به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در دویست و شانزدهمین جلسه شورا در جریان بررسی لایحه تعیین بهای خدمات ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگهای عمومی شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه نرخ ورودی و حق توقف در پارکینگهای مناطق ۲۲ گانه، سازمانها و شرکتهای شهرداری تهران در سه رده پارکینگهای روباز به عنوان رده سوم و پارکینگهای رده دوم و یکم بنابر شرایط و امکانات موجود تعیین شده است، اظهار کرد: نرخها برای خودروهای سواری، اتوبوس، مینی بوس و تریلر به ازای هر ساعت و روز پیش بینی شده است.
سید جعفر تشکری هاشمی افزود: برای توفق کامل شبانه روزی نیز نرخ ها تعیین شده و به طور میانگین نسبت به سال ۱۴۰۲ افزایش ۴۰ درصدی پیش بینی شده است؛ با توجه به هزینه های نگهداری، تأسیسات، هوشمندسازی و دیگر هزینه ها، این میزان افزایش پیشنهاد شده است.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای پارکینگ برج میلاد برابر پارکینگ های رده یکم، ارقام دریافت خواهد شد، گفت: در پارکینگهای رده یکم نرخ ساعت اول ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و به ازای هر ۳۰ دقیقه، هزار و ۹۰۰ تومان و در ساعات شبانه هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. همچنین در پارکینگ های رده دوم نرخ ورودی پنج هزار و ۶۰۰ تومان و به ازای هر ۳۰ دقیقه هزار و ۳۰۰ تومان و برای ساعت ۱۲ تا ۲۴ هر ساعت ۶۰۰ تومان و نرخ توقف شبانه روزی ۴۹ هزار تومان تعیین شده است.
وی ادامه داد: در تعیین حقوق قانونی برای خودروهای پارک شده اگر تکالیف قانونی برای شهرداری در نظر گرفته شود، به این رقم افزوده خواهد شد.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه نرخ پارکینگ های مکانیزه ۱.۵ برابر پارکینگهای رده یکم خواهد بود، تاکید کرد: برای موتورسیکلتهایی که در پارکینگها توقف میکنند، ۱۱ هزار تومان (برای توقف شبانه روزی) پیش بینی شده و مبلغ ورودی در ساعت اول سه هزار و ۱۰۰ تومان که به ازای هر ۳۰ دقیقه هزار و ۵۰۰ تومان افزایش مییابد، پیش بینی شده است.
وی افزود: نرخ توقف خودروهای حامل موادغذایی و بار در پایانههای مسافربری مطابق با پارکینگ های رده دوم خواهد بود. در پایانههای سازمان پایانهها به ازای هر روز توقف و هر بار ورود تا ۲۴ ساعت، ۶ هزار تومان برای سواری، هفت هزار و ۶۰۰ تومان برای مینی بوس و ون و ۱۱ هزار تومان برای اتوبوس است، توقف در پارکینگ پایانهها مطابق با پارکینگهای روباز خواهد بود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه کسانی که امرار معاش آنها با موتورسیکلت است معمولا در پارکینگهای طبقاتی توقف نمیکنند، یادآور شد: عمده موتورهایی که به پارکینگهای عمومی مراجعه میکنند، لاکچری هستند. پیک موتوری عمدتا به پارکینگ عمومی مراجعه نمیکند.
وی تأکید کرد: نرخ مصوب ما در کمیسیون بسیار کمتر از نرخ اتحادیه است؛ ما باید برای نگهداشت پارکینگ ها ارقامی را در نظر بگیریم. اینکه پارک ارزان باشد باید از جیب تمام شهروندان برداریم تا برای عده ای که خودروی خود را در پارکینگ عمومی پارک می کنند، هزینه کنیم.
محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه الکترونیک بودن یا نبودن پارکینگها ملاک نیست بلکه داشتن برخی تاسیسات ملاک است، اظهار کرد: برخورداری از سیستم های اعلام و اطفای حریق از جمله این تأسیسات است. اگر ارقام یکسان باشد انگیزه ای برای ارتقاء وجود نخواهد داشت. ضمن اینکه نرخ پارکینگ های خصوصی هفت تا هشت برابر نرخ پارکینگ های شهرداری است.
مهدی اقراریان رییس کمیته حقوقی شورای شهر تهران با بیان اینکه ما ارقامی را در شورا مصوب می کنیم و شهرداری ارقام دیگری دریافت می کند، گفت: مواردی که در شورا تصویب می شود، باید با ابزار دقیق فناوری مورد نظارت قرار بگیرد اما زیرساخت های سازمان فناوری با مشکل روبه رو است.
وی ادامه داد: کسی که سوار موتور میشود، میداند در سطح شهر چه میگذرد؟ عدد ۱۱ هزار تومان نرخ توقف در پارکینگ ها زیاد است و پیشنهاد بنده به ازای هر ساعت توقف موتورسیکلت ۵۰۰ تومان است. چراکه موتورسواران از اقشار ضعیف جامعه هستند.
اقراریان با طرح این پرسش که چرا باید همیشه نرخ افزایش پیدا کند، گفت: یکبار هم میتوانیم ارقام را کاهش دهیم تا مردم طعم ارزانی را نیز بچشند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه وظیفه ما ابلاغ نرخها به پارکینگهای طرف قرارداد است، یادآور شد: مأخذ هوشمندسازی مجموعه دیگری است و باید جداگانه بررسی شود؛ با این وجود ۵۰ درصد پارکینگهای در اختیار مناطق دریافت نرخ را الکترونیکی انجام میدهند و در پارکینگهای رده یکم، هوشمندسازی بطور کامل انجام شده است.
هرمزی افزود: شهروندان از طریق سامانه ۱۳۷ میتوانند اضافه دریافت را اطلاع دهند و ما نیز در راستای نظارت بر عملکرد، جرائم را در مزایده با پیمانکاران لحاظ خواهیم کرد.
براساس این گزارش و بنابر پیشنهادات مطرح شده مبلغ ورودی موتورسیکلتها به سه هزار تومان کاهش یافت.
در نهایت بهای خدمات ورودیه و حق توقف وسایل نقلیه در پارکینگهای عمومی شهرداری تهران در سال آینده با حداکثر آرای موافق اعضا، بطور میانگین ۴۰ درصد افزایش یافت.
نظر شما