شایسته گزینی؛ رویکرد همسو سه حزب همدان در انتخابات ۱۱ اسفند

همدان- ایرنا- سه حزب "جنبش مردمی ازما"، "شورای وحدت" و "انجمن مهندسان ایران" در مناظره‌ای که دوشنبه شب به میزبانی قرارگاه انتخاباتی بسیج دانشجویی استان همدان برگزار شد؛ شایسته گزینی را مهم‌ترین رویکرد خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مناظره که در حضور طیف‌های مختلف دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی، خبرنگاران و فعالان اجتماعی و سیاسی برگزار شد، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی این دعوت را نپذیرفت که با گلایه‌های نماینده قرارگاه انتخاباتی بسیح دانشجویی همراه بود.

نمایندگان جنبش ازما در این نشست خود را فارغ از هرگونه گرایش سیاسی، یک جنبش مردمی اعلام کردند، شورای وحدت نیز گرایش به متمایل اصولگرایان و انجمن مهندسان ایران خود را انجمن متمایل به اصلاح گرایان معرفی کردند.

تاکید جنبش "ازما" به شایسته گزینی، شفافیت و پاسخگویی

نماینده جنبش مردمی "ازما" در این مناظره با اشاره به اینکه شایسته گزینی رویکرد اصلی این جنبش در انتخابات یازدهم اسفند است، اظهار کرد: جنبش ازما به طور کامل مردمی و فارغ از هرگونه وابستگی به جناح‌ها و گروه‌های سیاسی است و محورهای مختلفی را در انتخابات مجلس مورد تاکید داریم.

محمدمهدی شیرمحمدی اضافه کرد: شفاف‌سازی عملکرد نمایندگان مجلس از دیگر رویکردهای مهم جنبش ازما است و در همین راستا نسبت به رسانه‌ای کردن حضور و غیاب و عملکرد نمایندگان استان در جلسات کمیسیون‌ها و نشست‌های علنی و غیرعلنی مجلس شورای اسلامی اقدام کردیم که بازتاب بسیار خوبی در بین مردم داشت.

وی گفت: شایسته گزینی مهم‌ترین اصل در فرآیند انتخاباتی جنبش مردمی ازما است و در این حوزه فارغ از اینکه احزاب، نماینده‌ها، گروه و تشکیلات سیاسی برحسب چه علاقه‌ای می‌خواهند در انتخابات حضور یابند، شایسته گزینی را اولویت می‌دانیم.

این استاد دانشگاه پاسخگویی نمایندگان به مردم را نیز یکی از مطالبات اصلی جنبش ازما از منتخبان دانست و آن را وظیفه اصلی آنان عنوان کرد.

شیرمحمدی درباره فضای سیاسی استان و راهبرد جنبش مردمی ازما گفت: جنبش ما نسبت به فضای موجود در استان نقد دارد، هر چند به قله نزدیک هستیم اما به وضعیت اقتصاد، آب، مسکن و معیشت مردم نقد داریم و معتقدیم وضعیت شایسته شهروندان این استان نیست.

وی بیان کرد: فرآیندی را برای حل این مشکلات تعریف کرده‌ایم و مهم‌ترین مساله پیش رو بحث شایسته گزینی است که معتقدیم باید رویکرد همه احزاب و گروه‌ها باشد.

نماینده جنبش مردمی ازما با اشاره به اینکه احزاب و گروه‌های قوی در حوزه مدیریت و مسوولیت پذیری در کشور وجود ندارد، گفت: با این حال تک بعدی عمل کردن راهبرد ما نیست بلکه باید مجموعه سلایق مختلف در حاکمیت کشور وجود داشته باشد که بنیان آن نیز شایسته گزینی باشد.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: افرادی باید نماینده شوند که متناسب با این جایگاه باشند و جنبش ازما در همین راستا آزمون‌های علمی و روانشناسی را طراحی کرده است، به عنوان مثال پرسشنامه رغبت در مورد علایق فرد کاندیدا را داریم که باید در ۴۵ دقیقه ۱۰۹ سوال را پاسخ بدهد.

وی اضافه کرد: پرسشنامه ارزش‌های کاری با ۶۶ سوال و فرصت ۳۰ دقیقه‌ای برای پاسخگویی، پرسشنامه شخصیت ۱۲۹ سوال با ۵۵ دقیقه فرصت پاسخگویی، پرسشنامه ویژگی‌های رفتاری با ۱۲۹ سوال با فرصت ۹۰ دقیقه‌ای برای پاسخگویی را نیز طراحی کرده‌ایم که به نمایندگان دعوت شده، ارایه خواهد شد.

شیرمحمدی گفت: آزمون توانایی‌های ذهنی و عمومی با ۱۱۵ سوال و ۸۵ دقیقه فرصت پاسخگویی را نیز طراحی کرده‌ایم تا مشخص شود فرد کاندیدا تناسب با نماینده شدن دارد یا خیر تا به این نتیجه برسیم که نماینده در نقش رابط بین مردم و نظام چطور می‌تواند عمل کند، در نقش ارزیاب لوایح، در نقش قانونگذار، تحلیلگر و ارایه دهنده طرح و نیز در نقش ناظر بر دستگاه‌های اجرایی و هماهنگ کننده و اقناع کننده چطور می‌خواهد اقدام کند.

وی افزود: این ۵۵۰ سوال طراحی شده برپایه متدهای علمی است که در مرحله مقدماتی ارایه می‌شود و سپس به شایسته گزینی کاندیدا در ابعاد مختلف که بیش از ۳۰ مدل توانمندی رفتاری و اعتقادی است، ورود می‌کنیم تا نتیجه لازم اخذ شود.

وی یادآور شد: تاکنون ۴۰ نماینده را بر پایه این خصوصیت‌ها شناسایی کرده‌ایم و کانون‌های ارزیابی ما مدل علمی-دانشگاهی است که به بررسی توانایی فرد کاندیدا می‌پردازد.

شیرمحمدی گفت: حتی پس از انتخاب نماینده اصلح و منتخب مردم نیز این جنبش به بررسی عملکرد نماینده خواهد پرداخت، به عنوان مثال میزان دارایی قبل و بعد نماینده و خانواده‌ وی، ارتباط او با سایر کمیسیون‌ها و میزان مشارکت و نقش آفرینی در رای گیری‌های مجلس، تاثیرگذار نماینده در توسعه استان و میزان رضایت مندی مردم و از همه مهم‌تر شفافیت و پاسخگویی وی مورد تاکید ما قرار دارد.

شایسته گزینی؛ رویکرد همسو سه حزب همدان در انتخابات ۱۱ اسفند

قصد تحریم انتخابات را نداریم

دبیر انجمن اسلامی مهندسان ایران در همدان نیز گفت: این انجمن شاید در استان همدان لیست انتخاباتی نداشته باشد اما قطع به یقین بنایی هم برای تحریم انتخابات نداشته و نداریم.

حمید بادامی نجات افزود: تشکیلات اصلاح طلب مواضع خود را دارد و به هر طریقی که صلاح بداند، اعلام می‌کند اما انجمن اسلامی مهندسان بنایی بر تحریم انتخابات ندارد.

وی اضافه کرد: تا آنجا که اطلاع دارم جبهه اصلاحات هم شاید لیستی برای انتخابات نداشته باشد اما آن‌ها نیز تصمیمی برای شرکت نکردن در انتخابات نخواهد داشت، فضای انتخابات را راهکاری برای اصلاح امور می‌دانم و حضور پرشور در انتخابات بسیار تاثیرگذار است.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان گفت: تشکیلات اصلاح طلب دارای مسوول و سخنگو است و به طور قطع اگر صلاح بدانند، موضع‌گیری خود را اعلام می‌کنند.

بادامی نجات معتقد است با مدیریت مناسب و با سیاست‌گذاری‌های درست در شوراهای شهر و مجلس شورای اسلامی، این ۲ نهاد مهم و تاثیرگذار باید ترکیبی از افراد و سلایق گوناگون سیاسی باشد و این موضوع می‌تواند به مردم کمک شایانی داشته باشد.

وی افزود: اگر این اتفاق طوری رقم بخورد در کشور سلایق مختلف حضور یابند، تصمیم گیری‌ها پخته تر و رضایت مردم بیشتر جلب می شود.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: طبیعی است همه احزاب باید در چارچوب قانون اساسی عمل کنند و قانون هیچ کجا مطرح نکرده که باید اصلاح طلب باشند یا اصولگرا، و این دسته‌بندی اگر تقویت شود یک جامعه روبه رشد را فراهم می‌سازد، اما متاسفانه در هر ۲ جریان یکسری رفتارها باعث شد تا از مسیر خارج شویم اما همچنان تاکید می‌کنم که در خیلی از کشورها مجلس‌ها براساس لیست‌ها شکل می‌گیرد و احزاب مختلف سهمی در ترکیب آن دارند.

وی، فضای سیاسی و مدیریتی حاکم بر استان همدان را نقدپذیر دانست و گفت: فضای سیاسی و مدیریتی استان اختلاف انگیز است و به اصلاح نیاز دارد.

اختلاف نظرها باید برچیده شود

غلامرضا قرائی نماینده شورای وحدت همدان نیز در این نشست با تاکید بر اینکه اختلاف نظرها باید از فضای سیاسی استان همدان برچیده شود، گفت: به مسوولان و نمایندگان فعلی استان نقد داریم چرا که اختلاف‌ها را کنار نگذاشتند و همین باعث افت اقتصادی استان شده است.

وی بیان کرد: چرا باید اکنون در رتبه ۲۱ اقتصادی کشور باشیم، ضعف آیا در نماینده است یا مسوولان و تیم اقتصادی استان که نتوانسته‌اند این ضعف را حل و فصل کنند و سئوال دیگر این است که چرا در جذب اعتبارات سفر اول رئیس جمهور نتوانستیم تخصیص کامل داشته باشیم.

نماینده شورای وحدت همدان گفت: البته نقد بر همه انتصاب‌ها وارد نیست چرا که انتصاب‌هایی هم داریم که در سطح جهانی کار می‌کنند، جوان هستند و خوب کار می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم اندیشی و هم افزایی هرچند اشکالی ندارد اما مردم در دولت انقلابی آقای رئیسی به عملکرد مجلس کنونی نقد دارند و نیاز است در انتصاب‌ها بر پایه تلاش و توانمندی با اتکا به نیروی جوانی باشد.

قرائی با اشاره به اینکه شورای وحدت برای انتخاب گزینه‌های اصلح از ۶ ماه قبل فعالیت خود را شروع کرده است، گفت: مدل انتخاب ما شایسته گزینی است که برای آن شاخص‌های مختلف تعریف کرده‌ایم.

وی افزود: ۵۰ شاخص را در قالب تخصصی، سیاسی، عقیدتی و اعتقادی تعریف کرده‌ایم و با طراحی بیش از ۳۰۰ سوال، هشت هزار نفر ساعت را برای پاسخگویی ۷۱ نامزد مورد تایید شورا وحدت سپری کردیم.

نماینده شورای وحدت همدان اضافه کرد: ۲ تیم ارزیاب متشکل از ۲۰ نفر از طیف‌های مختلف مسئولیت سئوال از افراد را برعهده داشتند و در نهایت به نتایج لازم دست یافته‌ایم و نامزدهای مورد حمایت اعلام شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha