استیضاح وزیر امنیت داخلی آمریکا و تشدید اختلافات میان دولت بایدن و جمهوری‌خواهان

تهران- ایرنا- جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا سرانجام در دومین دور رای‌گیری توانستند «آلخاندرو مایورکاس» وزیر امنیت داخلی را به دلیل هجوم مهاجران در مرز آمریکا با مکزیک استیضاح کنند. این استیضاح برای اولین بار پس از نزدیک به ۱۵۰ سال اخیر در آمریکا انجام می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از پایگاه خبری اکسیوس، مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۱۴ رای موافق در برابر ۲۱۳ رای مخالف به استیضاح وزیر امنیت داخلی آمریکا به دلیل هجوم مهاجران از مرز مکزیک به سمت ایالات متحده رای داد.

این نخستین بار است که از سال ۱۸۷۶ یک وزیر کابینه دولت آمریکا استیضاح می شود. هرچند گفته می شود مایورکاس به طور قطع از سوی مجلس سنا تبرئه می گردد.

این دومین رای گیری جمهوری‌خواهان برای استیضاح مایورکاس پس از شکست نخستین دور رای گیری در هفته گذشته است که در نتیجه جدایی سه تن از جمهوری خواهان و پیوستن آنها به دموکرات ها و همچنین و غیبت استیو اسکالیز رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، منجر به رد استیضاح شد.

مجلس نمایندگان دلیل استیضاح این عضو کابینه جو بایدن را «سرپیچی خودسرانه و سیاستماتیک وی از قانون» و «نقض اعتماد عمومی» دانسته است.

مایورکاس همچنین به عدم رعایت قوانین فدرال ایالات متحده و احکام دادگاه در مورد بازداشت مهاجران و افزایش هجوم به گذرگاه های مرزی متهم شده است. در لایحه ۲۲ صفحه‌ای استیضاح مایورکاس، وی تهدیدی برای امنیت ملی و مرزی شناخته شده و اقدامات وی در تضاد شدید با حاکمیت قانون اعلام گردیده است.

میا ارنبرگ سخنگوی وزارت امنیت داخلی آمریکا در بیانیه‌ای در همین خصوص گفت: «جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به خاطر زیر پا گذاشتن قانون اساسی برای منافع سیاسی در حافظه تاریخی باقی می مانند».

بایدن: تاریخ با جمهوری خواهان مجلس نمایندگان مهربان نخواهد بود

تارنمای خبری تحلیلی هیل نیز نوشت: بایدن ضمن انتقاد از این اقدام اعضای مجلس نمایندگان در بیانیه‌ای گفت: تاریخ به جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به‌خاطر جناح‌گرایی آشکار و غیرقانونی‌ که یک کارمند محترم را هدف بازی‌های سیاسی خود قرار داده اند، مهربان نگاه نخواهد کرد».

بایدن روز سه شنبه نیز اعلام کرده بود که مایورکاس یک مهاجر کوبایی است و به عنوان یک پناهنده سیاسی به همراه خانواده خود به آمریکا آمده و بیش از دو دهه از عمر خود را صرف خدمت رسانی کرده است.

وی همچنین به رد لایحه تشدید امنیت مرزی و کمک به اوکراین و اسرائیل از سوی مایک جانسون رئیس مجلس نمایندگان اشاره کرد؛ اقدامی که قانونگذاران جمهوری خواه و دموکرات اعتقاد دارند با هدف امکان هجمه بیشتر به بایدن از سوی دونالد ترامپ رقیب جمهوری خواه صورت گرفته است.

کاخ سفید پیش از رای‌گیری نیز تلاش برای استیضاح مایورکاس را خلاف قانون اساسی و با انگیزه سیاسی دانسته بود.

بایدن در بخش دیگری از بیانیه خود اضافه کرد: «جمهوری‌خواهانی که نگرانی‌های واقعی درباره امنیت مرزی دارند، به‌جای اجرای نمایش‌های سیاسی مانند این، باید از کنگره بخواهند که منابع مرزی بیشتری ارائه کند».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha