۷ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۰۶
کد خبرنگار: 3090
کد خبر: 85391152
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دانش‌آموزان رای اولی همدان: رای دادن حقی که از آن دست نمی کشیم

همدان- ایرنا- استان همدان بیش از ۱۷ هزار نفر رای اولی‌ در انتخابات ۱۴۰۲ دارد که برای نخستین بار فرصت نقش‌آفرینی سیاسی در سرنوشت خود و کشور را به دست آورده‌اند و این مهم را حق خود می دانند.

به گزارش ایرنا، جوانان همواره از مهمترین عناصر در برگزاری انتخابات پرشور و همچنین عامل اصلی در تعیین سرنوشت کشور هستند و بر همین اساس حضور و مشارکت رای اولی‌ها از آن نظر مهم است که این قشر نخستین حضور انتخاباتی خود را در اعتلای کشور تجربه می کنند و می توانند مسوولیت‌پذیری در قبال جامعه و نقش‌آفرینی در تعیین سرنوشت کشور را با حضور در پای صندوق های رای تجربه کنند.

نسلی که این روزها به ۱۸ سالگی عمر خود رسیده اند، برای اولین بار پای صندوق های رای می‌روند تا در انتخاب بزرگ خود شرکت کنند، نسلی که رای خود را رویش‌های جدیدی می دانند که دشمنان این آب و خاک را مایوس خواهد کرد.

انتخابات یازدهم اسفند ۱۴۰۲ عرصه مناسبی برای ورود جدی جوانان و نقش‌آفرینی آنان در سرنوشت کشور و نظام است و جوانان علاوه بر ایجاد شور و نشاط در فضای انتخاباتی و ترغیب مردم به حضور حداکثری در این عرصه، می‌توانند با مطالعه و تبیین شاخصه‌های انتخاب اصلح، مردم را برای بهترین انتخاب یاریگر باشند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همدان در این ارتباط با چند نفر از دانش آموزان شهر همدان به گفت و گو پرداخت که در ادامه آنرا می خوانید.

ایرنا: احساس شما از اینکه برای اولین بار پای صندوق های رای حاضر می شوید چیست؟

هانیه براتی: از اینکه برای اولین بار موفق می شوم در سرنوشت خودم نقش داشته باشم خیلی خوشحالم، حس می کنم به اندازه کافی بزرگ شده ام که نظرم اهمیت داشته باشد.

به نظرم انتخابات یک حق مهم است، کسی که خودش از حق مسلمی که برای او در نظر گرفته اند انصراف بدهد، به سرنوشت و آینده کشورش بی اعتناست.

پرستو جعفری: احساس می کنم برای اولین بار می توانم مسوولیتم را در اجتماعی که در آن زندگی می کنم انجام بدهم و در سرنوشت آینده نقش مهمی داشته باشم.

مهتاب خانجانی: بسیار خوشحالم و شوق زیادی دارم که می توانم برای اولین بار در آینده کشور خودم سهیم باشم، از اینکه نماینده های مجلس را انتخاب می کنم حس مسئولیت دارم.

دانش‌آموزان رای اولی همدان: رای دادن حقی که از آن دست نمی کشیم

ایرنا: تاثیر رای من و شما بر سرنوشت کشور چیست؟

هانیه براتی: ما با انتخاب نماینده های صالح و سالم در تصمیم گیری‌های کلان کشور به نوعی سهیم خواهیم بود، چون نماینده ها در مجلس برای اصلی ترین اتفاقات جاری در مملکت تصمیم گیری می کنند. ‌

پرستو جعفری: هر نماینده ای که برای انتخابات کاندید می شود، از میان مردم برخاسته است، آنها باید شرایط خاصی را داشته باشند، اگر ما در مورد صلاحیت های آنها تحقیق کافی بکنیم، مجلس با افراد متعهد و خبره پُر خواهد شد.

مهتاب خانجانی: اگر اهمیت مجلس شورا را بدانیم از اهمیت رای خودمان هم غافل نخواهیم شد، مجلس شورای اسلامی یکی از قوای سه گانه است که در شکل گرفتن قوانین این کشور اثر دارد و رای ما باعث می شود افراد مناسبی به این مجلس راه پیدا کنند.

ایرنا: اگر رای ندهیم چه اتفاقی می افتد؟

هانیه براتی: جدی نگرفتن رای دهی سبب می شود دشمنان از کسالت و سادگی ما سوءاستفاده کنند و تصمیم بگیرند توطئه های خود را علیه مملکت ما بیشتر کنند.

پرستو جعفری: به طور قطع رای ندادن ما به نفع دشمنان خواهد بود زیرا آنها منتظر هر فرصتی هستند که بین ما فاصله بیفتد تا نقشه های خبیث خود را اجرا کنند.

مهتاب خانجانی: از مهم‌ترین حق خود محروم می شویم و یکی از تکالیف اساسی خود را هم انجام نداده ایم.

ایرنا: کاندیدای اصلح کیست و انتظارتان از آنها پس از انتخاب از سوی مردم چیست؟

هانیه براتی: کسی که تحصیلات و تخصص مناسبی داشته باشد و بتواند در حوزه های مختلف مرتبط به کار خودش مدیریت کند.

از کاندیداها توقع داریم بعد از اینکه به کمک وعده های مشخصی به نمایندگی رسیدند آنها را فراموش نکنند و در کنار مردم بمانند.

هانیه براتی: در مورد کاندیداها تا حدی تحقیق کرده ام و به تبلیغات و شعارهای آنها هم توجه کرده ام.

پرستو جعفری: کسی که اول از همه به ارزش های نظام پایبند باشد و شعائر دین را رعایت کند، تنها منبع شناخت ما از کاندیداها اطلاعاتی است که از طریق دفترهای تبلیغاتی ایشان به دست آورده ایم، تیزرهای تبلیغاتی و پوسترهایشان شناخت خوبی به ما می دهد.

کاندیداها فراموش نکنند که مردم اولین عامل برای موفقیت آنها بوده اند و انتظار داریم همواره به یاد داشته باشند که وظیفه اولیه آنها خدمت به مردم است.

مهتاب خانجانی: کسی که نسبت به مردم دلسوز باشد و آنها را از صمیم قلب دوست بدارد، مشکلات آنها را مثل مسائل خودش مهم بداند و سعی کند در طول مدت خدمتش هرگز از احوال آنها غافل نشود.

تعدادی از آنها را از قدیم می شناختم و برخی دیگر را که ناشناس بودند بر اساس فعالیت های تبلیغاتی شان شناخته ام.

ایرنا: راهکارهای افزایش مشارکت انتخاباتی از نظر شما چیست و چه پیشنهادی دارید؟

هانیه براتی: اگر هر نماینده ای بعد از راه پیدا کردن به مجلس به وعده های خود عمل کند، مردم اشتیاق بیشتری برای شرکت در انتخابات خواهند داشت.

اگر انتخابات تمام الکترونیکی راه اندازی شود و مردم بتوانند به صورت غیرحضوری هم در انتخابات شرکت کنند رای دهی ساده تر می شود.

پرستو جعفری: به نظرم تبلیغات بسیار موثر است، هرچقدر بین مردم تبلیغات بیشتری برای انتخاب و اهمیت شرکت در آن انجام بشود، مردم علاقه و اشتیاق بیشتری هم پیدا خواهند کرد.

انسجام بخشیدن به فعالیت های نمایندگان بسیار موثر خواهد بود، دوره استفاده از پوسترهای کاغذی و بنرهای بزرگ گذشته و مردم دیگر باید به کمک آنالیزکردن سخنان نمایندگان به آنها رای بدهند.

مهتاب خانجانی: مردم تمایل دارند کسی بیاید که به مشکلات آنها توجه کند، اگر کاندیداها با توجه به مسائل مردم شعارهای انتخاباتی خود را تنظیم کنند مشارکت مردم هم بیشتر خواهد شد.

صدا و سیما در معرفی نامزدها دخیل باشد و سعی کند نقاط قوت و ضعف آنها را برای مردم روشن کند.

دانش‌آموزان رای اولی همدان: رای دادن حقی که از آن دست نمی کشیم

ایرنا: یکسری از افراد هنوز تصمیم بر رای دهی نگرفتند و یا نمی خواهند شرکت کنند، پیام شما در انتخابات برای این افراد چیست؟

هانیه براتی: انتخابات مجلس دوازدهم ۱۱ اسفند برگزار می شود، افرادی به مجلس راه پیدا می کنند و برای تمام جمعیت ایران قانون‌گذاری می‌کنند که از معیشت گرفته تا سرنوشت آنان اثرگذار خواهند بود و به طور قطع مجلس قوی با رای پایین شکل نخواهد گرفت و آن کس که از این ناحیه آسیب خواهد دید، بدون شک همه مردم خواهند بود.

پرستو جعفری: شرکت در انتخابات نه تنها نوعی حق است بلکه تکلیف همه ماست و وظیفه داریم نسبت به آینده کشور خود بی تفاوت نباشیم، بی تفاوتی ما سبب می شود مهم ترین فرصتی که بر اساس آن می توانیم در جریانات کشور سهیم باشیم را از دست بدهیم.

مهتاب خانجانی: به نظرم انتخابات و شرکت در آن یکی از ارکان مهم تاثیرگذاری اجتماعی است اگر به دنبال داشتن اجتماعی پویا هستیم باید سعی کنیم از هر عاملی که تاثیر گذاری ما را بالا می برد، استقبال کنیم.

وی افزود: اجازه ندهند حاشیه های احتمالی آنها را از انجام وظایف اصلی دور کند و از احوال مردمی که به آنها رای داده اند غافل نشوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha