق را، وزن مناسب دانست و گفت: وزن مناسب، موفقیت درمان‌های ناباروری را افزایش می‌دهد، همچنین سبب می‌شود که فرد تصور خوبی از بدن خود داشته و از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار باشد.

احمدلو افزود: کاهش متعادل پنج تا ۱۰ درصد وزن بدن، احتمال تخمک‌گذاری و امکان بارداری را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: کلید کاهش وزن، داشتن یک رژیم متعادل و سالم، افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش است و برای این مهم باید برای کاهش وزن با مراقب سلامت، مشورت داشت.

کارشناس بهداشت مادر و کودک معاونت بهداشت استان مرکزی گفت: افزایش وزن در ۲ و نیم تا پنج کیلوگرم در زنانی که وزن خیلی کم دارند ممکن است منجر به تخمک گذاری طبیعی شود.

احمدلو افزود: سایر عواملی که سلامت باروری زوجین را به خطر می‌اندازد، شامل تغذیه نامناسب، عدم تحرک بدنی متعادل، سیگار کشیدن، فشارهای روحی و روانی، استفاده از الکل و مواد مخدر و برخی از بیماری‌ها و عوامل زمینه‌ای است.

وی بیان کرد: باید به این نکته توجه داشت که سبک زندگی سالم برای همسران، یک گام مهم برای رسیدن به هدف مشترک، یعنی داشتن کودک سالم است.

۴۹ درصد از جمعیت یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفری استان مرکزی را زنان تشکیل می‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha