اشتیاق گردشگران به زندگی سنتی و اقامتگاه های بومگردی در کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج - ایرنا - زیرساخت های گردشگری مختلفی در کهگیلویه وبویراحمد برای پذیرش مسافران ایجاد شده که نگاهی به سهم پذیرش هر کدام از این اقامتگاه ها نشان دهنده سمت و سوی معنادار ذائقه مسافران به سوی تجربه زندگی سنتی به ویژه در مناطق روستایی این استان چهارفصل است.

به گزارش ایرنا، نگاهی به آمار پذیرش مهمانان در اردوگاه های گردشگری،اقامتگاه های بومگردی که بیشتر آنان در مناطق روستایی قرار دارد و همچنین اسکان مسافران در روستاهای هدف گردشگری نشان دهنده سمت و سوی رغبت ایرانگردان به تجربه زندگی سنتی در کهگیلویه وبویراحمد است که در بسیاری از نقاط کشورمان نوستالژی شده است.

نوستالوژی در حقیقت نوعی دلتنگی به سبب دوری از وطن یا دلتنگی حاصل از یادآوری گذشته‌های درخشان یا تلخ و شیرین است

اشتیاق گردشگران به زندگی سنتی و اقامتگاه های بومگردی در کهگیلویه وبویراحمد

دامنه کوهساران زاگرس، نزدیکی به جنگل‌های بلوط با هوای دلپذیر، محیطی آرام و امکان زندگی سنتی در اقامتگاه های سنتی، کهگیلویه و بویراحمد را به مقصدی خاطره انگیز برای گردشگران علاقه مند به زندگی سنتی تبدیل کرده است.

اینجا خانه‌های گِل اندود شده و پَرچین‌های پوشانده با شاخه‌های درختان در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد برای شمار زیادی از گردشگران بسیار جذاب تر از زرق و برق های زندگی لوکس در برخی هتل هاست،پَرچین یا چَپَر از جمله دست ساخته های سنتی مردم روستاهای استان است که به مثابه یک سایبان خنک عمل می کند.

کاربرد ابزارهای سنتی به جای وسایل مدرن مانند آسک،چهارپایان و مشک از دیگر جلوه های جالب زندگی سنتی در این استان است، آسک یا آسیاب کوچک برای خرد کردن گندم یا سایر مواد غذایی کاربرد دارد و مشک نیز برای خنک نگه داشتن آب یا دوغ استفاده می شود.

اما زیبایی های زندگی سنتی در کهگیلویه وبویراحمد به این موارد محدود نمی شود و نوای موسیقی سنتی محلی، پوشش لباس محلی مردمان سخت کوش روستایی و تکاپوی آنان برای کسب روزی این سبک و سیاق زندگی برای مسافران را محلی برای تحقق رویاهای قدیمی کرده است.

نگاهی به آمار پذیرش مسافران در زیرساخت های گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ هزار و ۲۷۳ مسافر در اقامتگاه های روستاهای هدف گردشگری استان پذیرش شده اند.

سعید طالبی پور تاکید کرد:وجود ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد در کنار صدها روستای با طبیعت بکر و منظره های چشم نواز مناطق یاد شده را مقصد علاقه مندان به روستاگردی و تجربه زندگی سنتی در این استان کرده است.

وی تاکید کرد:مارین ،کریک،،کاکان،الگن،کوخدان و ده شیخ از جمله روستاهای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد هستند که زیرساخت های طبیعت گردی در بیشتر این نقاط ایجاد شده است.

طالبی پور تاکید کرد:پذیرش مسافر در اقامتگاه های بومگردی استان روند افزایشی دارد که با توجه به اینکه بیشتر این زیرساخت در روستاها قرار دارد این امر یکی دیگر از نشانه های استقبال ایرانگردان از روستاگردی در کهگیلویه وبویراحمد است.

اشتیاق گردشگران به زندگی سنتی و اقامتگاه های بومگردی در کهگیلویه وبویراحمد

طالبی پور با اشاره به اینکه اقامتگاه های بومگردی با پذیرش هشت هزار و ۴۹۴ نفر سهم قابل توجهی در پذیرش و اسکان گردشگران در کهگیلویه و بویراحمد داشته اند تاکید کرد:این آمار نشان می دهد که ایرانیان به زندگی سنتی و تجربه اقامت در مناطق روستایی و عشایر علاقه مند هستند.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۲ نیز ۱۰ هزار و ۸۰۰ مسافر در اقامتگاه های بومگردی استان اسکان داده شدند تاکید کرد: استقبال از تجربه زندگی در این زیرساخت های گردشگری روز به روز در حال افزایش است.

اقامتگاه های بومگردی یک خانه قدیمی با معماری خاص و بومی است که با انواع غذاها و نان های محلی از مهمانان پذیرایی می شود.

بوم‌گردی شاخه ای از صنعت گردشگری است که در پاسخ به اشتیاق و علاقه گردشگران به طبیعت گردی و تجربه زندگی در اقامتگاه ها و محیط های بومی، در جوامع بشری بویژه جوامع روستایی رواج یافته است.

در این زیرساخت با بهره گیری خردمندانه از منابع طبیعی و محیط زیست نقش مهمی در توانمندسازی جوامع محلی ایجاد می شود، مهم ترین تمایز مراکز اقامتی بوم گردی داشتن سبک سنتی است.

طالبی عنوان کرد: امسال همچنین پنج هزار ۵۳۷ نفر در هتل ها، پنج هزار و ۹۴۰ نفر در اقامتگاه های سنتی گردشگری،یک هزار و ۴۰ نفر در مهمان پذیرها، یکهزار و ۴۴۰ نفر در هتل آپارتمان و ۱۱هزار و ۲۷۳ نفر در خانه های مسافر استان پذیرش شده اند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد اردوگاه های گردشگری با ۲۱ هزار،زایرسراها با ۷۳ هزار نفر پذیرش مسافر نقش مهمی در اسکان گردشگران در استان داشته اند.

وی با اشاره به اینکه مجموع اقامت در زیرساخت های گردشگری رسمی و غیررسمی استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۱ هزار نفر بوده تاکید کرد:هتل بیمارستان ها و اقامتگاه های سنتی بین راهی از دیگر محل های پذیرش مسافران در استان بوده اند.

وی خاطرنشان کرد:۲هزار و ۵۰۰ تخت در مناطق مختلف استان آماده پذیرش مسافران و گردشگران است که شمار قابل توجهی از این زیرساخت ها در روستا قرار دارد.

اشتیاق به زندگی سنتی بازی بردبرد برای توسعه کهگیلویه وبویراحمد و رضایت گردشگران

سمت و سوی ذائقه گردشگرانی که کهگیلویه وبویراحمد را برای مسافرت انتخاب می کنند به زندگی سنتی مزایای زیادی به ویژه برای ساکنان مناطق روستایی و همچنین گردشگران دارد این پدیده تجربه زندگی متفاوت در گوشه ای دنج اقامتگاه های بومگردی با قیمت اندک را عاید مسافران می کند و رونق اقتصادی در روستاها را نصیب جوامع محلی می کند.

اشتیاق گردشگران به زندگی سنتی و اقامتگاه های بومگردی در کهگیلویه وبویراحمد

هنگامی که گردشگر زندگی سنتی در روستاها را برای سیر و سیاحت انتخاب می کند هم ایرانگردان با خرید بدون واسطه از سوغات و هدایا تجربه های دلچسب گردشگری ارزان قیمت را کسب کند و جوامع محلی هم بدون تحمیل هزینه های حمل و نقل محصولات تولیدی خود را به فروش می رسانند.

توسعه زیرساخت های گردشگری نیازمند تلاش بیشتر رسانه ها

با وجود استقبال ایرانگردان از زندگی سنتی در مناطق روستایی کهگیلویه وبویراحمد به نظر می رسد رسانه های ارتباط جمعی با تشویق بهره برداران به ایجاد واحدهای خدماتی گردشگری کشاورزی می توانند کمک شایانی به توسعه این مناطق کنند.

به طور کلی، گردشگری کشاورزی به عنوان یک فرصت برای توسعه مناطق روستایی و افزایش درآمد کشاورزان، بازارهای جدیدی برای محصولات محلی ایجاد می‌کند و گردشگران را به تجربه تنوع فرهنگی و طبیعی دعوت می‌کند اما این شاخه از گردشگری آنچنان که شایسته است جای خود را در بین کشاورزان استان باز نکرده است.

این رویکرد نه تنها به مناطق روستایی کمک می‌کند بلکه فرصت تجربه‌های جذاب و متنوعی برای گردشگران را فراهم می کند اکنون که بهره‌برداری هوشمندانه از این پتانسیل در ایران و سراسر جهان استفاده می کنند می توان این الگو را در استان کهگیلویه و بویراحمد هم اجرایی کرد.

گردشگری در کهگیلویه وبویراحمد به روایت آمار

طالبی پور تصریح کرد: ۷۰۶ هزار و ۲۳۰ نفر از ابتدای سال جاری تاکنون از جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد بازدید کرده اند که برخی از این مسافران بازدیدهای روزانه داشته اند و شماری هم ترجیح داده اند تجربه اقامت شبانه داشته باشند.

اشتیاق گردشگران به زندگی سنتی و اقامتگاه های بومگردی در کهگیلویه وبویراحمد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد:جاذبه های طبیعی با ۳۸۰ هزار گردشگر بیشترین سهم را در میان جاذبه های گردشگری استان در چهار ماه نخست امسال داشته اند.

اشتیاق گردشگران به زندگی سنتی و اقامتگاه های بومگردی در کهگیلویه وبویراحمد

اشتیاق گردشگران به زندگی سنتی و اقامتگاه های بومگردی در کهگیلویه وبویراحمد

وی عنوان کرد: کوه گل چشمه میشی، آبشار یاسوج تنگ تامرادی، چشمه بلقیس، سواحل سد کوثر،تفرجگاه دیل و برابر از مهمترین جاذبه های طبیعی استان هستند.

طالبی پور بیان کرد: امسال همچنین ۱۵۲ هزار نفر از بناهای های تاریخی،۱۴۳هزار نفر از زیارتگاه ها،۱۳ هزار نفر از جاذبه های دست ساز استان بازدید کرده اند.

وی تصریح کرد: پل بریم،چهار طاقه خیرآباد،گنبد لیشتر،بلاد شاپور از شاخص ترین بناهای تاریخی و بارگاه بی بی حکیمه (س) معروف ترین زیارتگاه و پارک موج های آبی مهمترین جاذبه دست ساز استان است.

طالبی پور استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۳۰۰ بقعه متبرکه، افزون بر ۷۷۰ اثر تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در کنار جاذبه های مردم شناسی چون پوشش ها و گویش های محلی و آواها و نواهای محلی یکی از مقاصد گردشگری جنوب کشور محسوب می شود.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار کیلومتر مربع وسعت بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

گزارش از فرزانه شریفی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha