۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶
کد خبر: 85390636
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تندباد قشم را در نوردید

۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۴:۳۶
کد خبر: 85390636
تندباد قشم را در نوردید

قشم - ایرنا - رییس اداره هواشناسی جزیره قشم گفت: تندباد با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا امروز یکشنبه این شهرستان را در نوردید.

محمد کاملی دیرستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: وزش بادهای شدید جنوب غربی تا شمال غربی و خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا با تاکید بر سواحل با ورود سامانه افزایش گرادیان فشاری این پدیده آب و هوایی را به دنبال داشته است و این شرایط جوی تا پایان امروز با شدت کمتر ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بر اثر این تندباد احتمال آسیب به سازه‌های موقت، شکستن درختان فرسوده در مدت یادشده در سطح این شهرستان مورد انتظار است، گفت: از همه مردم می‌خواهیم ضمن اجتناب از رفت و آمدهای شهری و جاده ای و آمد و شد در مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، نسبت به مستحکم سازی سازه‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی و عدم پارک خودرو در کنار محل‌های پر خطر توجه جدی داشته باشند تا شاهد وقوع حوادث ناگوار نباشیم.

رییس اداره هواشناسی جزیره قشم ادامه داد: به تمامی ساحل نشینان بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس و شهروندان هرمزگانی توصیه می کنیم در این مدت احتیاط در فعالیت های عمرانی و کشاورزی را مد نظر داشته باشند.

کاملی دیرستانی با اعلام هشدار هواشناسی - سطح زرد برای استان هرمزگان توضیح داد: تحت تاثیر بادهای شدید شمال غربی تا جنوب غربی، از بامداد امروز تا اواخر وقت، آب های خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج و طوفانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: بیشینه سرعت باد به ویژه در ساعت بعدازظهر و شب، در محدوده خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان (قشم، لارک، هنگام، هرمز، کیش، لاوان، سیری، ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک، خمیر، لنگه، سیریک و جاسک) به بیش از ۵۵ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به بیش از ۲.۵ متر خواهد رسید و سبب اختلال در ترددهای دریایی خواهد شد.

رییس اداره هواشناسی قشم تاکید کرد: توصیه می شود شناورهای سبک، صیادی و تفریحی از رفت و آمد دریایی به صورت جدی خودداری کنند و تمهیدات لازم در بنادر استان هرمزگان صورت پذیرد.

وی اعلام کرد: بیشترین شدت این ناپایداری دریایی در روز جاری است اما تداوم این ناپایداری با شدت و ضعف تا روز چهارشنبه دوم اسفند ماه پیش بینی می شود.

تندباد ها نوعی پدیده آب و هوایی هستند که اصلی ترین مشخصه آن ها سیستم پیچش و چرخش باد در درون آنهاست.

تندبادها که بیشتر در آب های آزاد مناطق گرمسیری و استوایی به وجود می آیند، می توانند بسیار خطرناک باشند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha