فایننشال تایمز: پیروزی‌های روسیه عامل تزلزل پیش‌بینی‌های غرب است

تهران- ایرنا- روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز در تحلیلی آورده است که پیروزی‌های روسیه در میدان نبرد سبب شد تا خوش‌بینی سال گذشته غرب در کنفرانس امنیتی مونیخ جای خود را به ابهام و تردید در کنفرانس سال جاری بدهد.

به گزارش ایرنا از فایننشال تایمز، کنفرانس سه روزه امنیتی مونیخ دیروز (یکشنبه) با ابهام غرب نسبت به سرنوشت جنگ میان روسیه و اوکراین و ضرورت پایان دادن به لفاظی‌ درباره حمایت از اوکراین پایان یافت.

گردهم‌آیی امسال دولتمردان، دیپلمات‌ها، چهره‌های نظامی و افسران جاسوسی غرب در مونیخ با هراس نسبت به سرنوشت اوکراین در جنگ و دست برتر روسیه در میدان همراه بود.

در روز اول کنفرانس، خبر درگذشت آلکس ناوالنی سرکرده اپوزیسیون روسیه در زندان آرکتیک منتشر شد. در روز دوم، اخبار عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از شهر مرزی آودیوکا رسانه‌ای شد که در نتیجه آن، مهم‌ترین میدان جنگ بعد از تصرف باخموت به روسیه تسلیم شد.

قبل از شروع کنفرانس نیز جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا بسته حمایت تسلیحاتی این کشور به اوکراین را متوقف کرده و بر وخامت شرایط در اوکراین افزودند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با تقدیر از تلاش اروپا برای جبران این خلأ، در این رابطه اعلام کرد: البته ابعاد توان نظامی و تسلیحاتی آمریکا بیانگر آن است که فقدان آن به‌طور کامل جبران‌پذیر نیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و پیشروی انتخابات سال جاری این کشور نیز با اظهارات اخیر خود مقدمه‌ای تلخ برای کنفرانس مونیخ رقم زد، اظهاراتی که طی آن اعلام کرده بود در صورت بازگشت به کاخ سفید و حمله روسیه به اروپا، آمریکا به‌عنوان عضو ناتو هیچ‌گونه مساعدتی به اروپا ارائه نخواهد کرد.

هیثر کانلی، رئیس «صندوق مارشال» آلمان با اشاره به گذار روسیه به «اقتصاد جنگ» و بازسازی ارتش خود، درباره تفاوت آشکار فضای کنفرانس مونیخ نسبت به سال گذشته گفت: «کنفرانس سال گذشته بسی پرتبختر و نسبت به ضدحمله‌های اوکراین مغرور بود».

راب بائر، رئیس کمیته نظامی ناتو نیز با انعکاس همین دیدگاه گفت: «غرب در سال ۲۰۲۳ بیش از حد خوش‌بین بود و فکر می‌کرد اگر آموزش و سلاح کافی به اوکراین بدهد، پیروزی قطعی است».

در همین رابطه، پتر پاول رئیس‌جمهوری چک و ژنرال سابق ارتش این کشور نیز با اشاره به ضرورت تجمیع توان نظامی غرب در برابر روسیه گفت: «روسیه درس خود را به‌خوبی یاد گرفته و در حال تولید تجهیزات و تسلیحاتی بیشتر از مجموع توان ماست».

سخنان برخی از چهره‌ها حاکی از گلایه‌مندی نسبت به خم شدن کمر برخی کشورها در حمایت از اوکراین و بی‌تفاوتی برخی دیگر از کشورهاست.

میت فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک در این زمینه اظهار داشت: «احساس فوریت همه‌جا به‌چشم نمی‌خورد، دانمارک همه ذخیره تسلیحاتی خود را گذاشته است، اما برخی در اروپا هنوز ذخایر تسلیحاتی دارند».

این گلایه در سخنان گرنت شاپس، وزیر دفاع انگلیس و اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان نیز مشهود است. آلمان دومین تأمین کننده سلاح اوکراین بعد از آمریکاست اما در عین حال، شولتس به‌واسطه استنکاف از ارسال موشک‌های کروز «تاروس» به کی‌یف مورد انتقاد قرار دارد.

مایکل مک‌فاول، مدیر انستیتو مطالعات بین‌الملل دانشگاه استنفورد و سفیر سابق آمریکا در مسکو معتقد است «حس عمیقی از فرسایش» در میان حامیان اوکراین به‌چشم می‌خورد و حمایت‌های غرب محدود به لفاظی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha