بیانیه‌ای متفاوت از هیات داوران فیلم‌های قرآنی جشنواره فجر

تهران- ایرنا- هیات داوران فیلم‌های قرآنی جشنواره فجر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند امسال با رصد دقیق آثار چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، فیلم قرآنی انتخاب کرده‌اند ولی نام این فیلم اعلام نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا با فعالیت های مُجدانه مجمع تخصصی هنرمندان انجمن خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران برای برافراشته ماندنِ پرچم فیلم های قرآنی در ششمین سالِ متوالی، هیأت داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متشکل از عباس‌ صالح مدرسه‌ای (کارگردان و تهیه کننده سینما)، امیرعباس قِلیچ‌لو (فیلمنامه نویس، بازیگر و پژوهشگر سینما) و سید مصطفی زراوندیان (فیلمنامه نویس و کارشناس سینما) حضوری فعال و چشمگیر در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر داشت.

سال گذشته نیز با اقدامات موثر و مدبرانه جمعی از سینماگران خادم قرآن، حضور با شکوه هیات وزین داوران در فجر ۴۱ موجب گردید تا جوایز سینماگرانِ قرآنی، با افتخار اهدا گردد و انعکاس قابل توجهی در رسانه ها داشته باشد. بی شک، این حرکت مفید و مثبت مجمعِ تخصصیِ هنرمندان موجب گردید بر شمارِ فیلم های قرآنی امسال در جشنواره فیلم فجر افزوده گردد.

سینماگران خادم قرآن در این مجمع که پیشتر، از آن با عنوان "کارگروه تخصصی هنرمندان" نام برده می شد، سال هاست درخصوص طراحی و اختصاص «نشانِ عالیِ قرآن در سینما» با مسؤلان در حال گفت‌وگو هستند تا همزمان با نشان سردار سلیمانی اهدا گردد.

متن بیانیه هیأت داوران فیلم های قرآنی جشنواره فجر بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم قُلْنَا اهْبِطُوا مِنْهَا جَمِیعًا ۖ فَإِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ مِنِّی هُدًی فَمَنْ تَبِعَ هُدَایَ فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ؛ گفتیم: همه از بهشت فرود آیید، تا زمانی که از جانب من راهنمایی برای شما آید، آنان که پیروی آن راهنما کنند هرگز بیمناک و اندوهگین نخواهند شد.(سوره بقره آیه ۳۸)

۱۴۰۰ سال از بعثت آخرین پیام آور آفریدگار عالم می گذرد و خاتم النبیین حضرت محمد (ص)، هنگام رحلت، دو راهنمای جاودان خداوند که حاوی تمام پیام های مورد نیاز بشر است را برای همه زمان ها و همه جهان ها و همه انسان ها به یادگار گذاشتند؛ «قرآن و عترت». همه شاهدیم که قرن هاست به سعی بی وقفه دانشمندان، محققین، مفسرین و سخنوران قرآنی؛ پیام قرآن، به شیوه کلامی، در سطح جهان به سمع انسان ها رسیده است ولی شیوه پیام رسانی امروزه یک تغییر اساسی کرده است.

در این قرن که «درام» جای «کلام» را گرفته است؛ به یک شیوه هنری بسیار موثر، سریع و جهان شمول نیازاست. زیرا درد انسان امروزی نه صرفا «ایمان» که تشنه «ایقان» است و ایقان به دیدن پدید آید نه شنیدن! قرن حاضر، قرن هنر تصویر است و هنر هفتم، کمالِ تصویر است. زیرا کمالِ تصویر در پدیده سینما که همه هنرها را در خود جمع کرده، متبلور می شود.

آفریدگار هستی در قرآن خویش حرف از «کلمات» می زند و اما کلمات را در قالب داستان هایی پُر درام به شکلی تصویری بیان می کند. پس راه همین است که کلامِ قرآنی به درامِ قرآنی و درامِ قرآنی به فیلمِ قرآنی تبدیل شود و پرواضح است که این کار با استفاده از سینما امکان پذیر است اما سینمای قرآنی!

سینمای قرآنی یعنی سینمای خداوند؛ تبدیل کلام الهی به درام قرآنی. سینمای قرآنی یعنی ارائه حقیقت؛ رسوا کردنِ دروغ، جادو و رذیلت، آموزشِ نیک اندیشیدن و درست تصمیم گرفتن. قرآن نیز مانند خالق یکتایش بی نهایت است و محبوس در ژانرِ صرفا تاریخی نبوده، نه تنها فراتر از ژانرها که فراتر از همه اندیشه ها، زمان ها، مکان ها و جهان هاست. هر فیلم سینمایی که محتوای ساطع شده از فرم قرآنی آن، تصدیق کننده حقانیت یکتایی الله و فرستادگان الله و کلام الله باشد، یک فیلم قرآنی است.

اینک باید تصمیم بگیریم؛ آیا با «ساخت» و «حمایت» از «فیلم قرآنی» به صف جنود الهی خواهیم پیوست؟! هیأت داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ششمین سال متوالی، با رصد دقیق آثار چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، اثر مورد نظر خود را انتخاب کرد ولی در موقعیت اعلام نظر قرار نگرفت. هیأت داوران لازم می داند که نهایتِ تشکر و قدردانی خود را از تلاش‌های خودجوشِ سینماگرانِ قرآنی در جشنواره بین المللی فیلم فجر ابراز نماید.

فیلم ها و هنرمندان برگزیده از سوی هیات داوران معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره های گذشته جشنواره بین المللی فیلم فجر شامل نرگس آبیار برای فیلم شبی که ماه کامل شد، مهدی فقیه به پاس یک عمر فعالیتِ هنری در ایفای نقشِ انسان‌های مُصلح و قرآنی، محمد حبیبی منصور برای مستند بانو، محسن عنایتی برای پویانمایی (انیمیشن) بنیامین، سیاوش سرمدی برای فیلم منصور، حسین دارابی، احسان ثقفی و احمد حیدریان نویسندگان فیلم‌نامه مصلحت، نازنین فراهانی به خاطر نقش آفرینیِ زیبا و متفاوت در راستای ترسیم عفو و بخشش در آموزه‌های دینی، بهروز شعیبی برای حضور در شکل گیری فیلم‌های الهام گرفته از مفاهیم و مضامین قرآن و عترت، کیوان علیمحمدی و علی اکبر حیدری به خاطر انعکاس حماسه جاوید ایثار و شهادتِ خلبانان جان برکفِ جهاد مقدس، حامد عنقا برای نگارش فیلمنامه قرآنیِ غریب و بابک حمیدیان برای بازی در فیلم غریب در خلق شخصیت شهید محمد بروجردی بودند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha