واردات ماشین آلات صنعت نساجی در دولت سیزدهم رکورد زد

مشهد-ایرنا- مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آمار مقایسه ای از افزایش واردات ماشین آلات صنعت نساجی در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ نشان می دهد که این مهم روند مطلوبی داشته و دولت سیزدهم رکورد این بخش را شکسته است.

محسن گرجی شنبه شب در حاشیه چهارمین نمایشگاه تخصصی صنعت نساجی، پوشاک و منسوجات خانگی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: واردات ماشین آلات صنعت نساجی در ۱۰ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش یافت در حالی که این میزان در ۱۰ ماه مشابه سال قبل نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۳ درصد افزایش داشت.

وی بیان کرد: واردات ماشین آلات صنعت نساجی و پوشاک در دولت سیزدهم روند افزایشی داشته است، این یک رکورد در واردات ماشین آلات صنعت نساجی به شمار می رود و طبق پیش بینی های انجام گرفته تا پایان سال به ۵۰۰ میلیون دلار می رسد.

مدیر کل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تعرفه گمرکی ماشین آلات صنعت نساجی حداقل است، سال‌های قبل واردات این ماشین آلات هیچ تعرفه گمرکی نداشت، اکنون نیز عدد پایینی است، اما اینکه تعرفه ای وجود دارد و واردکنندگان در فرآیندهای اداری مجبور هستند که این تعرفه را پرداخت کنند، این سیاست کلی بوده که به منظور حمایت از تولید داخلی ماشین آلات اعمال شده است.

گرجی اظهار کرد: با این حال ایجاد تعرفه گمرکی برای واردات ماشین آلات در برخی صنایع از جمله صنعت نساجی تبعات منفی دارد که این موضوع به دولت و مجلس شورای اسلامی منعکس شده و قرار است که واردات ماشین آلات صنعت نساجی که مشابه آن در داخل کشور تولید نمی شود، از پرداخت تعرفه گمرکی معاف شوند.

وی اضافه کرد: صنعت نساجی می تواند از واردات ماشین آلات دست دوم تا پنج سال ساخت و حتی برای خطوط تولیدی که ویژگی خاص دارد تا بیش از پنج سال ساخت بهره مند شود، در مجموع واردات ماشین آلات شاخصی از سرمایه گذاری در یک صنعت است و اشتغالزایی را به دنبال دارد لذا باید فرآیند تامین آن تسهیل شود.

مدیر کل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت معدن و تجارت ادامه داد: بخش قابل توجهی از واردات ماشین آلات، ماشین آلات مربوط به دوخت است که به صنعت پوشاک کشور مربوط می شود، به نظر می رسد که صنعت پوشاک در حال وارد شدن به مرحله صنعتی مقیاس پذیر خوبی است، در همین استان خراسان رضوی واحدهای صنعتی بزرگ و تحسین برانگیزی در حوزه پوشاک وجود دارد که با استانداردهای جهانی کالا تولید می کنند.

گرجی با اشاره به اینکه صنعت پوشاک کشور رو به رشد است، اضافه کرد: اقدامات خوبی از سوی تولیدکنندگان پوشاک در حوزه برندسازی و فروشگاه داری در حال انجام است و اغلب تولید خود را به سمت تولید انبوه پیش برده اند.

واردات ماشین آلات صنعت نساجی در دولت سیزدهم رکورد زد

از سرگیری مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه

مدیر کل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی در خصوص قاچاق پوشاک گفت: سالها قبل به تعداد معدودی از برندهای خارجی اجازه فروش پوشاک در داخل کشور داده شد اما اکنون مدت زمان فعالیت آنها به پایان رسیده و به صاحبان آنها اطلاع داده شده است که نسبت به تعیین تکلیف برندهای خود اقدام کنند.

گرجی اظهار کرد: اکنون هیچ برند پوشاک خارجی در کشور مجاز به فروش نیست، اما برخی از برندهای خارجی مجوز تولید در داخل کشور را دارند که فعلا از فعالیت آنها جلوگیری نمی شود، اما در تلاش برای تغییر رفتار آنها هستیم تا به سمت تولید پوشاک با برندهای ایرانی سوق یابند.

وی با بیان اینکه گستردگی کشور و مرزهای آن مبارزه با قاچاق پوشاک را دشوار کرده است، افزود: مقابله با قاچاق بخشهای مختلفی دارد که از نقطه مرزی شروع می شود و تا سطح عرضه ادامه می یابد، از دوران شیوع کرونا به بعد، مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه انجام گرفته و این موضوع ۲ تا سه سالی است که متوقف شده اما در چند ماه اخیر مقابله با این بخش از سر گرفته شده است.

وی بیان کرد: مقابله با قاچاق پوشاک توسط چند گروه و دستگاه اجرایی انجام می گیرد که در این میان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان دستگاه هماهنگ کننده، وزارت صمت به عنوان دستگاه کاشف، فراجا به عنوان ضابط و دستگاه برخورد کننده و سازمان تعزیرات به عنوان مرجع قضایی است.

مدیر کل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ازسرگیری مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه از چند مرکز تولید و توزیع پوشاک بزرگ در تهران آغاز شده و تاکنون ۲۲ مرحله برخورد با برندهایی که قاچاق بودن آنها محرز است و هیچ شک و شبهه ای در آن نیست، انجام گرفته است.

گرجی اضافه کرد: به گفته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، امسال هزار میلیارد ریال پوشاک قاچاق کشف شده است، که مهمتر از کشف قاچاق، ایجاد احساس ناامنی برای سایر قاچاقچیان است، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قول مساعدت برای برخورد مستمر با قاچاقچیان پوشاک داده است.

قیمت نخ پنبه ای در بازار داخل کاهش یافت

مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالی در خصوص واردات نخ پنبه ای گفت: ۱۰ ماهه امسال واردات پنبه به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش یافته و همچنین مشکلی در واردات نخ پنبه ای مورد نیاز صنعت نساجی وجود ندارد.

گرجی با بیان اینکه، در ۱۰ ماهه امسال بیش از ۳۰ هزار تن انواع نخ پنبه ای به کشور وارد شده است، افزود: از آنجا که پنبه با قیمت بالاتری به دست تولیدکنندگان داخلی می رسد، این موضوع تمایل واردات نخ پنبه ای را برای حلقه بعدی از زنجیره تولید پوشاک که بافندگان باشند، ایجاد می کند زیرا این قشر می توانند نخ پنبه ای را با قیمت پایین تری از کشورهای منطقه بدست آورند.

وی اظهار کرد: مکانیزم هایی برای انجام واردات نخ پنبه ای توسط بافندگان ایجاد شده است تا بازار از نظر قیمت نخ پنبه تنظیم و تولیدکننده داخلی حمایت شود.

مدیر کل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: پارسال در مقطعی از زمان هر کیلو نخ پنبه ای بیش از ۲ تا سه میلیون ریال به فروش می رسید اما قیمت هر کیلو نخ پنبه ای در ۱۱ ماهه امسال به کمتر از ۲ میلیون ریال در بازار داخلی رسیده است، این موضوع نشان می دهد که تامین نخ پنبه ای به خوبی انجام گرفته است.

چهارمین نمایشگاه تخصصی صنعت نساجی، پوشاک و منسوجات خانگی از ۲۶ تا ۲۹ بهمن ماه در نمحل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد دایر شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha