به گزارش ایرنا، سومین شب از برگزاری سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر که چهارشنبه- ۲۵ بهمنماه- برگزار شد، طبق روال شبهای قبل، تالار رودکی دو کنسرت از این رویداد هنری را میزبانی کرد و با اجرای گروه «خمسه»، نیکلاس فنپوکه از هلند، هنرمندان موسیقی نواحی؛ سیستان و بلوچستان و لرستان و خوانندگان پاپ در پایتخت برگزار شد.
در حالی که در دو شب قبل، چهار سانس اجراها به گروههایی از ارمنستان، افغانستان، ازبکستان و تاجیکستان اختصاص داشت، در روز سوم گروه «خمسه» به سرپرستی امیرحسین محمدخانی از کشورمان روی صحنه رفت.
محتوای این اجرا در واقع رپرتواری از موسیقی دستگاهی، موسیقی انیمیشنها و سریالهای نوستالژیک دهه شصت و هفتاد بود.
پس از اجرای یک قطعه کلاسیک، ارکستر به اجرای تیتراژ ابتدایی سریال خاطرهانگیز «خونه مادربزرگه» پرداخت که مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. در ادامه «شهر موشها» موسیقی فیلمی به همین نام ساخته مرضیه برومند خوانده و نواخته شد که مورد توجه و تشویق مخاطبان قرار گرفت.
«علی کوچولو» قطعه دیگری بود که توسط نوجوانان هنرمند خوانده و نواخته شد. این اثر، موسیقی متن سریالی است که در دهه شصت از تلویزیون پخش میشد.
پس از اجرای یک قطعه دیگر، در ادامه تیتراژ پایانی سریال «زیر گنبد کبود» (آقای حکایتی) اجرا شد و این بار ساز قانون هم دیگر سازها را همراهی میکرد.
ویلن، ویلنسل، فلوت، گیتار، فاگوت و پیانو سازهایی بودند که با همراهی گروه کُر نواخته شدند.
نیکلاس فنپوکه و یک تکنوازی ویژه
تالار رودکی در سانس دوم مانند دو شب قبل میزبان یک اجرا در بخش بینالملل بود. در این کنسرت نیکولاس فن پوکه پیانیست هلندی به تکنوازی پیانو پرداخت.
نیکلاس فن پوکه از ۶ سالگی به یادگیری ساز پیانو پرداخت. در سالهای بعد، وی زیر نظر اساتید شناخته شدهای مانند دیوید کویکن، یان وین، مارتا آرگریچ، موری پراهیا و آلفرد برندل، در کنسرواتور آمستردام به ادامه تحصیل پرداخت.
تواناییهای حرفهای و چشمگیر وی، او را به سالنهای معتبری در زادگاهش هلند و هم در سراسر جهان برده است. نیکلاس با اجراهای انفرادی متعدد و همکاری با ارکسترهای مشهور، از جمله ارکستر مجلسی هلند، تماشاگران را با اجراهای جذاب خود مسحور کرده است. او اولین اجرای صحنهای خود در لندن را در سالن رویال فستیوال با ارکستر چینکه به رهبری رودریک کاکس و با اجرای سومین کنسرتو پیانوی بتهوون انجام داد.
جدیدترین آلبوم فنپوکه، ضبط شاهکارهای شوپن است که مهارت و دقت نوازندگی او را به نمایش گذاشته است و تحسین منتقدان و مخاطبان را به همراه داشته است.
علاوه بر این، انتشار «مجموعه آثار شومان» از سوی وی با استقبال زیادی روبه رو شد و شهرت نیکلاس را به عنوان مفسر برجسته موسیقایی آثار شومان بیشتر کرد.
فنپوکه به رغم مشغله کاری خود، همچنان به احترام به ریشههای فرهنگی-هنری خود متعهد است و سالانه دو رسیتال در کنسرواتوار برجسته محل تحصیلش اجرا میکند و مخاطبان را با موسیقیایی عمیق و مهارت فنی خود مجذوب خود میکند. تجارب عملی نیکلاس فن پوکه به عنوان پیانیست، همچنان در حال گسترش است و به مخاطبان نوید کاوشی همیشگی و در حال تکامل از تعالی هنر موسیقی و عمق احساساتش را میدهد.
او طی اجرایی که داشت به اجرای قطعاتی از آهنگساز لهستانی، فردریک شوپن پرداخت. اجرای ظریف، دقیق که شفافیت نتها از ویژگیهای بارز این اجرا بود.
طنین موسیقی کلاسیک با هنرستانیها
دانشآموزان هنرستان موسیقی اصفهان در همین شب با اجرای چند قطعه کلاسیک از موتزارت، ویوالدی و تریو جاز امیر تنهایی و گروهش، شبی با حس و حالی متفاوت را برای دوستداران موسیقی رقم زد.
سالن سوره حوزه هنری در شب سوم سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در سانس نخست دانشآموزان هنرستان موسیقی اصفهان با رهبری مسیح مردیها، قطعاتی از ویوالدی و موتزارت را اجرا کردند.
این گروه متشکل از آنیسا بازگیر، بهار بصیرت، زهرا شیخالاسلامی، ملیکا فروغی، سیده نیایش سجادیه، یگانه علینقیزاده، آیسان فتحی، مژده مالکی (نوازنده ویلن)، مهسا بیات، بهار پنجهپور (نوازنده فلوت)، پرگل اطیابی، بهار سلیمانی، نرگس آقابابایی، پارمیس کاووسی (نوازنده پیانو)، سیده ستایش سجادیه (نوازنده کنترباس)، فرگل میرعلایی، آرمیتا طباییان (نوازنده ویلنسل) و نوشین کاظمزادگان (نوازنده کلارینت)، اجرای خود را با «کنسرتو فلوت تلمان» آغاز کردند.
در ادامه دانشآموزان هنرستان موسیقی اصفهان با اجرای «کنسرتو فلوت ویوالدی شماره ۳» و سمفونی «شماره ۱ موتزارت» (موومان ۱ و ۲) اجرای خود را به اتمام رساندند.
یک بداهه نوازی با تریو امیر شهابی
نوبت دوم سومین شب جشنواره سی و نهم موسیقی فجر نیز به کنسرت بیکلام جاز امیر شهابی آهنگساز و نوازنده شناخته شده پیانو اختصاص داشت.
شهابی بعد از اجرای قطعه «راوی» در سخنان کوتاهی با بیان اینکه بداههنوازی ویژگی اصلی این اجرا است، گفت: تمامی قطعات این اجرا برای نخستین بار است که برای عموم نواخته میشود.
در ادامه با حضور محمد علیزاده (نوازنده گیتار باس) و فرزان فولادی (نوازنده درامز) روی صحنه این گروه قطعات بیکلام «سرمشق»، «نجوا»، «نشان»، «دلتنگ»، «کنج عافیت» و «مبهوت» را برای مخاطبان خود اجرا کردند.
«کلون زمان» و میزبانی از هنرمندان و علاقهمندان موسیقی
فرهنگسرای ارسباران در سومین شب از برگزاری سیونهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، پذیرای سازهای کوبهای، سرنا و دهل و موسیقی مقامی بود که با همراهی مشتاقانه و دلپذیر مخاطبان اجرا شدند.
نخستین بخش از برنامههای شب گذشته، اجرای موسیقی توسط گروه سازهای کوبهای «کلون زمان» به سرپرستی حمید قنبری از تهران بود.
حمید قنبری با بیان اینکه موسیقی جزو، میراث ناملموس کشور است، گفت: موسیقی میراثی است که باید آن را به نسل بعدی منتقل کرد.
وی افزود: این هنر بسیار مظلوم است و همیشه به هنرجویان گفتهام که هر عرصهای برای ساز زدن پیدا میکنید، آن را از دست ندهید. جشنواره موسیقی فجر نیز عرصهای برای پرداختن به این هنر است.
این هنرمند بیان کرد: بها دادن به جایگاه موسیقی توسط اجراکنندگان شکل میگیرد. اینکه ما در چه سالنی به نواختن ساز میپردازیم، اهمیت چندانی ندارد اما اینکه موسیقی شما چه پیام و هدفی دارد، ارزشمند است.
حمید قنبری (سرپرست گروه، نوازنده تنبک)، کیوان مکری (تنبک)، کیارش ادیبنیا (تنبک و خواننده)، سیدمحمد سکاک (سنتور- تنبک)، سعید سنگسری (تنبک-دف)، غزاله آشور (تنبک-راوی)، نیلوفر رخشنده، (تبنک)، الهه حسنی (تنبک _ دف)، مرتضی آقااحمدی از جمله نوازندگان این گروه بودند که علی محبی نیز به عنوان خواننده با آنها همراهی میکرد.
«چهل ضربی»، «زمستان»، «شادگان»، «شکیب»، «ایران»، «هورام»، «غرق در بیچون»، «هفت ضربی چهارگاه» قطعات اجرا شده توسط گروه «کلون زمان» بودند.
نوای موسیقی سراوان در فرهنگسرای ارسباران
گروه موسیقی «سادات پیرآباد» به سرپرستی حاتم سیدزاده از شهرستان سراوان استان سیستان و بلوچستان در دومین سانس شامگاه ۲۵ بهمن ماه در ارسباران روی صحنه حاضر شدند.
به گفته حاتم سیدزاده سرپرست گروه موسیقی «سادات پیرآباد» جشنواره موسیقی فجر فرصت آشنایی گروهها را به یکدیگر میدهند.
این هنرمند بیان کرد: جشنواره محفلی برای معرفی هنرمندان به تماشاگران سراسر کشور است. قطعا حضور مخاطبان و به ویژه مدیران و مسئولان هنری همزمان با اجرای برنامه گروهها باعث دلگرمی آنها خواهد شد. چراکه نفس هنرمندان به نفس مخاطبان و همراهان آنها گرم است.
حاتم سیدزاده (سرپرست گروه، تنبور، دهلک)، حمیدالله سیدزاده (نوازنده دهلک و رباب)، مهدی سیدزاده (تنبور، دهلک)، محمود سیدزاده (نوازنده رباب) اعضای گروه «سادات پیرآباد» با قطعات «شهباز قلندر»، «جانان ما محمد(ص)، «رسول عربی»، «لیلا»، «پری» و «حضرت محمد» موسیقی دلنشین استان سیستان و بلوچستان را به گوش مخاطبان رساندند.
اجری برادران سپهوند و طنین موسیقی لرستان
سومین اجرای جشنواره موسیقی فجر شامگاه ۲۵ بهمن ماه در فرهنگسرای ارسباران با اجرای علیجعفر سپهوند سرپرست گروه، نوازنده دهل و محمدجعفر سپهوند نوازنده سرنا هنرمندانی از استان لرستان شهر خرمآباد سپری شد.
قطعات «سنگین سما»، «شانه شکی»، «دو پا فتاحی»، «عشاری» و «واشاری» قطعات اجرایی این هنرمندان بود که تماشاگران را با موسیقی جذاب لرستان آشنا کردند.
سپهوند با بیان اینکه موسیقی را از پدران خود آموختهاست، اظهارداشت: موسیقی لرستان، موسیقی بکر و دستنخورده است و مخاطبان را خیلی خوب با خود همراه میکند. برگزاری رویدادهایی چون جشنواره موسیقی منجر به آشنایی و ایجاد علاقه مردم برای شنیدن هنر دیگر نواحی خواهد شد و البته این دورهمیها فرصتی برای همکاری و کارهای مشترک را برای گروههای هنری سراسر کشور فراهم خواهد کرد.
غوغای آرمین زارعی در سومین شب جشنواره موسیقی فجر
آرمین زارعی خواننده پاپ نسل جوان شامگاه چهارشنبه ۲۵ بهمن اجراهای سومین شب جشنواره سی و نهم موسیقی فجر در بخش پاپ را طی دو سانس پیاپی در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن تهران روی صحنه برد.
آرمین با اجرای قطعه «سرگرمی» و با تشویق طرفداران پر شور و نشاط نوجوان و جوان خود روی صحنه آمد و در ادامه قطعه «دوست دارم» را اجرا کرد و سپس به خوش و بش با افراد حاضر در سالن پرداخت.
«بگو کجایی»، «طرفدارمه»، «بذار پلی شه موزیکم»، «نوستالوژی» و «دوباره برگرد» دیگر قطعاتی بودند که این خواننده موسیقی پاپ برای اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر انتخاب کرد و با همخوانی طرفدارانش همراهی شد.
در ادامه با اجرای «حالا هی» و همچنین قطعه «دارم هواتو» سالن فرهنگسرای بهمن به وجد آمد و او را مورد تشویق قرار دادند.
اجرای قطعه «نه نرو» توسط زارعی و روشن کردن چراغ تلفنهای همراه افراد حاضر در سالن تصاویری دیدنی خلق شد؛ در ادامه این خواننده پاپ قطعه «تنگه واسه تو آره شدیداً» را به عنوان یکی از محبوبترین آثار خود معرفی و روی صحنه اجرا کرد. «دیوونه» که یکی از آثار قدیمی آرمین محسوب میشود، دیگر قطعهای بود که توسط این خواننده جوان موسیقی پاپ به اجرا درآمد.
«پایتم»، قطعه معروف و خاطرهانگیز «بگو بینم» و «بارون» دیگر قطعاتی بودند که توسط این خواننده پاپ به اجرا درآمد. زارعی همچنین با اجرای قطعه «ایران» (دیگه وقتشه سکوتو بشکنم) درباره این قطعه گفت که «این تِرَک، تِرَک همبستگی ماست». او در پاسخ به درخواست افراد حاضر در سالن، اجرای خود در سومین شب بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر در سالن فرهنگسرای بهمن تهران را با اجرای مجدد قطعه «دیوونه» به پایان رساند.
محمدرضا حسینی (گیتار بیس)، مهراد حیدری (گیتار الکتریک)، مسعود کیانی (درامز)، کوروش کشاورز (ویولون سل)، علیرضا پاک نیت (گیتار الکتریک و گیتار آکوستیک) و محمدرضا رهنما (کیبورد و رهبر ارکستر) نوازندگانی بودند که آرمین زارعی را در اجراهای شامگاه چهارشنبه همراهی کردند.
وقتی سهراب پاکزاد، کنسرتش را ستاره باران کرد
سهراب پاکزاد خواننده پاپ چراغ نخستین سانس از سومین شب سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران را با قطعه محبوب «این چه حسیه» از آلبوم «زیر بارون» روشن کرد و خطاب به هوادارانش گفت: به کنسرت سهراب پاکزاد خیلی خوش آمدید.
او سپس تک ترک «مال من باش» را برای حاضران اجرا کرد و سپس تک ترک «حس پرواز» را اجرا کرد که با همخوانی حاضران همراه شد. قطعه بعدی که این خواننده اجرا کرد «بمب» بود که قبل از اجرای آن، چهار آباژور به صحنه اضافه شد و پاکزاد از حاضران خواست که چراغ قوههای گوشیهای همراهشان را روشن کنند تا سالن را ستاره باران کنند.
«امضا»، «آشتی»، «تزریق»، «مو مشکی»، «نور چشمی» و «یاغی» از جمله قطعاتی بود که این خواننده در کنسرت ۲۵ بهمن ماه اجرا کرد.
امیر خسروی، امیر ارسلان، عرفان همتی، معین حبیبی، حمیدرضا نصرالهی، حامد طاهری، امیرعلی مرادی و رامین زواری از جمله نوازندههای جدیدترین کنسرت پاکزاد بودند. این خواننده، انوشیروان تقوی را به عنوان رهبر ارکستر خود معرفی کرد.
نوبت دوم سومین شب سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران به کنسرت دیگر خواننده پاپ؛ اشکان خدابنده با نام هنری اشوان اختصاص داشت.
سیونهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه امسال در بخشهای رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره است.
نظر شما