بیات: با هر نوع تحریم انتخابات مخالفیم/ بیگ محمدی: مشارکت بالا ضامن اقتدار کشور است

زنجان - ایرنا - فعالان سیاسی استان زنجان تاکید کردند: انتخابات یک فرصت است و قهر با آن جز زیان عایدی ندارد از این رو با وجود برخی مشکلات و گلایه‌ها مشارکت حداکثری در صحنه می‌تواند ضامن اقتدار و امنیت کشور و هموار کردن مسیر حل مسائل باشد.

به گزارش ایرنا، حدود ۲ هفته دیگر مهمترین رویداد سیاسی سال برگزار می شود، احزاب و فعالان سیاسی یکی از نهادهای تاثیرگذار بر مشارکت حداکثری در انتخابات هستند و در هنگام انتخابات، فعالیت و حضور آنان در عرصه های عمومی و سیاسی پر رنگ‌تر می شود.

خبرگزاری ایرنا زنجان در استای تبین نقش احزاب و فعالان سیاسی در انتخابات پیش رو میزگردی را با حضور حجت الاسلام مهدی بیگ محمدی، دبیر جامعه روحانیت مبازر زنجان و رییس شورای وحدت استان، ‌ رسول بیات، عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان و عضو شورای مرکزی حزب همبستگی، ابراهیم راسخی فعال سیاسی اصولگرا و حسن کریمیان دبیر حزب اعتماد ملی در زنجان برگزار کرد تا اهمیت مشارکت حداکثری، راهکارهای حضور پرشور در انتخابات و آخرین اقدامات و راهبرد جریان های سیاسی استان را در عرصه انتخابات بررسی کند.

ایرنا. مشارکت در انتخابات چه تاثیری در آینده کشور دارد و اصلا چرا باید رأی داد؟

بیگ محمدی: هر کشوری برای خودش جایگاه و موقعیتی در داخل و خارج دارد و مولفه ها و فاکتورهایی می تواند این موقعیت را تقویت کند، ‌ یکی از مهمترین این مولفه ها، ‌انتخابات است که نشانه حضور مردم در تصمیم گیری هاست.

هر اندازه این حضور وسیع و به جا باشد نشانه اهمیت دادن مردم به کشور و نظام است و این مساله موجب تقویت جایگاه کشور می شود.

توصیه ما این است که همه شهروندان در این برهه از کشور حمایت کنند و این حرکت می تواند با حضور گسترده در پای صندوق های رأی تحقق یابد.

بیات: با هر نوع تحریم انتخابات مخالفیم/ بیگ محمدی: مشارکت بالا ضامن اقتدار کشور است
حجت الاسلام مهدی بیگ محمدی، دبیر جامعه روحانیت مبازر زنجان و رییس شورای وحدت استان

کریمیان: انتخابات در کشور مقوله سرنوشت سازی است، در ایران اسلامی هم انتخابات تعیین کننده بوده و آینده کشور در گرو آن است.

حضور در انتخابات در واقع رأی به نظام است، ما برای پرشور شدن انتخابات نیازمند نقش آفرینی احزاب و جریان ها هستیم ولی در حوزه احزاب مشکلات عدیده ای داریم.

در استان زنجان بالغ بر ۵۶ حزب و تشکل سیاسی داریم ولی به جز یکی دو مورد در بین این همه داوطلب، کاندیدای حزبی نداریم که یک حزب او را معرفی کرده باشد.

اگر احزاب وارد انتخابات شوند، کارکرد قابل توجهی خواهند داشت و می توانند پس از انتخابات پاسخگویی داشته باشند ولی در سطح افراد چنین رصد و پاسخگویی آنچنان که باید اتفاق نمی افتد.اگر احزاب وارد انتخابات شوند، کارکرد قابل توجهی خواهند داشت و می توانند پس از انتخابات پاسخگویی داشته باشند.

انتخابات باید بهار احزاب باشد ولی در واقع به آنها اهمیت داده نمی شود و دست احزاب به واسطه نداشتن کاندیدا خالی است.

راسخی: از همان ابتدای انقلاب اسلامی نظر حضرت امام (ره) روی آرای مردم بود و از این منظر بود که در همان ابتدای کار، ‌ نوع نظام را به رأی مردم گذاشتند.

امروز هم همه ارکان نظام جمهوری اسلامی مستقیم یا غیر مستقیم با رأی مردم انتخاب می شود.

در ۲۰۰ - ۳۰۰ سال گذشته انقلابهای متعددی در دنیا رخ داده ولی هیچکدام اساسشان بر رأی مردم نبوده است،‌ در ایران ما به طور متوسط هر سال یک انتخاب داریم، هدف ما این است که مردم به حضور در پای صندوق های رأی ترغیب شوند.

عده ای وجود مشکلات را از عوامل بی رغبتی عنوان می کنند، من حرف هایی که می زنم فرادولتی است، با امضای برجام گشایش هایی صورت گرفت تا اینکه به ترامپ رسید و آن وضعیت پیش آمد.

ما در سال ۹۷، حدود ۵۷ میلیارد دلار، ‌ در سال ۹۸، ۲۶ میلیارد دلار و در سال ۹۹ حدود ۲۱ میلیارد دلار درآمد داشتیم و دولت وقت با کاهش درآمدها هزینه ها را از طریق اوراق و استقراض از بانک مرکزی تامین کرد و با چنین روش هایی آن مرحله را پشت سر گذاشتیم.

دولت فعلی با همچون وضعیتی کشور را تحویل گرفت و طی این مدت، شاخص ها رو به بهبودی است، تورم وضعیت نزولی پیدا کرده و نقدینگی روند کاهشی دارد، اینها نوید حل مسائل و مشکلات در آینده است.

بیات: مردم در انقلاب بر اساس شعارهای که داده شد به صحنه آمدند اگر یکبار دیگر شعارهای انقلاب را مرور کنیم که شعار اصلی همان «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود یعنی جمهوریت و اسلامیت در کنار هم است.

جمهوریت همان حضور مردم است یعنی اصل و پایه مردم هستند حالا باید ببینیم چرا برخی دلسرد و سیاست ورزان حرفه ای دچار رخوت شده‌اند؟ چرا حتی اصولگرایان که رقابت در واقع بین خوشان است هم خیلی رمق ندارند.

در خصوص نقش آفرینی احزاب هم باید بگویم متاسفانه ساختار موجود کشور ما را به سمتی برده که منجر به کنار گذاشتن احزاب شده و قانون جدید انتخابات هم احزاب را نادیده گرفته است.

ایرنا. اینکه برخی می گویند در انتخابات شرکت نمی کنند تصمیم درستی است؟

بیگ محمدی: «حب الوطن من الایمان»؛ ‌هر انسانی به وطن خودش منتسب است باید نسبت به کشورش عرق ملی و وطنی داشته باشد هر اندازه کشور مزین و مرتب باشد مایه بالندگی است.

حضور در صحنه زمینه ساز این بالندگی است مگر می شود در کشوری زندگی کنیم و نسبت به آن احساسی نداشته باشیم؛ یک وقتی هست که خواسته کسی در جایی عملی نشده که نباید موجب دهن کجی به نظام شود شاید خواسته او نامعقول بوده است.

در تمام کشورها یک فیلتری برای غربالگری افرادی که وارد انتخابات می شوند وجود دارد. برای این کار باید یک نهادی وجود داشته باشد. چطور وقتی ارزیابی این نهاد به نفع ما نمی شود، عملکردش را غیر قانونی می دانیم؟

ما نباید نسبت به کشور بی تفاوت باشیم، یکی از جاهایی که این موضوع را مشخص می کند، شرکت در انتخابات است.

بیات: با هر نوع تحریم انتخابات مخالفیم/ بیگ محمدی: مشارکت بالا ضامن اقتدار کشور است
حسن کریمیان دبیر حزب اعتماد ملی در زنجان

کریمیان: ما با اینکه نظام باید تقویت شود موافقیم ولی زمینه های عدم تمایل به شرکت در انتخابات باید حل شود. مشکل ما این است که دنبال راه حل نیستیم، کشور باید حفظ شود؛ خب مردم هم باید حفظ شوند بدون مردم که کشور معنی ندارد. ما با اینکه نظام باید تقویت شود موافقیم ولی زمینه های عدم تمایل به شرکت در انتخابات باید حل شود.

باید شرایطی فراهم شود کسانی هم که انتقاداتی دارند بیایند و حرف هایشان را بزنند با بحث و گفت و گو خیلی چیزها حل می شود.

راسخی: هدف اصلی تحریم کنندگان انتخابات در واقع حذف صندوق است انتخابات هر چه پر شورتر باشد اقتدار و امنیت می آورد، بدون انتخابات چیزی جز هرج و مرج و نا امنی وجود ندارد.

الان ببییند چه کسانی می خواهند که مردم پای صندوق های رأی نروند؟ معلوم است آمریکا، اسراییل، ‌ضد انقلاب و منافقین و اینها هم که دلسوز ایران و مردم ایران نیستند.

عده ای با شرکت نکردن در انتخابات فقط خودشان را از مشارکت در تصمیم گیری محروم می کنند و خوشان ضرر می کنند، نظام بیدی نیست که با این بادها بلرزد.

بیات: با هر نوع تحریم انتخابات مخالفیم/ بیگ محمدی: مشارکت بالا ضامن اقتدار کشور است
رسول بیات، عضو شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان و عضو شورای مرکزی حزب همبستگی

بیات: همه شهروندان در کشور صاحب حق اند چرا عده ای فکر می کنند کشور مال آنهاست. انتخابات و مشارکت در آن محصول اقدامات قبلی است، باید ببینیم الزامات و مبادی انتخابات پر شور چیست؟ باید ببینم قبل از انتخابات چه اتقاقی افتاده که برخی حرف از قهر با صندوق بزنند؟ وقتی مفاهیمی مثل انتخابات را از معنا تهی کنیم انتخابات هم معنی پیدا نمی کند.

برای همین انتخابات پیش رو یک حرکتی در قالب نهضت ثبت نام انجام شد، حدود ۴۰ هزار نفر ثبت نام کردند. این از نظر عددی خوب است ولی حرف ما این است که اکنون رقابت بین افراد است نه بین افکار.

انتخابات مفهومش با احزاب و گرایش ها گره خورده است، رقابت بین افراد نمی تواند مشارکت را افزایش دهد. سوال ما این است چرا در این انتخابات داوطلبان اصلاح طلب قلع و قمع شدند؟ چرا همیشه یک حاشیه امنی برای یک جریان وجود دارد و برای جریان دیگر چنین نیست؟

ما با هر نوع تحریم انتخابات مخالفیم چون معتقدیم انتخابات دستاورد بزرگی است و به آسانی به دست نیامده.ما با هر نوع تحریم انتخابات مخالفیم چون معتقدیم انتخابات دستاورد بزرگی است و به آسانی به دست نیامده.

منتها تحریم کنندگان انتخابات یک لبه قیچی بوده و لبه دیگر تعطیل کنندگان انتخابات هستند، اینها خطرشان بیشتر هم هست چرا عده ای دوست دارند که مشارکت در انتخابات کمتر باشد؟

ایرنا: ارزیابی شما از وضعیت تایید صلاحیت ها و میزان رقابتی بودن انتخابات چیست؟

بیگ محمدی: حرکتی که برای پیش ثبت نام ها شد حساب شده بود و این نشان از آزادی کامل در کشور است. منتها بر اساس عقل و منطق نیاز نیست این افراد مورد بررسی قرار گیرند؟ ما منکر وجود مشکلات نیستیم، در کشور گرانی هست اما درصدد حل مشکلات هستند.

مشکلات وجود دارد و نباید در این شرایط چوب لای چرخ بگذاریم. اگر واقعا صادق هستیم بیاییم و طرح بدهیم تنها انتقاد کردن که دردی دوا نمی کند، ولی اگر عده ای می خواهند که ما زیر سلطه آمریکا برویم و اینطور به زعم خودشان مشکلات حل شود، ‌ خیر به هیچ عنوان چنین کاری نخواهیم کرد.حرکتی که برای پیش ثبت نام ها شد حساب شده بود و این نشان از آزادی کامل در کشور است.

بیات: با هر نوع تحریم انتخابات مخالفیم/ بیگ محمدی: مشارکت بالا ضامن اقتدار کشور است
ابراهیم راسخی فعال سیاسی اصولگرا

راسخی: من به انتخابات رقابتی معتقد هستم به شرطی که گروه ها و جریان ها، اصول انقلاب و نظام را رعایت کنند. الان در همه حوزه های انتخابیه استان فضای رقابتی وجود دارد و شاهد این موضوع هم اینکه نمی توان در هیچ یک از آنها نفر پیروز انتخابات را حدس زد.

در هر حوزه انتخابیه استان دست کم سه چهار نفر به صورت جدی با هم رقابت می کنند. این عدد در حوزه انتخابیه زنجان و طارم بیشتر هم هست.انتخابات باید رقابتی باشد اما به شرطی که گروه ها و جریان ها، اصول انقلاب و نظام را رعایت کنند.

به تحزب هم کاملا معتقدیم، یکی از مشکلات ما نبود احزاب واقعی است، اینهایی که هستند بیشتر شکلک حزب اند.

کریمیان: صندوق رأی فرصت برای جامعه است و باید حفظش کنیم، نبود صندق رأی به ضرر همه است، با اینکه از داوطلبان ما افراد خاصی در میدان رقابت نمانده اند ولی همچنان صندوق رأی را به نفع همه می دانیم.

از طرف دیگر تصیم به رأی ندادن معنی اش قهر با صندوق نیست، این را باید دولت حل کند.

برخی مشکلات به ویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی عده ای را به این نتیجه رسانده است، این مشکلات باید حل شود. صندوق رأی فرصت برای جامعه است و باید حفظش کنیم، نبود صندق رأی به ضرر همه است.

بیات: اینکه الان فضای رقابت هست یا نه؟باید ماسخ داد که رقابت هست ولی این رقابت بین افراد است نه افکار.

من ثبت نام چند ۱۰ هزار نفری را مزیت نمی دانم، این ساده انگاری است. کاندیدا تراشی ‌نمی تواند مشارکت پایداری را به دنبال داشته باشد.

سیاست ورزی یک امر حرفه ای است چرا از چهره های شاخص برای ثبت نام نیامدند؟ می فرمایند غربالگری هر جایی هست، ‌ خب این چرا باید بر عهده شورای نگهبان باشد؟ احزاب نمی توانند این کارکرد را داشته باشند؟ در حرف، از تحزب و حزب گفتن خوب است ولی آیا در عمل هم چنین است؟

اصلاح طلب و اصولگرا مال همین نظام هستند چرا بی دلیل دایره خودی و غیر خودی را تنگ‌تر می کنیم.

ایرنا. راهبرد شما در رسیدن به فهرست واحد در انتخابات مجلس در استان چیست؟

بیگ محمدی: ما در قالب شورای وحدت و شورای اتئلاف لیست افراد توانمند را احصا کردیم و با این افراد مصاحبه هایی هم انجام داده ایم.

اکنون در حدود ۱۵ تا ۲۰ نفر برای گنجاندن در فهرست داریم و با ادامه بررسی ها و گفت و گو در نهایت به پنج نفر در حوزه های انتخابیه استان خواهیم رسید ولی هنوز به جمع بندی نرسیده ایم.

کریمیان: ما هم هنوز اقدام خاصی در این خصوص نداریم تعدادی از چهره ها آمده بودند که تایید صلاحیت نشدند.

شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان متشکل از نمایندگان ۲۶ حزب و چند عضو حقیقی است.

بیات: شرایط ما مثل این است که دست و پای یک نفر را ببندند و بگویند شنا کن، ما الان کاندیدا نداریم، این حرف ها به معنای قهر نیست.

ما به صورت فردی در انتخابات شرکت می کنیم ولی بعید است بتوان در این شرایط لیست و فهرستی معرفی کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha