۴ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۰۴
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 85395784
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان را در همدان بهتر بشناسیم

همدان- ایرنا- همدان در ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری دارای سه داوطلب است که ۲ نفر آنها یازدهم اسفند ماه با رای مردم به عنوان نمایندگان این استان در دوره ششم این مجلس برگزیده خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی، آیت الله غیاث الدین طه محمدی همدانی و آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی سه نامزد ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان همدان هستند.

اهمیت، جایگاه و کارکرد مهم مجلس خبرگان رهبری بر کسی پوشیده نیست، مجلس خبرگان در سال ۱۳۶۲ تاسیس شد، این مجلس از فقهای واجد شرایط که براساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی وظیفه اصلی و خطیر آنان انتخاب رهبری است، تشکیل شده است.

فقهیان مجلس خبرگان برای یک دوره هشت ساله با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.

در زیر براساس حروف الفبا به معرفی اجمالی نامزدهای ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان همدان پرداخته ایم.

نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان را در همدان بهتر بشناسیم

آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی

آیت الله حبیب الله شعبانی موثقی در سال ۱۳۵۶ در روستای بهادر بیگ در شهرستان بهار چشم به جهان گشود، او که از همان ایام نوجوانی علاقه مند و در پی یادگیری علوم دینی بود موفق شد در سن ۳۸ سالگی به درجه اجتهاد برسد.

وی افتخار شاگردی مراجع تقلید را در کارنامه دارد و در محضر آبات اعظام از جمله شبیری زنجانی، وحید خراسانی، جوادی آملی و صادق لاریجانی به تحصیل پرداخته است.

آیت اله شعبانی آثار فاخری را نیز از خود به جای گذاشته شده است که شرح حلقه ثالثه شهید صدر، بهار اندیشه، ولایت فقیه و قانون گرایی،منطق فهم حدیث، مبانی قانون گرایی در اسلام، روش تحقیق در علم اصول، بررسی فقهی و حقوقی سپرده های بانکی، بررسی فقهی و حقوقی جوایز بانکی از جمله آنها به شمار می رود.

آیت الله شعبانی موثقی همچنین به عنوان پژوهشگر برتر ۵۰ سال اخیر در حوزه موضوع شناسی فقهی انتخاب شده است.

وی دارای مدرک دکترای فقه و اصول است و در زمینه تدریس علوم دینی و حوزوی فعالیت دارد، آیت الله شعبانی موثقی سابقه تدریس در حوزه های علیمه قم، تهران، موسسه عالی علوم و حدیث حضرت عبدالعظیم حسنی و موسسه امام خمینی(ره) قم و جامعه المصطفی را در رشته های فقه، اصول و تفسیر و فلسفه و کلام داراست.

آیت الله شعبانی موثقی در اواخر سال ۹۷ با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان منصوب شد تا به عنوان یکی از جوان ترین ائمه جمعه کشور شناخته شود.

نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان را در همدان بهتر بشناسیم

آیت الله غیاث الدین طه محمدی

آیت الله محمدی همدانی سال ۱۳۲۶ در یکی از روستاهای فامنین همدان در یک خانواده مذهبی بدنیا آمد، او در ۱۲ سالگی جهت تحصیل به حوزه علمیه قم رهسپار شد، درس مقدمات را نزد برادر خود حجت الاسلام حاج میرزا علی محمدی و سطوح عالی را هم نزد حضرات آیات نوری همدانی،مشکینی، سلطانی طباطبایی و خزعلی پست سر گذاشت.

وی همچنین دروس خارج از فقه و اصول را نیز از محضر آیات عظام و علمای اعلام از جمله امام خمینی(ره)، میرزا هاشم آملی و شیخ مرتضی حائری تلمذ کرد و منظومه حکمت ، را نزد شهید مفتح و حکمت متعالیه ، مباحث عرفانی و تفسیری را در خدمت علامه بزرگوار طباطبائی، جوادی آملی، حسن زاده آملی و شهید مطهری فرا گرفت.

آیت الله طه محمدی همدانی در سن ۲۸ سالگی موفق به کسب اجازه اجتهاداز آیت الله میرزا هاشم آملی شد و از حضرات آیات همچون محمد تقی بهجت و سید شهاب الدین مرعشی نجفی و محمد علی اراکی اجازه نقل حدیث را دریافت کرد.

وی در مبارزات علیه رژیم ستم شاهی ید طولایی را داراست و پیش از قیام پانزده خرداد سال ۴۲ فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد، آیت الله طه محمدی از جمله افرادی بود که در واقعه مدرسه فیضیه مورد ضرب و شتم ماموران رژیم ستم شاهی قرار گرفت.

وی در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز با حضور در مناطق جنگی همراه رزمندگان بود و در زمینه جمع آوری کمک های مردمی و پشتیبانی از جبهه های جنگ حضور فعال داشت.

از اقدامات مهم ایشان به تاسیس حوزه های علمیه خواهران و برادران الزهرا و امیرالمومنین شهرستان فامنین و تربیت صدها طلبه موفق در عرصه های مختلف مدیریتی ، علمی و تبلیغی می توان اشاره کرد.

آیت الله طه محمدی ۱۴ سال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امامت جمعه همدان منصوب شد و همچنین نماینده فعلی مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری است،ریاست بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا از دیگر فعالیت های وی به شمار می رود.

نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان را در همدان بهتر بشناسیم

آیت الله سید مصطفی موسوی فراز (اصفهانی)

آیت الله سید مصطفی موسوی اصفهانی در سال‌ ۱۳۲۳ در اصفهان‌ و در میان‌ خانواده‌ای‌ متدین‌ به‌ دنیا آمد، در ۱۴ سالگی تحصیلات حوزوی خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۴۰ به حوزه علمیه قم رفت تا از محضر اساتید این دیار بهره بگیرد.

وی قسمتی از دروس‌ دوره‌ مقدمات‌ را در اصفهان‌ نزد آقا شیخ‌ عبدالعلی‌ عرب‌ و حاج‌ آقا مصطفی‌ بهشتی‌ گذراند و در قم، حاشیه‌ ملاعبدالله‌ را نزد حجت ‌الاسلام‌ والمسلمین‌ فاضل‌ هرندی‌، مختصرالمعانی‌ را نزد آیت‌الله‌ صالحی‌، معالم‌ را نزد آیه‌الله‌ اشکوری‌، قوانین‌ را نزد آیه‌الله‌ سید اسدالله‌ خراسانی‌ و لمعتین‌ را نزد آیه‌الله‌ صلواتی‌ و مؤمن‌ به‌ پایان‌ برد. او رسائل‌ را نزد آیه‌الله‌ اعتمادی‌ و مکاسب‌ را نزد حضرات‌ آیات‌ ستوده‌ و فاضل‌ و مظاهری‌ فرا گرفت‌. کفایه‌ را نیز در محضر آیه‌الله‌ سلطانی‌ طباطبایی‌ آموخت‌.

با پایان‌ یافتن‌ دوره‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آیه‌الله‌ العظمی‌ شیخ‌ مرتضی‌ حائری‌، آیه‌الله‌ العظمی‌ مکارم‌ شیرازی‌، آیه‌الله‌ العظمی‌ گلپایگانی‌، آیه‌الله‌ العظمی‌ وحید خراسانی‌ و آیه‌الله‌ العظمی‌ شیخ‌ جواد تبریزی‌ رفت‌ و سالها از محضر آن‌ بزرگواران‌ بهره‌مند شد.

آیت الله موسوی اصفهانی سابقه سال ها تدریس در حوزه های علمیه خواهران و برادران قم را داشته و شاگردان زیادی را از دامان خود پرورش داده است.

وی نیز همچون دیگر طلاب و روحانیون در مبارزات علیه رژیم ستم شاهی فعال بود، در سال های اولیه پس داز انقلاب نیز مدتی در قوه قضاییه مشغوب رتق و فتق امور بود.

آیت الله موسوی اصفهانی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بوده و از سال ۱۳۹۰ مدیریت حوزه های علمیه همدان را نیز عهده دار است، وی همچنین عضو پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نماینده مردم استان همدان در این مجلس است.

به گزارش ایرنا، انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفندماه همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha