۱۲ مدرسه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور افتتاح شد

مشهد-ایرنا- رئیس منطقه آموزش و پرورش تبادکان مشهد گفت: ۸۰ کلاس درس در قالب ۱۲ مدرسه از دهم آبان ماه تاکنون در منطقه تبادکان مشهد به عنوان وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور ساخته شده است.

به گزارش ایرنا، محمد حسین عبداللهی روز سه شنبه در آیین افتتاح هنرستان خیرساز مریم در روستای "درآبد امام" مشهد افزود: ساخت این تعداد مدرسه با هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی خیران و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس صورت گرفته است و کار ساخت ۳۶ کلاس درس نیز در این مدت آغاز شد.

رئیس منطقه آموزش و پرورش تبادکان گفت: وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور به ۱۵۱ هزار دانش آموز در روستاهای بخش مرکزی مشهد و مناطق شهری ۲، ۳، ۴، ۵، ۱۰ و ۱۲ در مناطق پیرامونی و حاشیه نشین کلانشهر مشهد خدمات آموزشی می دهد.

وی بیان داشت: هنرستان مریم با هزینه ۱۳۰ میلیارد ریال که ۳۰ درصد آن از سوی خیر تامین شده بود امروز در روستای "درآبد امام" واقع در کیلومتر ۹ جاده مشهد-کلات ساخته و به بهره برداری رسید.

عبداللهی افزود:در سال نخست ۷۵ دانش آموز و هنرجو در سه رشته در این هنرستان تحصیل خود را آغاز کرده اند و در سال های بعد این واحد آموزشی برای حرفه و هنرآموزی فرزندان این منطقه توسعه پیدا خواهد کرد.

فرماندار مشهد نیز گفت: مردم ۱۱ اسفندماه رویداد بزرگ انتخابات را رقم خواهند زد و افرادی را برمی گزینند که توانایی کاستن از مشکلات را داشته باشند.

محسن داوری افزود: معلمان و خیران عزیز و هر کس که تریبونی دارد، برای آبادانی کشورش مردم را تشویق کند تا روز ۱۱ اسفند ماه پای صندوق های رای حاضر شوند.

۱۲ مدرسه چهار ماهه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور ساخته شد

وی به طرح افتتاح یک واحد آموزشی در روزهای سه شنبه در این شهرستان اشاره و بیان داشت: همچنین در راستای تامین خدمات بهداشت و درمان هر ۲ هفته یک مرکز بهداشتی در مشهد به بهره برداری می رسد.

فرماندار مشهد گفت: امروز نیز مرکز خدمات جامع سلامت روستای ساغروان با زیربنای ۲۰۰ مترمربع و با کمک هشت میلیارد ریالی نیکوکار و با صرف چهار میلیارد ریال اعتبار از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ۳۸۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی دهیاری روستای ساغروان به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، و مطابق اعلام فرمانداری مشهد سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز در کشور ۵.۵ مترمربع، در خراسان رضوی ۴.۵ مترمربع و در حاشیه شهر مشهد و روستاهای اطراف این کلانشهر ۱.۲ مترمربع است.

براساس این گزارش و با توجه به کمبود ۲ هزار کلاس درس در این شهرستان طرح ویژه ساخت مدرسه توسط خیران مورد حمایت قرار گرفته و هر سه‌شنبه یک مدرسه در این شهرستان به بهره برداری می رسد.

"تبادکان" نام دهستانی در بخش مرکزی شهرستان مشهد است و همچنین از حیث تقسیم بندی اموزش و پرورش به محدوده‌ای چهار هزار کیلومترمربعی واقع در شمال این شهرستان نیز اطلاق می‌شود این منطقه وسیع از حیث سرانه های اموزشی نیازمند حمایت مسئولان و خیرین است.

تبادکان یک منطقه موزاییکی از نظر انواع گویشها، درآمد خانوار، مذهب و متنوع از نظر جمعیتی با بافت متراکم، بخشی از حاشیه شهر کلانشهر مشهد نیز محسوب می‌شود که ۶۵ درصد دانش‌آموزان آن در زمره حاشیه‌نشینان هستند.

گرچه کم و بیش خیران و نیکوکاران تلاش ها و اقدام های موثری برای رفع این مشکلات داشته و دارند اما وسعت چهار هزار کیلومتر مربعی این منطقه و وجود بیش از ۱۴۰ هزار دانش آموز، که ۲۱ هزار نفر آنان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند و همگی از محرومیت و فقر رنج می برند، کار را برای اثربخشی چنین حمایت‌هایی سخت کرده است.

بخش مرکزی مشهد شامل ۲۲۰ روستا با افزون بر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت شامل ۶ دهستان "تبادکان، توس، کارده، میان‌ولایت، کنه‌بیست و درزآب" است.

۱۲۸ روستا از این تعداد شامل برخی از روستاهای دهستان کنه‌بیست، در حریم کلانشهر مشهد قرار دارند.

۳۵ درصد دیگر دانش‌آموزان تبادکان ساکن روستاهای این منطقه وسیع هستند به طوری که فاصله دورترین مدرسه تبادکان تا شهر مشهد ۱۲۰ کیلومتر است.

دانش‌آموزان این منطقه با وجود همه محرومیت ها تاکنون چندین عنوان برتر مسابقات جامع علمی کاربردی کشور، قرآنی، جشنواره خوارزمی و دیگر رقابتهای مشابه را کسب کرده‌اند.

حدود ۸۰۰ هزار دانش آموز نیز در ۷۵۰۰ واحد آموزشی شهرستان مشهد مشغول به تحصیل هستند.
استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی افزون بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز شاغل به تحصیل در قالب ۴۷ منطقه آموزش و پرورش دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha