به گزارش ایرنا، گروه موسیقی بانوان «ژنآوآ» به سرپرستی اعظم جوانبخت جمعه- ۲۷ بهمن ماه- در پنجمین روز سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در میان استقبال گرم بانوان در تالار وحدت به روی صحنه رفت و قطعاتی از موسیقی نواحی ایران؛ موسیقی خراسان و قوچان را روی صحنه برد.
مقامهای شمال خراسان، دندبای یک قرصه، مراد چلاق، صندوق مقامی، پیاده یلی، انارکی، قزامت، ای یارجانی و بازار عشقآباد بخشهای مختلف این اجرا را تشکیل داد.
زهرا امیرعباسی میرکوهی (دف، دهل، دایره و همخوان)، سوگل ابراهیمی (دوتار و همخوان)، متینا میرزاده (دوتار)، سیده فاطمه چرخی سهلآباد (دوتار و همخوان) و حدیث قلی چالکی (دوتار و همخوان) در این اجرا هنرنمایی کردند.
سفر موسیقایی پیانیست آلمانی در تالار وحدت
موریتس ارنست پیانیست شناخته شده آلمانی شامگاه ۲۷ بهمن ماه در بخش بینالملل سی و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار وحدت به روی صحنه رفت. رسیتال پیانو هنرمند آلمانی با استقبال خوب حاضران در سالن همراه شد.
اجرای آثاری از آهنگسازان بزرگ دنیا جرج فردریک هندل، بتهوون، شوپن، فرانسیس پولَنک، امانوئل ملیک اصلانیان و سرگئی راخمانینف از قطعاتی بود که در این کنسرت به روی صحنه رفت.
موریتس ارنست برای سومین بار است که در قالب جشنواره موسیقی فجر در ایران اجرای برنامه دارد. دو اجرای قبلی این نوازنده پیانو در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برگزار شد که اجرای اول به دلیل شیوع کرونا به صورت آنلاین به اجرا درآمد.
موریتس درباره این اجرا گفت: جشنواره موسیقی فجر مهمترین فستیوال موسیقایی ایران است چرا که گونههای مختلف موسیقی همچون پاپ، محلی، سنتی و کلاسیک و البته نوازندههای خارجی در آن حضور دارند.
وی افزود: برگزاری چنین رویدادهای موسیقایی در پیوند بین فرهنگ وهنر کشورهای مختلف بسیار اثرگذار است.
موریتس ارنست سال ۱۹۸۶ در آلمان متولد شد و از چهار سالگی نواختن پیانو را آغاز کرد. وی ادامه تحصیل پیانو را در مدرسه موسیقی دیتمولر ادامه داد و در آن موسسه، موسیقیشناسی نیز خواند. ارنست، جوایز متعددی در مسابقات معتبر بین المللی کسب کرده است. وی سال ۲۰۰۳، برای تکمیل آموزههایش نزد فویچت واگنر رفت. ارنست در سالهای گذشته در بسیاری از سالنهای بزرگ و معتبر اروپا و آمریکا به اجرای برنامه پرداخته است.
اجرای ارکستر سمفونیک تهران
ارکستر سمفونیک تهران شامگاه ۲۷ بهمنماه با رهبری منوچهر صهبائی و با همراهی گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان با اجرای قطعاتی از آهنگسازان ایرانی و آهنگسازان مطرح دنیا، پایان بخش اجراهای جشنواره سی و نهم در تالار وحدت تهران بود.
قطعه اول این ارکستر «بوی بهار» نام داشت؛ اثر حسن ریاحی با شعری از مولانا که با همراهی گروه کُر اجرا شد. «اورتور اگمونت» اثر بتهوون، «اورتور عروسی فیگارو» اثر موتسارت، «اورتور آرایشگر شهرسویل» اثر جواکینو روسینی، «سوئیت کوچک (در ۴قسمت)» اثر کلود دبوسی از قطعاتی بود که در پارت اول اجرا شد و در ادامه پس از یک آنتراکت کوتاه، پارت دوم این کنسرت با «رقص در بارگاه شاه سمنگان(قسمت اول)» حسین ناصحی آغاز شد.
«رقص دایره» اثر حشمت سنجری، «رقص آتش» اثر مانوئل دفایا و «رقصهای مجار» شمارههای یک، چهار و پنج اثر یوهان برامس قطعاتی بودند که در این بخش بر روی صحنه اجرا شد و در آخر پس از پایان این قطعات با تشویقهای پی درپی حاضران در سالن، «مارش رادتسکی» اثر یوهان اشتراوس به اجرا درآمد. یک مارش شاد نظامی که بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و ارکستر سمفونیک تهران در یک شب بارانی، حال خوشی را برای میهمانان این برنامه رقم زد.
صهبائی پیش از این تجربه اجرا در جشنواره موسیقی فجر را داشته است. وی در این باره گفت: بنیاد فرهنگی هنری رودکی متولی اداره ارکستر سمفونیک تهران است؛ بنابراین این ضرورت وجود دارد این ارکستر در چنین رویدادهای مهم موسیقایی همچون جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته باشد و حتی به تعداد دفعات بیشتر. ما در این اجرا رپرتواری شاد را متناسب با این فستیوال انتخاب کردیم که امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته باشد.
محمدرضا کریمی(کنسرتمایستر)، امیر مینوسپهر(کنسرتمایستر دوم)، فرزاد صیدی، دانیال جورابچی، نگین حاتمی، سینا صالحی،هورام ترابی، فرید ذاکری، حسن ملکی، سارا قاسمی، سجاد صالح آبادی، بهروز گلکار، درسا میناسازی و فرمهر حسین بیگلو(ویولن یک)، مونیکا لوران، مهوش عسگری، پیمان شامی، سارا ببرامزادگان، موژان میرزایی، علیرضا گلستانه، حمید خدایی، رادمان راستی، فرناز زندیه، عرفان جاویدنیا و امیرمهزیار قاسمی (ویولن دو)، کاوه تسعیری، آتنا زنگنه، مسعود پوربخت، آریان زمانی، روشا گواهی، دنیا حاجیوندی و الهام آقابابایی (ویولا)، مجید اسماعیلی، هلیا پورکریمی، شهرزاد مجد، هامون قادری، روژان فلاح بردبار، عرفان فیجان و هستی علیزاده (ویلنسل)، حسین (پرویز) بیات، سپیده خداوردی، بیتا غفاری و آوا پویا کاشانی (کنترباس)، مهسیما فلاحی، غزاله میرزازاده، فرزانه اسدی و فراز فراست پور(فلوت)، آرین قیطاسی و کیمیا شعربافیان (آبوا)، مینلی دانلیان، پگاه ولیخانی و گلرخ رجایی (کلارینت)، علیرضا متوسلی داراب و فرشاد محمدی (فاگوت)، نرگس نقیپور، هومان باقی، ریحانه رفیعی، پارمیدا بهادران، روژینا صادقی و امیرحسین گرگین (هورن)، علی ضرابی، امیررضا صالحی، فرید شیخی و آرمان فتاحی (ترومپت)، مصطفی بیات (ترومپت پیکولو)، آرین خدایار و مانی داوری (ترومبون)، افشار حشمتیان (ترمبون باس)، بابک میردادیان (توبا)، محمود منتظم صدیقی (تیمپانی)، مهیار منتظم صدیقی، ماهان ببری و عرفان فرشیزاده (پرکاشن) دیبا والی (هارپ) و افشین مودبپور (پیانو) اعضای این ارکستر ۷۵نفره را تشکیل دادند.
افیک متوسیان، پریا رباط سرپوشی، الههسادات موسوی، شهرزاد اصلانی، آذین فولادوند، سپیده عین افشار (سوپرانو)، هنگامه حسینی، نفیسه رهنمای شریعتی، سمیه کنعانی، سمن شریعت ممسنی، یگانه محمدلو و ترانه ظاهری (آلتو) اعضای گروه کُر بودند.
طنین سازهای بادی در آخرین شب رودکی
تالار رودکی در پنجمین و آخرین شب اجراهای جشنواره بینالمللی موسیقی فجر میزبان ارکستر بادی «راین» به سرپرستی امیرحسین محمدیان بود.
ارکستر سازهای بادی شامل نوازندگان سازهای بادی چوبی و سازهای بادی است که سازهای کوبهای هم آنها را همراهی میکنند. البته دیگر سازهای بادی و سازهی زهی هم میتوانند در رکستر سازهای بادی نواخته شوند.
اعضای این ارکستر در بدو ورود با استقبال و تشویق مخاطبان همرا مواجه شدند.
در ادامه امیرحسین محمدیان روی صحنه حضور یافت و پس از تشویق مخاطبان چوب رهبری، ارکستر را به دست گرفت. فلوت، فاگوت، هورن و ترومپت برخی ادوات بادی این ارکستر بودند. کنترباس، گیتاربیس، درامز و پرکاشن هم دیگر سازهای ارکستر بودند.
در این اجرا چندین قطعه نواخته شد که همگی برای ارکستر سازهای بادی تنظیم شده بودند.
اعضای ارکستر «راین» عبارتند از عبدالوهاب (مدیر ارکستر)، ماهسیما فلاحی، غزاله میرزازاده، راژان بیات، مریم دادفر، ملینا کیان(فلوت)، نازنین احمدزاده، شمیم کیانی (ابوا)، مینلی دانلیان، آنیتا یعقوبی، آرتمیس توسلی، انیسا میرزایی، نیکا رانکوهی، رهام ایرانخواه (کلارینت باس)، امیر ملکیزاده، روشا محمد اصغری، رزا کریمی(فاگوت)، مهسا یوسفینژاد، لیلا بازغی، نیما سرایی، آبتین زینالدین(هورن)، علی ضرابی، کامیار ماندگاریان، شایان هاتف(ترومپت)، سپهر عباسی، سهیل انارکی (ترومبون)، نهال سجادی، کوروش ملکی(کنترباس)، محمد علیزاده (گیتار بیس)، محمدرضا پناهی نژاد(تیمپانی)، سامان بهشتی (درامز)، ماهان ببری، سینا لطیف پور(پرکاشن)، علیرضا حمزهلو، سعید سلطانی(ساکسفون).
شبی برای لطفالله مجد
سانس دوم تالار رودکی در پنجمین شب سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به شب لطفالله مجد هنرمند فقید عرصه موسیقی اختصاص داشت.
طی این اجرا سامان صادقیان نوازنده تار و جواد علیرضایی نوازنده تنبک هنرنمایی کردند.
این دونوازی در دو بخش اجرا شد؛ بخش اول بداههنوازی در همایون بود و بداههنوازی در شور و ابوعطا بخش دوم را تشکیل میداد.
همراهی خوب تار و تنبک در بداههنوازی تحسین برانگیز بود و ریتم اجرا در طول کنسرت به خوبی حفظ شد.
سامان صادقیانزاده سال ۱۳۶۲ مقدمات موسیقی را از پدر آموخت و در ادامه برای یادگیری سهتار نزد سعید مزدک و محسن رازی رفت. او نوازندگی تار را نزد کیوان ساکت و سعید سیاره فرا گرفته است.
لطفالله مجدزاده سال ۱۲۹۶ در ساری زاده شد و سال ۱۳۵۷ در تهران چهره درگذشت. او پس از فراگیری موسیقی در سال ۱۹۱۹ به انجمن موزیک ملی پیوست که توسط روحالله خالقی به منظور حفظ، ترویج و تعلیم موسیقی ایرانی تاسیس شده بود.
مجد سال ۱۳۲۳ به برنامه موسیقی رادیو تهران پیوست و یکی از نخستین نوازندگانی بود که در برنامه موسوم به گلها شرکت کرد که توسط داود پیرنیا بنیاد نهاده شده بود. این برنامه سال ۱۳۳۵ آغاز شد تا رابطه مضمونی بین موسیقی و شعر را در فرهنگ ایرانی به نمایش بگذارد. اجراهای او در قطعات مختلف این برنامه در میان ماندگارترین کارهای نوازندگی با تار نگریسته میشود. در میان آثار او میتوان از تصنیف «دور از رخ تابانش» و دیگر «امید دل» با شعری از علی مؤید ثابتی یاد کرد. باید گفت زنده یاد مجد زندگی خود را صرف تار کرد و از او آثاری ماندگار به جا مانده است.
کلاویههایی که به یاد مرتضی محجوبی نواخته شد
بخش دوم سانس دوم تالار رودکی پس از گرامیداشت یاد لطفالله به یاد مرتضیخان محجوبی برگزار شد.
در این کنسرت محمدرضا امیرقاسمی نوازنده پیانو به اجرای قطعاتی از مرتضی محجوبی پرداخت. روی صحنه برای او دو پیانو با کوک غربی و ایرانی جانمایی شده بود.
امیرقاسمی پیش از اجرای قطعه آخر کنسرت از حضار بابت حضورشان تشکر کرد و گفت: تعداد دوستان زیاد است و کاش میتوانستم از همه تشکر کنم.
وی در ادامه قطعه «ساقینامه» یکی دیگر از ساختههای ماندگار مرتضیخان محجوبی را اجرا کرد.
محمدرضا امیرقاسمی متولد ۱۳۵۸ در تهران است. او پیانو را نزد سپیده کاشفی، اردشیر روحانی فراگرفته است. او سال ۱۳۷۸ به دانشگاه سوره رفت و در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد و در ادامه به دانشگاه هنر رفت و مدرک کارشناسی ارشد را از این دانشگاه دریافت کرد. گذراندن دو دوره کارگاه در برگن نروژ در رابطه با رهبری ارکستر، شرکت در مسترکلاسهای مختلف پیانو مانند مسترکلاس پرفسور گرتشلر، فعالیت به عنوان مدرس پیانو و مبانی موسیقی از سال ۱۳۷۹ برخی از فعالیتهای اوست.
هنرنمایی نوازندگان هنرستان پسرانه موسیقی تهران
در آخرین شب برگزاری سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر نوازندگان هنرستان پسرانه موسیقی تهران متشکل از ۴۰ نوازنده سازهای کلاسیک و سنتی در سالن سوره حوزه هنری، قطعات مختلفی را برای مخاطبان خود اجرا کردند.
در آغاز و بخش کلاسیک، دانشآموزان هنرستان پسرانه موسیقی تهران متشکل از نوازندگان سازهای پیانو، ترموپت، فرنچهورن، کلارینت، ترومبون، ویولا و گیتار، به اجرای قطعات نوکتورن قطعه سونات هیندمیت، پرستش بهار، پرلود، اتود شماره ۱۱، و اتود شماره پنج شوپن پرداختند.
در ادامه این بخش قطعات، بالاد شماره سه شوپن، قطعه رومنس، قطعه الژی، قطعه پرلود سل دیز مینور و شاکون برای کوارتت گیتار، اجرا شد.
بخش دوم این اجرا هم که به بخش سنتی اختصاص داشت؛ نوازندگان کار خود را با اجرای تکنوازی سنتور و تار، چهار مضراب همایون، ساز و آواز درآمد اول و دوم، چکاوک، بیداد، چهار مضراب داد و بیداد، تکنوازی کمانچه و تصنیف دلبرا آغاز کردند.
قطعات ساز و آواز عشاق، فرود، شوشتری، بختیاری، فرود به درآمد، تصنیف افق مهر (پیش درآمد اصفهان)، چهارمضراب اصفهان و قطعه فانوس نیز به عنوان بخش پایانی اجراهای جشنواره سی و نهم موسیقی فجر توسط دانشآموزان هنرستان پسرانه موسیقی تهران در سالن سوره حوزه هنری اجرا شد.
در آخرین شب اجراها در سالن سوره، امیرحسین سمیعی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ به تماشای نوازندگی هنرستان پسرانه موسیقی تهران نشست.
اسامی نوازندگان هنرستان پسرانه موسیقی تهران بدین شرح است؛ بخش سنتی: امیرعلی نامآور(سنتور)، علی محرابی، هامون درنشان(تار)، آرشا هاشمی، باربد مویدی(کمانچه)، کوهیار میرزایی(عود)، سعید مقدسی(نی)، هیراد قدیری(تنبک)، ماهان دادخواه(دف)مهدی حسین زاده(عود)، محمدامین فاتح(کمانچه)، امیرعلی ملکی(تار)، علی خاکشور، امیرعلی نام آور(سنتور)
بخش کلاسیک: امیررضا صالحی، علی سیدمکی، باربد همتیان(ترومپت)، امیرحسین گرگین، آبتین زینالدین(فرنچهورن)، کیوان جولایی، ایلیا سیفی، مانی داوری(ترومبون)، ماهان طیبی(پیانو)، آبتین زینالدین (هورن)، امیرحسین اعلاء(پیانو)، رامتین وقاری(کلارینت)، ایلیا شاکری(پیانو)، اشکان صالحی(پیانو)، مانی داوری(ترومبون)، مبین خندان(ویولا)، محمد عرفانی کرمی، آرمان علیجانی، ماهان یارخلجی، مهرشاد دیوسالار(گیتار)، امیررضا صالحی، علی سیدمکی، باربد همتیان(ترومپت)، امیرحسین گرگین، کیوان جولایی، ایلیا سیفی، مانی داوری(ترومبون).
میزبانی از هنرمندان کودک و نوجوان
آخرین شب سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با حضور هنرمندان موسیقی کودک و نوجوان و گروههای موسیقی «اخوان» از کردستان و «نوای سیمره» از لرستان و حضور امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی با استقبال باشکوه و همراهی بینظیر تماشاگران همراه بود.
هنرمندان کودک الینا سلیمی، مهبد مرادی، نفس اسدی و ملیکا ایجانی اعضای گروه «کلون زمان» با ساز تنبک آغازگر برنامه بودند.
پس از آن بهار پنجهپور هنرمند نوجوان اصفهانی با سازهای قانون، سنتور، فلوت، دف به اجرای موسیقی پرداخت. آوان مصطفیپور از شهرستان مهاباد، قطعات فولکلور کردی و چهار مضراب اصفهان را با نوای سنتور به گوش مخاطبان رساند.
امیر پارسا مرادیان قطعه «پرواز در جنگل» را با ساز گیتار و آوا پریشانی با ساز عود قطعه «قصه فراق» را اجرا کرد. در ادامه رنه وسکان دو قطعه از شوپن را با ساز پیانو نواخت. پرنیان مرادیان دیگر نوجوان پانیست قطعهای از بتهوون را با پیانو اجرا کرد.
آوا قهرمانی، قطعات «رازو نیاز» را با سنتور و نفس خرمیان دیگر هنرمند اصفهانی سازهای سنتور، تنبک و نی را نواخت. بردیا بهرامنژاد از بوشهر با نوای «نی جفتی» و «نی انبان» شور و نشاط را مهمان فضای ارسباران کرد و نیما جمشیدی از قوچان مقام «گرایلی» را از خراسان شمالی با دوتار اجرا کرد.
مهدی یعقوبزاده دیگر دوتارنوار نوجوان قطعه مقام «الله» را نواخت و تارا قهرمانی با سنتور «رازو نیاز» را به گوش مخاطبان رساند.
دف نوازی «اخوان» در جشنواره موسیقی فجر
دفنوازان گروه موسیقی «اخوان» به سرپرستی منصور مرادی از استان کردستان در آخرین شب از میزبانی فرهنگسرای ارسباران به اجرای قطعاتی عرفانی پرداختند.
عبدالسلام فاتحی (خواننده)، محمد مرادی، وریا عارفی، شاهین ملک بیگی، سالار ساعدی و میلاد نعمتی (نوازندگان دف) گروه موسیقی «اخوان» بودند که با قطعاتی در مدح و منقبت پیامبر مکرم اسلام (ص) و اهل بیت (ع) مهمان نگاه تماشاگران شدند.
اجرای تصنیف «نه من بیهوده گرد کوچه و بازار میگردم» و قطعاتی از موسیقی فولکلور کردی و خانقاهی برنامه اجرایی این گروه موسیقی بود.
منصور مرادی در ابتدای سخنانش از رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت اهمیت دادن به موسیقی نواحی قدردانی کرد و افزود: جشنواره موسیقی فجر بینهایت در شناخت قشر جوان و مخاطبان موسیقی به منظور معرفی موسیقی اقوام و نواحی مختلف کشور موثر است.
این هنرمند بیان کرد: امیدوارم که این رویداد بزرگ هنری بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و هر سال پررونقتر از قبل میزبان هنرمندان و مخاطبان باشد.
نوای سیمره و لزوم تداوم جشنواره موسیقی فجر
در آخرین بخش شب پنجم جشنواره موسیقی فجر، گروه «نوای سیمره» به سرپرستی مهران غضنفری از استان لرستان به روی صحنه رفت.
یاسین مولایی (سرنا) حسین مرادی (تنبک)، ژیلا تقوی (موراژ)، علیرضا کاظمی (سنتور و تنظیم قطعات)، آزاده محمدزاده و مهسا نعمتاللهی (همخوان)، سبحان امرایی (کمانچه)، یاسین مولایی(سرنا) نوازندگان این گروه بودند.
«مشق پرواز»، «هوار»، «ناز نکن»، «خالو»، «سوگ سهراب»، «باد شمال» و «هفت آسمان» قطعاتی بودند که توسط اعضای گروه «نوای سیمره» نواخته شدند.
غضنفری درباره جشنواره موسیقی فجر گفت: این رویداد بزرگ و مهم هنری تنها جشنوارهای است که گروهها و نوازندگان نواحی میتوانند در آن دیده شوند.
وی افزود: تنها نیمه جان موسیقی نواحی در موسیقی جشنواره فجر جان تازه میگیرد و امیدوارم که در سراسر کشور برگزار شود چراکه هر زمان جشنوارهها قویتر بودند نوازندگان و خوانندگان خوبی در سطح کشور معرفی شدند.
آخرین شب میزبانی فرهنگسرای ارسباران با حضور جمع بیشماری از مخاطبان و تشویقهای آنها به پاس هنرنمایی اهالی موسیقی نواحی به یادماندنی شد.
سرود خوانی «رهروان حضرت زهرا (س)»
پنجمین و آخرین روز از سی و نهمین دوره جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در بخش سرود، شب گذشته ۲۷ بهمنماه در کوشک باغ هنر و با اجرای گروهای سرود «رهروان حضرت زهرا(س)» و «نوای مهر» برگزار شد.
این اجرا با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
در ابتدای این اجرا، مژده لواسانی مجری مطرح صدا و سیما به روی صحنه آمد و پس از خوشآمدگویی به حضار داخل سالن، از گروه دختران «رهروان حضرت زهرا» به سرپرستی فاطمه زلقی دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و قطعات خود را اجرا کنند.
گروه دختران «رهروان حضرت زهرا» از استان لرستان و شهرستان درود در ابتدا قطعه «چَشِ کار» (چشمان سبز) که یک قطعه محلی بود، را اجرا کردند. سپس قطعه «خاک مهرآیین» به عنوان قطعه دوم اجرا شد و در نهایت قطعه «هوای ایران» که یک قطعه محلی بود را اجرا کردند.
سارینا بوالحسنی، محنا احمدینژاد، مریم لک، محدثه سالاروند، رویا قائدرحمتی، سارینا درویشی، محیا احمدینژاد، فاطمه زندلشنی، یاسمین شیخی پور، ریحانه نقیبی و محدثه نباتی به سرپرستی فاطمه زلقی اعضای گروه رهروان حضرت زهرا(س) را تشکیل دادند.
فاطمه زلقی سرپرست و مربی گروه رهروان حضرت زهرا (س) در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: ما فرصت کمی برای آمادگی اجرا در جشنواره موسیقی فجر داشتیم اما خدا را شکر میکنم که در این فرصت بسیار اندک، اجرای بسیار خوبی را از اعضای گروه شاهد بودیم و به شخصه از اجرای بچهها رضایت کامل دارم. ضمن اینکه جا دارد از همینجا به گروه «نوای مهر» نیز تبریک بگویم که این گروه نیز اجرای بسیار خوبی داشتند و امیدوارم که در تمامی عرصهها روند رو به رشد خودشان را ادامه دهند.
اجرای گروه سرود «نوای مهر» چهارمحال و بختیاری
در ادامه برنامه، نوبت به اجرای گروه پسران «نوای مهر» به سرپرستی رستم بابامیر و مربی گری امید بابامیر رسید و این گروه با دعوت مژده لواسانی به روی صحنه آمدند و قطعات خود را اجرا کردند.
گروه «نوای مهر» در این اجرا قطعات «زادگاه شیرون»، «بوی بهار» و «آگله» را اجرا کردند.
امیررضا خالدی، محمدمهدی خالدی، محمد موسوی، سبحان موسوی، علی دژ آبگاه، رضا شریفی، محمدرضا حسنی، ابوالفضل حسنی، حمیدرضا خوش اندام، رضا سهرابی، علیرضا رحیمی، امیرمحمد فتاحی، تاراز فرخی، علی افضلی و رضا محمدی به سرپرستی رستم بابامیر و مربی گری امید بابامیر اعضای گروه نوای مهر را تشکیل دادند.
امید بابامیر مربی گروه نوای مهر در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرای بسیار خوبی را شاهد بودیم به هر حال با توجه به اینکه بچهها زمانی که در مقابل مخاطبان اجرا میکنند، مقداری استرس دارند اما با این وجود، اجرای بسیار خوبی داشتند. با تمام این تفاسیر، از اجرای بچهها راضی هستم. همچنین گروه رهروان حضرت زهرا نیز اجرای بسیار خوبی داشتند و امیدوارم که در تمامی مراحل موفق باشند.
همخوانی با حامیم
حامیم (حمیدرضا حامی) خواننده موسیقی پاپ در پنجمین شب سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر طی دو سانس پیاپی در سالن شهیدآوینی فرهنگسرای بهمن تهران به روی صحنه رفت.
حامیم با اجرای قطعه «آی ستاره» روی صحنه اجرای سالن یکهزار و ۵۰۰ نفری فرهنگسرای بهمن آمد و مورد تشویق افراد حاضر در این سالن قرار گرفت.
«یکی رو دارم»، «کی میشه من» و «از قصد» قطعاتی بودند که این خواننده جوان موسیقی پاپ برای نخستین تجربه اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر انتخاب کرد.
حامیم در ادامه «سیا سفید» و سپس«رز سفید» دیگر قطعهای بود که مورد استقبال افراد حاضر در سالن قرار گرفت و آنها با همخوانی، خواننده محبوب خود را همراهی کردند.
این خواننده موسیقی پاپ در ادامه پیش از اجرای «عشق قدیمی» از طرفدارانش خواست که با روشن کردن چراغ تلفنهای همراه خود و همچنین همخوانی، او را در اجرای این قطعه همراهی کنند که با موافقت آنها با این درخواست، سالن فرهنگسرای بهمن با صحنههایی دیدنی مواجه شد.
پس از اجرای «نیمه گمشده» توسط حامیم، مجید رضاپور (نوازنده درامز) برای دقایقی به اجرای تکنفره پرداخت که این اقدام سالن را به وجد آورد و با تشویق افراد حاضر در سالن همراه شد.
حامیم در ادامه به اجرای جدیدترین اثر خود با عنوان «این همه آدم» پرداخت و پس از اجرای قطعات «قلب منی»، «راز شب»، «شب آخر» و «مثلاً»، با اجرای «اولاش» اجراهای خود در سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر را به پایان رساند.
امیررضا صدوقی (کیبورد)، نیما رمضان (گیتار الکتریک)، نوید زمردی (گیتار)، آرش سعیدی (گیتار بیس)، مجید رضاپور (درامز)، هستی سپاسی (ویلنسل) و اشکان آبرون (نوازنده کیبورد و رهبر ارکستر) گروه نوازندگان حامیم را تشکیل میدادند.
درخشش هیراد و راغب
کنسرت مشترک حمید هیراد و مصطفی راغب خوانندههای پاپ در پنجمین شب از سیو نهمین جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی به روی صحنه رفتند.
در ابتدا هیراد، کنسرتش را با قطعه «نه» شروع کرد، سپس با طرفدارانش خوش و بش کرد و قطعه «دنیام» را اجرا کرد که با همخوانی و استقبال حاضران در سالن همراه شد.
این خواننده ترانههایی از مولانا، سعدی و حافظ برای هوادارانش در سالن نمایشگاه میلاد اجرا کرد. «معشوقه»،«مستم کن»، «انفرادی»، «هلهله»، «دل ای دل»، «یار»از جمله قطعاتی بود که این خواننده در جدیدترین کنسرت خود اجرا کرد.
سپس راغب به صحنه آمد و قطعه «ماه تماشایی» را به همراه هیراد اجرا کرد. «خوش به حالم» و «بخند» از جمله قطعاتی بود که این دو خواننده با هم اجرا کردند.
«همینه عشق»، «هوای عشق» و «امشب، شب مهتاب» از جمله قطعاتی بود که راغب به تنهایی اجرا کرد.
کسری عارفان، امیر ارسلان درویشی، علی بخشی، مجید مصطفایی، علیرضا خوشنام، مهدی شفیعی از جمله نوازندگان کنسرت حمید هیراد و مصطفی راغب بودند که رهبری ارکستر آن را رسول حسینی بر عهده داشت.
تقدیم کنسرت «ماکان» به مقام مادر
گروه موسیقی «ماکان» در پنجمین شب سیو نهمین جشنواره موسیقی فجر در سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران به صحنه رفت و برای دوستدارانشان ۱۹ قطعه اجرا کرد.
رهام هادیان و امیر مقاره خوانندگان گروه موسیقی ماکان، کنسرت خود را با قطعه «بیتقلب» آغاز کردند.
امیر مقاره در سخنانی گفت: تمامی کنسرتهایم را با افتخار به مادر عزیزم تقدیم کردم و امیدوارم همیشه سایه پدر و مادرها بالای سرمان باشد. وی سپس با همراهی هادیان قطعه «یه لحظه نگام کن» را اجرا کرد.
«ندیدم»، «دوره گرد»، «نارنجی» «دلگیری»، «مسافرت»، «آسه آسه»، «حالا که اومدی»، «ناخدا»، «دلمو دزدید»، «برو دارمت»، «با تو»، «بله»، «قفس»، «قشنگ قشنگ»، «دو دقیقه بودی» و «هر بار این درو» از جمله قطعاتی بودند که این گروه ماکان در جدیدترین کنسرت خود اجرا کردند.
دانیال کارزار، رضا آذرنجات، ماهان قائدی، مسعود فلاحزاده، فرهاد کاشانی، رایان ضیایی و مجید عطری از جمله اعضای گروه موسیقی ماکان بودند. رهبر ارکستر ماکان بند را امیر میلاد نیکزاد به عهده داشت.
سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال در بخشهای رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره از جشنواره است.
نظر شما