لوح ثبت یزد به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوهای آسیا به استاندار اهدا شد

یزد- ایرنا - لوح ثبت یزد به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوهای آسیا (ACD) از سوی دبیرکل این مجمع به استاندار یزد اهدا شد.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری یزد، استاندار یزد در این مراسم پس از دریافت لوح ثبت یزد به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوهای آسیا (ACD) در مراسم افتتاحیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، با اشاره به اهمیت استفاده از این فرصت در راستای گسترش ارتباطات فرهنگی بین ملت‌ها، صلح جهانی و ارتقای ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی، مهم‌ترین دستاورد این رویداد را ایجاد اتحادیه آسیایی و قدرتی بین‌المللی میان کشورهای عضو برای شکوفایی روابط اقتصادی و فرهنگی عنوان کرد.

"مهران فاطمی" همچنین با بیان اینکه انتخاب یزد پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوهای آسیا (ACD) موضوعی فرا استانی و ملی است و پیشنهاد تشکیل کمیته ویژه به‌منظور استفاده هرچه بیشتر از این ظرفیت‌ را مطرح‌ کرد.

طرح پیشنهادی تشکیل مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا موسوم به (ACD) برای اولین بار توسط نخست وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ. سه. آن در سال ۲۰۰۱ مطرح و در سال ۲۰۰۲ در تایلند تأسیس شد.
مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا با ۳۵ عضو، فراگیرترین تشکل آسیایی به شمار می‌آید که در سال ۲۰۰۲ با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأسیس شده است. عالی‌ترین ارگان تصمیم‌گیری مجمع، اجلاس وزیران امور خارجه است که سالانه دو نشست برگزار می‌کند، این دو نشست عبارتند از: نشستی در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و نشستی به میزبانی کشوری که ریاست مجمع را در همان سال بر عهده گرفته است.

همچنین کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود در کراکوف لهستان، با اجماع اعضا، بخشی از بافت تاریخی شهر یزد را در فهرست میراث جهانی ثبت کرد و با ثبت بافت تاریخی یزد، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسیدو به عنوان میراث مشترک بشری به جهانیان معرفی شد.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی ، فرهنگی و طبیعی دارد که از این تعداد تاکنون، حدود یکهزار و ۹۰۰ اثر آن به ثبت ملی و پنج اثر هم در فهرست میرات جهانی یونسکو به ثبت رسید که شامل ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی یزد، باغ های دولت آباد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد مشیر و دهنوست که نام این استان تاریخی را بیش از پیش در جهان پرآوازه کرد که بعد ونیز ایتالیا، دومین شهر تاریخی جهان است که بافت قدیم آن که ۷۵۰ هکتار وسعت دارد ۱۸ تیرماه سال ۱۳۹۶ ، حدود ۲۰۰ هکتار آن به دلیل ارزش تاریخی در یونسکو ثبت جهانی شد.

یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد نخست گردشگران خارجی است و این مهم، گردشگری را به عنوان یکی از محورهای توسعه استان قرار داد.

اهدای لوح ثبت یزد به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوهای آسیا در ادامه مراسم لوح ثبت جهانی کندوان از سوی زوراب به مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی اهدا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha