مروری بر دستاوردهای اقتصادی استان سمنان در عرصه ملی + فیلم

سمنان- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان گفت: کاهش نرخ بیکاری، رشد اقتصادی و قرارگرفتن در فهرست سه استان دارای پایین‌ترین نرخ تورم در کشور از جمله شاخص‌های گواه بر تلاش‌ نتیجه‌بخش و موفقیت‌آمیز در استان است.

نادر مالکی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: احیای واحدهای تولیدی راکد از جمله عوامل کمک کننده در کاهش نرخ بیکاری و پویایی اقتصادی در استان سمنان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان ادامه داد: تلاش‌ بخش‌های مختلف منجر به رشد اقتصادی مطلوب در سال ۱۴۰۱ منجر شد استان سمنان در این شاخص‌ها جزو استان‌های برتر کشور محسوب شود.

وی بیان کرد: طبق برآورد رسمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بر مبنای محاسبات مرکز آمار ایران، استان سمنان با نرخ رشد اقتصادی پنج و ۲ دهم درصد، بعد از استان‌های نفت‌خیز بوشهر و هرمزگان، رتبه سوم پویاترین اقتصاد را در بین استان‌های کشور در سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داد.

این مسوول اظهار کرد: سمنان با ثبت عدد ۶ و چهار دهم درصد، در رتبه نخست کشور در مهار بیکاری بر اساس آمارهای رسمی سال ۱۴۰۱ مرکز آمار ایران قرار دارد که این عدد، کمترین میزان در ۱۸ سال اخیر است.

وی با بیان اینکه نرخ تورم سالانه کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای استان سمنان در دی ۱۴۰۲ سه درصد کمتر از میانگین کشوری بود و بعد از استان‌های تهران و خوزستان، سمنان در رده سوم قرار گرفت، تصریح کرد: تلاش می‌شود با کاهش نرخ تروم، وضعیت معیشت مردم بهبود یاید.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان با بیان اینکه طی هفته گذشته برای طرح‌های هشت شهرستان اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافت تاطرح‌ها تکمیل و به بهره برداری برسد، گفت: تخصیص بیش از این رقم اعتبار دیگر تا قبل از پایان سال به منظور تکمیل طرح‌ها در دستور کار است و همچنین زمینه‌سازی تکمیل طرح‌های عمرانی این استان با پیشرفت فیزیکی بالا برای افتتاح در سال آینده پیگیری می‌شود.

سمنان که به دارالمرحمه معروف است با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است و با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

این خطه از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران، از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به استان‌های تهران و قم محدود است؛ بر این پایه و به دلیل موقعیت جغرافیایی همجواری با پایتخت و هفت استان مهم کشور، این استان از اهمیت زیادی برخوردار است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha