واکنش پارلمان اروپا به لفاظی ترامپ؛ بررسی تولید تسلیحات هسته‌ای اروپایی به جای آمریکایی

تهران- ایرنا- کاترینا بارلی معاون رئیس پارلمان اروپا و نامزد انتخابات اتحادیه اروپا از حزب حاکم سوسیال دموکرات آلمان در یک مصاحبه گفت که ایده ایجاد و جایگزینی یک چتر هسته‌ای اروپایی به جای نسخه آمریکایی بر سر قاره سبز، ایده‌ای است که جا دارد درباره آن در پارلمان اروپا به بحث و گفت وگو پرداخت.

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا به نقل از اسپوتنیک، بارلی در پاسخ به این پرسش روزنامه تاگس‌ اشپیگل آلمان که آیا اتحادیه اروپا به کلاهک اتمی نیاز دارد، افزود: ما به دنبال ایجاد یک ارتش اروپایی هستیم و در این مسیر، موضوع کلاهک‌های هسته‌ای هم مساله‌ای است که باید به آن پرداخته شود.

بارلی با اشاره به کلاهک‌های هسته‌ای ایالات متحده که هم‌اکنون در برخی از کشورهای اروپایی مستقر هستند، خاطرنشان کرد: با وجود این کلاهک‌های هسته‌ای، ناتو در اروپا از یک قدرت بازدارندگی برخوردار است.

معاون رئیس پارلمان اروپا سپس در واکنش به سخنان اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که اما و اگرهایی را در بحث کمک واشنگتن به متحدان اروپایی‌ اش در ناتو در صورت حمله روسیه مطرح کرده بود، تاکید کرد: هنوز به نفع آمریکایی‌ها است که کلاهک‌های هسته‌ای‌ آنها در دسترس اروپایی‌ها باشد اما اگر بر اساس اظهارات ترامپ، این کلاهک‌های هسته‌ای از دسترس اروپایی‌ها خارج شود، باید خودمان به فکر تولید کلاهک‌های هسته‌ای باشیم تا ایمنی اروپا را با قدرت بازدارندگی یک چتر هسته‌ای اروپایی تامین کنیم.

به نوشته اسپوتنیک، رئیس جمهور سابق آمریکا هفته گذشته گفت که اگر متحدان اروپایی ایالات متحده در ناتو به تعهدات مالی خود در قبال این اتحاد نظامی عمل نکنند، از حمله روسیه به این کشورها جلوگیری نخواهد کرد.

ترامپ در گذشته نیز بارها نسبت به آمادگی و تمایل دیگر اعضای ناتو برای دفاع از ایالات متحده در صورتی که واشنگتن نیازمند کمک متحدان خود باشد، ابراز تردید کرده و تهدید کرده بود که اگر شرکای اروپایی زیر بار مسئولیت مالی بیشتری برای تامین امنیت خود نروند، ایالات متحده را از این پیمان نظامی خارج خواهد کرد.

الکساندر کواسنیفسکی رئیس جمهور پیشین لهستان گفت: ایالات متحده ممکن است دیر یا زود در حضور نظامی گسترده خود در کشورهای اروپایی تجدید نظر کند و ما باید برای این احتمال آماده شویم زیرا در صورت تحقق این امر، اروپا با یک انقلاب ژئواستراتژیک مواجه خواهد شد.

کواسنیفسکی در مصاحبه با رادیو «زِت» تاکید کرد: امروز ترامپ این سخنان را می‌گوید و فردا ممکن است یک آمریکایی دیگر همین سخنان را مطرح کند بنابراین همیشه این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها پس از مدتی، در خصوص حضور قدرتمند خود در ناتو و در قلمرو کشورهای اروپایی تجدید نظر کنند.

رئیس جمهور پیشین لهستان با تاکید بر اینکه کاهش مشارکت آمریکا در ناتو یا خروج این کشور از این اتحاد نظامی، چیزی مشابه یک انقلاب ژئواستراتژیک نظیر فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی خواهد بود، تصریح کرد: اروپا باید آماده باشد تا بتواند بدون چتر هسته‌ای آمریکا نیز قدرت بازدارندگی خود را حفظ کند و با آن وضعیت سازگار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha