معاون رییس‌جمهور: سرخس باید الگوی مدیریت گرد و غبار در کشور شود

مشهد- ایرنا- معاون رییس‌جمهور و رییس ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور گفت: شهرستان سرخس با اجرای کامل نقشه راه مدیریت و کنترل گرد و غبار باید به عنوان الگوی مدیریت گرد و غبار در کشور شناخته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی سلاجقه روز سه‌شنبه در هجدهمین جلسه ستاد ملی سیاست‌گذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار کشور افزود: تمام کشور امروز برای بررسی وضعیت و مدیریت معضل گردو غبار در شهرستان سرخس بسیح شده‌اند.

وی ادامه داد: تشکیل قرارگاه عملیاتی در سرخس به ریاست فرماندار و نیز بهره گیری از اعتبارات بحران با موافقت استاندار خراسان رضوی می تواند در تسریع انجام امور راهگشا باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار کرد: نقشه راه مدیریت و کنترل آلودگی هوای سرخس و مصوبات ستاد ملی گرد و غبار برای کلیه دستگاهها تکلیف اجرایی دارد و برنامه مصوب از امروز آغاز می‌شود، در این راستا طرح‌هایی با بیشترین ضریب اثرگذاری در مدیریت گرد و غبار این شهرستان در اولویت قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه کار تیمی در حل مشکلات تاثیر فراوانی دارد، بیان کرد: مردم انتظار اقدام موثر دارند، کما اینکه شخص رییس جمهور در نخستین سفر خود به خراسان رضوی وقوع ریزگردها را تجربه کرد و دستور ویژه برای حل این معضل در استان را صادر کرد.

سلاجقه دروازه ورود ریزگردها را از شمال شرق و شمال کشور اعلام کرد و افزود: در دولت مردمی در کنار مردم هستیم، بنابراین با توجه به شرایط اقلیمی موجود باید حمایت از مردم را همه دستگاهها در دستور کار قرار دهند تا ملالت مردم کاهش یابد.

پیشنهاد ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای مدیریت ریزگردها در سرخس  

وی با بیان اینکه جهت تهیه طرح مدیریت و کنترل گرد و غبار شهرستان سرخس ۱۵ سال داده‌ها و اطلاعات موجود در منطقه مورد استفاده قرار گرفته است، بیان کرد: خوشبختانه در بحث مدیریت کانونهای گرد و غبار خارجی، کشور ترکمنستان همکاری موثر دارد و در حال انجام توافقات در این زمینه  هستیم.

به گفته وی، پیشنهاد می شود در دور دوم سفر ریاست جمهوری به خراسان رضوی حداقل ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای مدیریت معضل سرخس در نظر گرفته شود.

معاون رییس جمهور در ادامه گفت: مدیریت عرصه ۱۷۰ هزار هکتاری تحت تاثیر گرد و غبار در سرخس طی برنامه پنج ساله، کار بسیاری سختی است اما در نظر است با یک هزار میلیارد ریال (۱۰۰ میلیارد تومان) اعتبار مصوب در سالجاری شاهد اثرگذاری در پیشرفت امور مدیریت گرد و غبار در شهرستان باشیم.

وی با اشاره به اینکه قرار نیست بیش از این «مالچ نفتی» در کشور استفاده شود، افزود: از این پس دو نوع مالچ تایید شده در کشور برای انجام عملیات مالچ پاشی در تمامی موارد مورد نیاز استفاده خواهد شد و در شهرستان سرخس نیز در صورت نیاز همین روند انجام می‌شود.

سلاجقه با بیان اینکه ضرورت دارد ستاد ملی گرد و غبار نظارت بر روند بهبود اجرای وظایف را داشته باشد، بیان کرد: هر چقدر هم جهادی کار شود، محدویتهای اعتباری کشور عزم اجرایی دستگاهها را در اجرای طرح و برنامه مربوط ضروری می‌کند.

وی در خصوص معیشت جایگزین در منطقه سرخس اظهار کرد: بحثهای حفاظت، قرق و معیشت‌های پایدار جایگزین باید در مدیریت گرد و غبار شهرستان سرخس مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان محیط زیست کشور در بخشی از سخنانش  با بیان اینکه مهاجرتهای سرزمینی به دلیل مسائل زیست محیطی در جهان رو به فزونی است، افزود: تغییر اقلیم موضوع جدی است که کشور ما را نیز کم و بیش درگیر خود کرده است.

وی گفت: معضل تغییر اقلیم تمامی بنیادهای حیات و اساسا جمعیتهای انسانی را از بین می‌برد و در این راستا در کشور باید به جد به دنبال سازگاری با تغییر اقلیم از جمله مدیریت مصرف آب، مدیریت کشت و دیگر موارد مربوط به این مهم باشیم.

سلاجقه بیان کرد: در میان قرارگاههای عملیاتی که در موضوعات مختلف در کشور تشکیل می شود، اصلی ترین قرارگاه جهادی کشور باید با موضوع سازگاری با تغییر اقلیم تشکیل شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور دوشنبه شب وارد مشهد شد، وی امروز برای شرکت در هجدهمین جلسه ستاد ملی سیاست گزاری و هماهنگی پدیده گردو غبار سرخس به این شهرستان سفر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha