۲۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85386061
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد رونق می گیرد

یاسوج -ایرنا-براساس تازه ترین خبرها کهگیلویه و بویراحمد پایلوت گردشگری عشایری در کشور شده که این امر زمینه را برای رونق این شاخه از گردشگری فراهم کرده است.

به گزارش ایرنا،گردشگری عشایری یا Nomad Tourism یکی از سبک‌های جدید سفر است که در آن گردشگران می‌توانند در دوره زمانی معین، با امکانات و شرایط مشخصی با گروه‌های کوچ‌نشین همراه شوند.

رونق گردشگری عشایری می تواند زندگی اهالی این استان را از طریق فروش بدون واسطه محصولات آنان، امکان عرضه غذاهای محلی و فروش سوغات به گردشگران متحول کند.

بومگردی عشایری یا همان اقامتگاه سیار گردشگری افزون بر کمک به وضعیت معیشتی عشایرنشینان با باز کردن پای ایرانگردان و جهانگردان همچنین می تواند به ماندگاری جمعیت کوچ نشین در سکونتگاه هایشان کمک کند.

رونق بومگردی در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل اقلیم چهار فصل این استان می تواند برای سرمایه گذاران هم ثروت آفرین باشد زیرا در این سبک گردشگری کارآفرینان بر خلاف سایر شاخه ها که معمولا در برخی زمان های سال به علت شرایط آب و هوایی بازارشان کساد می شود اینجا سیاه چادرها با تغییر آب و هوا ییلاق و قشلاق می کنند.

البته این همه مزایای رونق بومگردی عشایر در کهگیلویه و بویراحمد نیست بلکه تجربه سفری ارزان قیمت به سرزمین مردمی که دارای سنتی ترین سبک زندگی ایرانی هستند و در طبیعتی بکر و با جاذبه های متنوع از دیگر ارمغان های تحقق این امر مهم است.

کهگیلویه و بویراحمد پایلوت گردشگری عشایر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان پایلوت گردشگری عشایری در سطح کشور شد.

گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد رونق می گیرد

سعید طالبی پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:پس از رایزنی های انجام شده با توجه به ظرفیت های مردم‌شناسی و طبیعی استان برنامه های خوبی برای رونق گردشگری عشایر در این خطه انجام می شود.

وی بیان کرد: تور گردشگری خبرنگاران نمایندگی های دفاتر خبرگزاری های خارجی مستقر در ایران یکی از این برنامه هاست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:این تور نیمه نخست سال۱۴۰۳ برنامه ریزی شده است.

طالبی پور خاطرنشان کرد:برگزاری چند تور گردشگری دیگر با حضور شهروندان ایرانی و خارجی در تابستان یا بهار سال آینده از دیگر اولویت ها برای رونق گردشگری عشایر در کهگیلویه و بویراحمد است.

وی بیان کرد: این آیین ها به منظور معرفی ظرفیت های مناطق عشایری و جذب گردشگر و سرمایه گذاران برگزار می شود.

حضور کهگیلویه و بویراحمد در نمایشگاه گردشگری

وی عنوان کرد:استان کهگیلویه و بویراحمد با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران شرکت کرده که پایلوت شدن استان برای گردشگری عشایر نخستین ثمره این حضور است.

طالبی پور عنوان کرد: نمایش آداب و رسوم مردم عشایر کهگیلویه و بویراحمد، اجرای موسیقی سنتی، برگزاری نشست‌های تخصصی سرمایه گذاری،پخش کلیپ های معرفی ظرفیت‌های گردشگری از جمله برنامه های اداره‌کل، میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد در این نمایشگاه بوده است.

وی بیان کرد:این استان با داشتن بیش از ۷۰هزار نفر جمعیت عشایری ظرفیت های خفته زیادی به منظور درآمدزایی در این مناطق از طریق صنعت گردشگری دارد اما تاکنون سرمایه گذاری در این خصوص انجام نشده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در سرزمین چهار فصل استان گردشگران شانس همراه‌ شدن با ایل‌های لر و قشقایی به عنوان میراث داران یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های سبک زندگی ایرانی را دارند تصریح کرد: در صورت تحقق این امر مسافران می توانند دوره ای چند روزه ضمن زندگی در طبیعت بکر با آداب و رسوم عشایر این مناطق آشنا شوند.

گردشگری عشایری چیست؟

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:گردشگری عشایر یعنی مشاهده از نزدیک سنتی ترین سبک زندگی بشر و فعالیت‌هایی چون دوشیدن شیر، تهیه ماست، کره‌گیری، روغن‌گیری، پشم‌چینی، قالی‌بافی و چگونگی نگهداری از گله،آرامش با نوای نوای نی چوپان، صدای دلنشین لالایی مادران با گویش های لری وترکی، بوی خوش پخت نان،غذاهای محلی و ده ها تجربه دیگر است.

گردشگری عشایری در کهگیلویه و بویراحمد رونق می گیرد

فرشید کرمی عنوان کرد:پوشش لباس های سنتی رنگارنگ، اقامت در سیاه چادرهایی که از زیرانداز تا وسایل تزیینی همه به شکل سنتی تولید شده با سرپنجه هنرمند بانوان عشایری ، خوردن آبی که به جای یخچال یا آب سرد کن در مشک سرد و گوارا شده،شنیدن موسیقی های نوای محلی لری و ترکی از دیگر تجربه هایی است که در سایه گردشگری عشایری البته نه با صرف هزینه های گزاف امکان پذیر است که می توان با برنامه ریزی بهتر در مناطق مستعد مانند کهگیلویه و بویراحمد به آن دست یافت.

ظرفیت های کهگیلویه و بویراحمد در حوزه گردشگری

استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد که با داشتن ۲۵۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۹۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور و دومین ظرفیت اقتصادی تبدیل کرده که جذب سرمایه گذاران می تواند باعث به بهبود زندگی و وضعیت معیشتی ساکنان این استان است.

جاذبه های هزار رنگی مانند بارگاه نورانی بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، نقاط تاریخی چون پل پریم، نقش برجسته‌های تنگ سولک، سواحل زیبای سد کوثر، رود رونه و آبشار کیوان از مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است که می توان با ایجاد دهکده های گردشگری به درآمدزایی های بهتر برای آن اقدام کرد.

براساس آمار موجود این استان سالانه پذیرای بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر گردشگر است که تعدادی از آنها جهانگردان کشورهای خارجی هستند.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha