۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۲۲
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85389259
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش‌ها و آینده مبهم پیش روی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی

تهران- ایرنا- انتخابات پارلمانی کره‌جنوبی در حالی قرار است دهم آوریل ( ۲۲ فروردین ۱۴۰۳) برگزار شود که این انتخابات برای «یون سوک‌یول» رئیس‌جمهوری این کشور با داشتن کمترین میزان محبوبیت در میان مردم، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری اینترنشنال افرز، بر اساس جدیدترین نظرسنجی ها، میزان محبوبیت یون سوک‌یول رئیس جمهوری کره جنوبی به پایین‌ترین رکورد یعنی ۳۴ درصد تقلیل یافته است که این موضوع می تواند آینده سیاسی وی را به خطر اندازد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ این نظرسنجی زمانی برگزار شد که کمتر از دو ماه دیگر به زمان انتخابات مجلس این کشور باقی مانده است.

براساس یک نظرسنجی سراسری اخیرا در کره‌جنوبی انجام شد، میزان محبوبیت کابینه این کشور به ۳۴ درصد در ماه بهمن کاهش یافته  و همزمان میزان نارضایتی به بالاترین میزان یعنی ۶۶ درصد رسیده است.  

بر اساس این گزارش، در این نظرسنجی حزب حاکم قدرت مردم (PPP) و حزب اصلی اپوزیسیون دموکرات (DP) به ترتیب ۳۳ و ۳۵ درصد آرا را گسب کردند.

اهمیت انتخابات پارلمانی برای کره جنوبی

 سیستم حکومتی این کشور جمهوری پارلمانی و به معنای این است که هر دو مجلس ملی (مجلس نمایندگان و مجلس مشورتی ملی) در این کشور نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های حکومتی ایفا می‌کنند. برخلاف بسیاری از سیستم‌های حکومتی دیگر، در جمهوری پارلمانی کره جنوبی، رئیس جمهور انتخابات جداگانه‌ای ندارد و به جای آن، از میان اعضای مجلس نمایندگان برگزیده می‌شود.

در این سیستم، نتایج انتخابات پارلمانی می‌تواند تأثیر مستقیم بر تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور داشته باشد. اعضای مجلس نمایندگان به عنوان نمایندگان مردم در حکومت دخیل هستند و تصمیمات مهم حکومتی، اصلاح قوانین و برنامه‌های مختلف اجرایی توسط آنها تصویب می‌شوند. در نتیجه، نتایج انتخابات پارلمانی می‌توانند ارتباط مستقیم با جریان‌های سیاسی و تصمیمات حکومت داشته باشند و در نهایت بر تشکیل دولت و حتی انتخاب رئیس جمهور تأثیر بگذارند.

بنابراین، انتخابات پارلمانی در کره جنوبی به عنوان یک مرحله کلیدی در فرآیند سیاسی این کشور محسوب می‌شوند و نتایج آنها بر سیاست و حکومت کره جنوبی تأثیرگذار است.

نقش افراد مسن در انتخابات
به نوشته اینترنشنال افرز، کره جنوبی یکی از کشورهایی است که سریع‌ترین روند پیری را در جهان دارد و در سال ۲۰۲۳، کمترین نرخ باروری را در تاریخ این کشور ثبت کرده است.

از دیگر سو در انتخابات پارلمانی کره جنوبی که در اوایل ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت) سال جاری میلادی در این کشور برگزار می شود، روند پیری در جمعیت این کشور را بیش از پیش منعکس می کند.

چالش‌ها و آینده مبهم پیش روی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی


به استناد آمارهای منتشر شده، این نخستین انتخابات در کره شمالی به شمار می آید که در آن تعداد رای دهندگان ۶۰ ساله و بالاتر از افراد ۲۰ و ۳۰ ساله بیشتر است.

بنابراین تصمیم اتخاذ شده از سوی جمعیت بالای ۶۰ سال می تواند به شدت بر نتیجه انتخابات تأثیرگذار باشد.

نگاهی به ترکیب شخصیتی افرادی بالای ۶۰ سال در کره جنوبی، نشان می دهد بخشی از این افراد در دهه ۱۹۵۰ پس از جنگ کره متولد شدند و امروزه عمدتاً در دهه ۶۰ و ۷۰ زندگی خود هستند.

این نسل دوره‌هایی از توتالیتاریسم، ترورها و حکومت مردان قدرتمند را تجربه کرده اند و در عین حال به رشد سریع اقتصادی کره جنوبی نیز کمک فراوانی را کرده اند. آنها عموماً نماینده حوزه انتخابیه حزب "محافظه کار" هستند که امروزه حزب قدرت خلق (حزب حاکم) است.

از دیگر سو، «نسل ۸۶» به کسانی اطلاق می‌شود که در دهه ۱۹۶۰ متولد شده‌اند و در دهه ۱۹۸۰ به دانشگاه رفته‌اند. این افراد شامل بسیاری از دانشجویان معترض سابق جنبش های دموکراسی خواه در این دوران می شود.

آنها به تازگی وارد دهه ۶۰ زندگی خود شده اند و معمولاً به عنوان حامیان مترقی اصلاحات سیاسی شناخته می شوند و عموماً از حزب دموکرات کره (حزب اصلی مخالف) حمایت می کنند.

این درحالیست که به باور کارشناسان، شهروندانی که اکنون در دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی خود هستند، یک متغیر پنهان در انتخابات پیش رو شناخته می شوند. در کره جنوبی از این جمعیت از جوانان به عنوان افراد "غیر حزبی" یا "رای دهندگان نوسانی" یاد می شود.
این نسبت در گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال حدود ۵۰ درصد و برای افراد ۳۰ ساله ۳۴ درصد است.

سایه عدم محبوبیت یون بر انتخابات

پایگاه خبری دیپلمات نیز در گزارشی می نویسد، کره جنوبی در آستانه انتخابات پارلمانی با آشفتگی سیاسی فراوانی روبروست.

به اعتقاد کارشناسان عدم محبوبیت یون در میان مردم آینده سیاسی وی را دستخوش تغییرات خواهد کرد.

در این گزارش یکی از مهمترین دلایل عدم محبوبیت کیم افشای تصاویری است که نشان می‌دهد همسر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی یک کیف زنانه از برند بسیار گرانقیمت «دیور» هدیه گرفته است.

اکنون این مساله جنجالهایی را برای یون و حزبش بود آورده است چرا که ممکن است این مساله بر تلاش این سیاستمداران برای جلب اکثریت پارلمانی را در انتخابات آوریل ۲۰۲۴ به تحت الشعاع قرار دهد.
 

چالش‌ها و آینده مبهم پیش روی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی



به استناد گزارشهای خبری، یکی از مهمترین دلایل کاهش محبوبیت یون در نظرسنجی های اخیر همین مساله به شمار می آیدبراساس این گزارش، نظرسنجی ها پس از این اقدام بانوی اول کره جنوبی از افت شدید محبوبیت رئیس جمهور این کشور در ۹ ماه گذشته نشان می دهد.

مقامات حزب حاکم و به ویژه اعضای دولت در ابتدا سعی کردند تا از بانوی اول این کشور چهره یک قربانی از طریق یک فیلم دستکاری شده را به تصویر بکشند اما بتدریج مسیر آنها تغییر کرد و حتی اختلافات درون حزبی آنها به رسانه‌ها کشیده شد.

روزنامه تایمز هند می نویسد، حزب حاکم قدرت مردم در کره‌جنوبی اعلام کرده که به منظور رسیدگی به نارضایتی عمومی ناشی از این رسوایی، تحقیقاتی را پیش از انتخابات پارلمانی در ماه آوریل انجام خواهد داد.

به نوشته این رسانه هندی، نگرانی اعضای حزب قدرت مردم تنها مربوط به دریافت این هدیه گران‌قیمت محدود نمی‌شود بلکه ناشی از ادعاهای اخیر مطرح شده درباره دست داشتن همسر رییس‌جمهور در دستکاری قیمت سهام برخی از شرکت‌هاست.
همزمان با این موضوع، رییس جمهور کره‌جنوبی تصمیم مجلس ملی این کشور برای تحقیقات درباره این رسوایی را وتو کرد.

در نظرسنجی اخیر گالوپ کره، مسائل پیرامون بانوی اول یکی از دلایل اصلی افت محبوبیت رئیس جمهور کره جنوبی به شمار می آید.

گرچه برخی از اعضای حزب رئیس جمهوری کره جنوبی این اقدام را از پیش تعیین شده و یک بازی سیاسی تلقی می کنند، ولی افکار عمومی چنین مساله ای را بر نمی تابد.

به باور کارشناسان، با توجه به مشکلات اخیر در کره جنوبی، نتایج انتخابات در این کشور در مقایسه با انتخابات پیشین بسیار غیرقابل پیش بینی تلقی شده است.

به رغم انتقادهای شدید عمومی در خصوص کیف دیور، دفتر ریاست جمهوری یون و حزب حامی وی بر این باورند که جنجال بر سر یک کیف کاملا از قبل برنامه ریزی شده است و هدف آن قربانی کردن بانوی اول این کشور است.
از دیگر سو، حمایتهای شدید رئیس جمهوری کره جنوبی از همسرش انتقادهای فراوانی را به دنبال داشته است.

به باور بسیاری از رسانه های خبری، رئیس حمهو به کسی اجازه نمی دهد اظهاراتی را علیه بانوی اول مطرح کرده و یا وی را زیر سوال ببرد.


در پایان این گزارش آمده است، انتخابات پیش رو در کره جنوبی به دلیل افزایش منتقدان از حزب حاکم می تواند آینده سیاسی رئیس جمهوری این کشور را بیش از پیش دستخوش تغییراتی اساسی کند.

به باور کارشناسان، با وجودی که حزب قدرت مردم موفق شد در انتخابات سال ۲۰۲۲ به پیروزی رسیده و دولت را در اختیار بگیرد اما پارلمان و مجلس ملی در این کشور صنعتی همچنان در اختیار حزب دموکراتیک است و جنجال‌های اخیر می‌تواند بر تلاش‌های دولت برای کنترل بر پارلمان یا حفظ کرسی‌هایش تاثیر منفی بگذارد.

اگرچه تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زمان زیادی باقی نمانده، اما به نظر می‌رسد که دولت یون سوک یئول کار دشواری برای پیروزی در این انتخابات یا حتی حفظ کرسی‌های مجلس ملی داشته باشد.

از دیگر سو، نگاهی به نتایج انتخابات قبلی نشان می دهد این گروه از جوانان همچنین پتانسیل فراوانی برای ایجاد نوسان بین احزاب و تغییر نتایج انتخابات را برخلاف پیش بینی نظرسنجی ها را دارند.

به عنوان مثال، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲، این گروه نقش تعیین کننده ای در پیروزی یون نامزد ریاست جمهوری وقت بر لی جائه میونگ ایفا کردند.

بر اساس این گزارش، نسل جوان در کره جنوبی به شدت بر مساله انجام امور در این کشور بر اساس «انصاف» بسیار حساس هستند و به شدت با فساد در میان مقامات عالی رتبه مخالف‌اند.

چالش‌ها و آینده مبهم پیش روی رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی



از دیگر مسائلی که می تواند بر نتیجه انتخابات در این کشور سایه بیفکند مساله برابری جنسیتی است. در میان فراخوانهایی که از سوی جوانان در کره جنوبی در خصوص برقراری عدالت منتشر شده است، مساله برابری جنسیتی از اهمیت فراوانی برخوردار است.

بر اساس این گزارش، کره جنوبی در مقایسه با سایر کشورها دارای مسائل جنسی متمایزی است. به عنوان مثال مردان خدمت سربازی اجباری دارند، در همین حال، زنان بیشترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص می دهند.

در حال حاضر بیشتر سیاستمداران به نسل‌های قدیمی‌تر (دهه‌های ۴۰-۶۰) تعلق دارند، و آن دسته از جوان‌هایی که توانسته‌اند وارد عرصه سیاست و قدرت شوند، جایگاهی رده پائین در اختیار دارند.


برخی از این جوانان نیز به چهره های نمادین تری تبدیل شده اند تا رویکرد حزب به اصلاحات و نوآوری را نشان دهند ...

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha