۲۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۵۷
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85389309
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روایت نشریه «تایم» از پیامدهای حمایت بایدن از اسرائیل در جنگ غزه

تهران- ایرنا- مجله خبری تایم در مطلبی با اشاره به حمایت گسترده نظامی و مالی آمریکا از رژیم صهیونیستی، اعلام کرد که در موضوع جنگ غزه «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده در راستای منافع خود عمل نکرده است و این روند باتوجه به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور، می‌تواند هزینه‌های سنگینی برای وی در پی داشته‌ باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از این نشریه خبری، ایالات متحده به عنوان بزرگترین تامین کننده تجهیزات نظامی اسرائیل، سالانه سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به این رژیم کمک می کند. واشنگتن همچنین به عنوان مدافع اصلی دولت یهود در مجامع بین المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد، با استفاده از حق وتوی خود مانع از تصویب قطعنامه های انتقادی از اسرائیل می شود. اما این پویایی هرگز باعث نشده است تا ایالات متحده به عنوان نزدیک ترین متحد تل‌آویو همیشه در راستای منافع خود در منطقه عمل کند.

به نوشته تایم، نومیدی فزاینده در دولت بایدن از عملکرد اسرائیل در جنگ چند ماهه علیه حماس به طرز فزاینده‌ای در جامعه آمریکا بازخورد داشته و براساس برخی گزارش‌ها بایدن حتی به صورت غیرعلنی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم را «احمق» خطاب کرده و اقدامات وی را در غزه «بیش از اندازه» خوانده است.

این مجله خبری آمریکایی همچنین خاطرنشان می کند که ایالات متحده با وجود داشتن اهرم های گوناگون علیه اسرائیل، ثابت کرده است نمی تواند و یا تمایلی به استفاده از آنها ندارد.

متیو میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه هفته گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار آسوشیتدپرس، که پرسید «چگونه ایالات متحده از اهرم فشار خود علیه تل آویو استفاده می کند؟» گفت: «ما همواره شاهد بوده ایم که اسرائیل به آنچه که ما گفته ایم واکنش نشان داده است، نه همیشه آنگونه و آن میزان که ما می‌خواهیم. اما معتقدیم مداخلات ما تاثیر داشته است».

اما این نشریه در ادامه استدلال کرده است که برخلاف گفته مقام های آمریکایی، چنین چیزی ثابت نشده است. نویسنده در همین زمینه یادآور می کند که از زمان آغاز حملات رژیم اسرائیل در غزه، بحران انسانی کم سابقه‌ای در این باریکه رقم خورده و علیرغم هشدار واشنگتن نسبت به تلفات غیرنظامیان، رژیم صهیونیستی تغییری در سیاست خود ایجاد نکرده است.

در حال حاضر هم تل آویو با تهاجم برنامه‌ریزی شده به رفح به عنوان جنوبی ترین شهر غزه، باوجود هشدار آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای غربی، تغییر چندانی در راهبرد خود ایجاد نکرده است. هرچند دولت آمریکا اعلام کرده که کمک های بشردوستانه به غزه را افزایش داده است، اما منتقدان می‌گویند این میزان کمک هرگز در برآورده ساختن نیاز منطقه در محاصره غزه کافی نیست.

مت دوس معاون اجرایی مرکز سیاست بین‌الملل و مشاور سابق سیاست خارجی برنی سندرز، سناتور حزب مستقل و حامی سرسخت‌تر شرطی کردن کمک های ایالات متحده به رژیم اسرائیل، در این زمینه گفت: «مضحک است که ما بر سر کیسه‌های آرد با اسرائیل چانه‌زنی می‌کنیم. این چیزی نیست که واشنگتن باید با شریک کوچکی مانند اسرائیل بر سر حمایت گسترده ای که ما از آنها می کنیم و اتکای عظیمی که آنها به ما دارند، چانه بزند.»

در این میان، برخی حامیان و نزدیکان بایدن ضمن دفاع از رویکرد رئیس جمهوری آمریکا در برابر تل آویو مدعی هستند که احترام آشکار بایدن به اسرائیل یکی از ویژگی‌های اوست و اشکال به حساب نمی آید.

کارشناسان می گویند بایدن بر خلاف باراک اوباما رئیس جمهوری اسبق آمریکا که آشکارا با نتانیاهو بر سر شهرک‌سازی اسرائیل و پیامدهای آن نزاع کرد، مدت‌هاست که بی هیچ تردیدی در کنار تل آویو ایستاده و حتی شهرت بسیاری به دلیل ایستادگی در برابر فشار دیپلماتیک بر دولت یهود بدست آورده است.

جونا بلانک از مشاوران اسبق سیاست خارجی بایدن ضمن دفاع از رویکرد رئیس جمهوری آمریکا در قبال اسرائیل گفت: «بایدن هرگز آدمی نبوده که تمایل به مطرح کردن اختلافاتش در ملاء عام داشته باشد. وی معتقد است که اگر بتوان اختلافات را به صورت صمیمانه و در خلوت برطرف کرد، تاثیرگذارتر است».

میلر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در جمع خبرنگاران در توضیح رویکرد واشنگتن در برابر رژیم اسرائیل همزمان با جنگ غزه گفت: «مردم فکر می کنند که ایالات متحده چوب جادویی دارد که می‌تواند با تکان دادن آن هر موقعیتی در جهان را دقیقا به همان شکل مورد نظر تغییر دهد. نه هرگز اینطور نیست». همزمان برخی خبرنگاران در واکنش به این سخنان گفتند: «اگر میلیاردها دلار کمک نظامی یک عصای جادویی نیست، چیست؟»

تایمز در بخشی دیگر از این گزارش یادآوری کرده است که حمایت بی حد و حصر دولت بایدن از اسرائیل در جنگ غزه باعث شده است که وی هواخواهی شمار قابل‌توجهی از رای‌دهندگان جوان مترقی و عرب را از دست بدهد؛ موضوعی که حتی برخی ناظران هشدار دادند که می تواند به قیمت از دست رفتن پیشتازی وی در برخی ایالت های «میدان نبرد» در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا تمام شود.

این نشریه در تشریح این موضوع آورده است: هرچند بایدن با صدور برخی فرمان های اجرایی از جمله تحریم شهرک نشین های رادیکال علیه فلسطینیان در کرانه باختری سعی در جبران این شرایط داشته است، اما به عقیده کارشناسان این امر نمی تواند در کوتاه‌مدت تاثیر چشمگیری داشته باشد.

بلانک در بخش دیگری از اظهاراتش با طرح این سوال که آیا دولت بایدن می تواند در چند ماه باقیمانده تا انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ (آبان ۱۴۰۳) برای ریاست جمهوری کاری کند؟ افزود: بایدن می داند که زمان واکنش وی به چالش های پیش رو در حال اتمام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha