به گزارش ایرنا از معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، شادی مالکی روز چهارشنبه در نشست معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بر لزوم بررسی و ریشهیابی مسایل و مشکلات موجود در حوزه تاکسیرانی تاکید کرد.
به گفته وی، مسایل و مشکلات در حوزه تاکسیرانی زیاد است و شرایط فعلی مطلوب نیست چنانچه از ۸۰ هزار دستگاه تاکسی پلاک شده پایتخت، ۶۰ هزار دستگاه تاکسی فعال داریم که البته حدود ۱۵ درصد از آنها نیز در دسترس نیستند.
مالکی اظهار کرد: یکی از ابتداییترین الزامات تاکسی ایمن بودن و آلاینده نبودن آن است در صورتی که میانگین سنی تاکسیهای تهران، ۹ تا ۱۰ سال است و اغلب آنها نمیتوانند گواهی خود را از مراکز معاینه فنی دریافت کنند و معمولا برای اخذ گواهی به سایر شهرها مراجعه میکنند در صورتی که پروسه معاینه فنی تاکسیها باید سختگیرانه باشد.
وی ادامه داد: نوع خدمترسانی تاکسیها در کشور ما با اکثر کشورها متفاوت بوده و منطبق با استانداردهای جهانی نیست، چنانچه در اغلب کشورها تاکسی خطی وجود ندارد و سرویسدهی تاکسیها به صورت دربست است و وقتی ما از یک ابزاری بر اساس استاندارد و شرایط فنی آن استفاده نمیکنیم، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که مساله و مشکلی نداشته باشیم.
مالکی بر اهمیت و ضرورت بازنگری در خطوط تاکسی و ارتقای وضعیت پایانههای تاکسیرانی تأکید کرد و گفت: بازنگری کامل خطوط تاکسیرانی از سوی یک کارگروه ویژه انجام خواهد شد و در این زمینه، نظر مناطق را دریافت خواهیم کرد چنانچه برخی خطوط در مسیرهایی قرار دارند که در آنها، اتوبوس و مترو هم تردد میکنند و تعداد مسافران تاکسی در طول روز کم است و همین مساله، باعث معطلی رانندگان و مسافران برای پُر شدن تاکسی و بروز اختلاف بین راننده و مسافر میشود.
وی با اشاره به اینکه برخی از رانندگان تاکسی در تاکسیهای اینترنتی فعالیت میکنند و به همین دلیل، در زمان بارندگی یا اوج ترافیک، با کمبود تاکسی در خطوط مواجه میشویم، اضافه کرد: این مساله ناشی از شرایط نامناسب اقتصادی و معیشتی رانندگان و به صرفه بودن فعالیت در تاکسیهای اینترنتی است که این مشکل را باید مورد واکاوی قرار داده و رفع کنیم.
مالکی با اشاره به اینکه هر تاکسی، یک رسانه متحرک و پویاست و نارضایتی راننده تاکسی به مسافران منتقل میشود و اگر نسبت به وضعیت درآمد و معیشت رانندگان تاکسی حساس نباشیم، ممکن است بسیاری از خدمات شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی زیر سوال برود، افزود: اولین هدف ما، نوسازی ناوگان و حرکت به سمت برقیسازی تاکسیهاست که با پیگیریها و حمایتهای شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک، ۲۵ هزار دستگاه خودروی برقی به زودی وارد کشور خواهد شد.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران در حوزه برقیسازی خودروها پیشگام است و نهادهای دولتی مانند وزارت صمت و وزارت نیرو باید در تأمین زیرساخت برقیسازی کمک کنند تا با توجه به اقدامات انجام شده و برنامههای پیش رو، در ۲ سال آینده شاهد یک تحول در حوزه حمل و نقل و ترافیک باشیم، ادامه داد: نوسازی تاکسیها را با حمایت شهرداری تهران و با استفاده از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید، دنبال میکنیم تا سبد خودروهای پیشنهادی به رانندگان تاکسی متنوع شده و آنها حق انتخاب داشته باشند.
وضعیت تاکسیها و کیفیت خدمترسانی آنها، شایسته پایتخت نیست
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران نیز در این جلسه با اعلام اینکه رفتار رانندگان تاکسی برای شهروندان مهم است و در کنار تامین نیازهای معیشتی و ارائه تسهیلات به آنها، در زمینه آموزش مستمر آنها نیز باید سرمایهگذاری و تلاش کرده و آنها را با نقش و جایگاه برجستهشان آشنا کنیم، گفت: با تعامل سازمان تاکسیرانی در همسویی با تفویض اختیارات به معاونان حمل و نقل و ترافیک مناطق، نقش مناطق در مدیریت امور تاکسیرانی در جهت ارائه خدمات بهتر به شهروندان بیشتر میشود.
مهدی گلشنی با اشاره به اینکه بر این باوریم که با تفویض اختیارات به مناطق، نه تنها نظارت سازمان تاکسیرانی کم نمیشود، بلکه تقویت نیز میشود، اظهار کرد: وضعیت تاکسیها و کیفیت خدمترسانی آنها، شایسته پایتخت نیست و صرف نظر از کاستیها و کمبودهای موجود، برخی رانندگان تاکسی، رانندگی پُرخطر و حادثهساز دارند و لزومی ندارد فردی که میخواهد مثل رانندگان رالی در سطح شهر رانندگی کند و مسوولیت جان چهار نفر با اوست، به عنوان تاکسیران خدمت کند.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اگر کسی بخواهد وظیفهاش را به نحو احسن انجام بدهد باید شغلش را دوست داشته باشد، یادآور شد: باید بررسی کنیم که چه شرایطی موجب نارضایتی رانندگان تاکسی میشود تا برای رفع آنها و جلب رضایت ایشان، برنامهریزی و تلاش کنیم.
نظر شما