ساخت ۲ هزار و ۳۴۳ واحد مسکن دانشگاهیان خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند - ایرنا - عملیات اجرایی ۲ هزار و ۳۴۳ واحد مسکن دانشگاهیان استان خراسان جنوبی همزمان با سراسر کشور و به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس جمهور آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مراسم آغاز عملیات اجرایی مسکن دانشگاهیان روز شنبه در ۲ سایت دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه بیرجند برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این مراسم که با حضور معاون استاندار و جمعی از مدیران و روسای دانشگاه‌ها برگزار شد، گفت: در اجرای تفاهم‌نامه وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف احداث مسکن نخبگان، اعضای هیات علمی، کارکنان و خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه‌ها در سطح کشور، عملیات اجرایی ۶۰ هزار واحد امروز همزمان با جلسه شورای عالی مسکن با دستور رئیس جمهور آغاز شد که سهم خراسان جنوبی ۲ هزار و ۳۴۳ واحد است.

میرمحمد مودی افزود: از مجموع ۲ هزار و ۳۴۳ واحد که در زمینی به مساحت ۷۲ هکتار احداث خواهد شد، هزار و ۲۸۰ واحد در زمینی به مساحت ۵۲ هکتار مربوط به دانشگاه‌های آزاد و تعداد هزار و ۶۳ واحد در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار مربوط به دانشگاه‌های دولتی است.

مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه ۲۰ هکتاری مسکن دانشگاهیان امروز با حضور جمعی از مسئولان استانی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: قانون جهش تولید مسکن شهریور ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی به دولت سیزدهم ابلاغ و براساس آن دولت موظف شد نیاز سالانه مسکن کشور را براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مستند به مطالعات طرح جامع مسکن در مناطق شهری و روستایی تامین کند.

حسن علیزاده افزود: وزارت راه و شهرسازی از آذر سال ۱۴۰۰ برنامه و سهمیه تامین مسکن استان‌ها را ابلاغ کرد و براساس آن نیاز چهار ساله استان در تولید مسکن شهری و روستایی معادل ۴۰ هزار و ۴۴۹ واحد در نظر گرفته شد که از این تعداد ۲۲ هزار و ۴۴۹ واحد شهری و ۱۸ هزار واحد روستایی است.

وی ادامه داد: در استان خراسان جنوبی در مجموع تاکنون ۱۱۸ هزار و ۸۸۳ متقاضی در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌ نام کرده که ۳۹ هزار و ۹۹۱ متقاضی واجد شرایط نهایی شده‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تامین زمین در تمامی ۳۱ شهر استان برای متقاضیان واجد شرایط به صورت ۹۹ ساله و رایگان انجام شده است گفت: در ۳۰ شهر استان به هر متقاضی یک قطعه زمین حیاط دار واگذار و فقط در شهر بیرجند مرکز استان به دلیل محدودیت زمین و کثرت متقاضیان واجد شرایط ساخت واحدها به صورت چهار و پنج طبقه انجام شده است.

وی گفت: تاکنون در شهرهای استان خراسان جنوبی ۲۲ هزار و ۹۱۴ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن اجرایی شده که در مراحل مختلف شامل انعقاد قرارداد، واگذاری، اخذ پروانه، اجرای فونداسیون، اجرای اسکلت و سایر مراحل است.

رئیس دانشگاه بیرجند هم گفت: در مجموع ۲۰ هکتار زمین به این پروژه اختصاص داده شده و واحدهای مسکونی در مساحت ۹ هکتار احداث می‌شود.

احمد لامعی گیو افزود: براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد دانشگاه‌هایی که زمین مازاد داشتند می‌توانستند برای مسکن دانشگاهیان در اختیار این وزارتخانه قرار دهند.

وی گفت: پیشنهاد وزارتخانه ابتدا اختصاص ۲ هکتار زمین بود که با توجه به نداشتن محدودیت در اراضی دانشگاه بیرجند، خواستار افزایش سهمیه دانشگاه شدیم.

رئیس دانشگاه بیرجند تصریح کرد: در نهایت با پیگیری‌های انجام شده ۲۰ هکتار زمین به این پروژه اختصاص یافت و اسناد مالکیت اراضی در فاز نخست پروژه ۲۰ هکتاری مسکن دانشگاهیان توسط اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی صادر می‌شود.

وی افزود: اعضای هیات علمی، کارمندان شاغل، بازنشستگان‌ و فرزندان بازنشسته دانشگاهیان استان در صورتی که فرم جیم قرمز نداشته باشند زمین در اختیارشان قرار می‌گیرد همچنین براساس تفاهم‌نامه مذکور بین ۲ وزارتخانه، دانشگاه می‌تواند اراضی مسکن را به اعضای بنیاد نخبگان و پارک علم و فناوری نیز واگذار کند.

لامعی گفت: دانشگاه‌هایی که زمین را تامین می‌کنند می‌توانند بخشی از این اراضی را در اختیار سایر دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم قرار دهند اما فعلا در اولویت ما نیست و امیدواریم در آینده با اختصاص اراضی بیشتر شرایط برای دانشگاه‌های دیگر نیز فراهم شود و این سایت را به مجموعه دانشگاهی تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه ساخت این واحدها تابع قوانین نهضت ملی مسکن است افزود: وظیفه دانشگاه بیرجند تامین زمین بوده که پیشنهاد دادیم واحدها ویلایی (یک طبقه حیاط دار) احداث شود اما به دلایلی با دو طبقه موافقت شده است.

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: در فاز نخست پروژه هزار و ۶۳ واحد مسکن برای دانشگاهیان دانشگاه بیرجند احداث می‌شود و پنج هکتار زمین نیز برای ارایه خدمات تعیین شده است.

وی اضافه کرد: باعث مباهات است که در دولت سیزدهم موضوع تامین زمین و مسکن دانشگاهیان در اولویت قرار گرفته است و از این طریق بخشی از مشکلات قشر دانشگاهی استان حل و فصل خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha