رفع نیاز زیست‌بوم فناوری اطلاعات با آزمایشگاه ساخت اینترنت اشیا/راه‌اندازی تا تابستان۱۴۰۳

تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از برنامه این ستاد برای راه اندازی آزمایشگاه نمونه سازی و ساخت سریع اینترنت اشیاء تا تابستان ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: با راه اندازی این مجموعه نیازهای فناورانه زیست‌بوم فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور مرتفع می شود.

سیدمحمد کرباسی در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: توافق‌نامه همکاری سرمایه‌گذاری مشترک به منظور راه‌اندازی «آزمایشگاه نمونه‌سازی و ساخت اینترنت اشیاء» یا فب لب به مساحت ۳۵۰ متر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بین معاونت علمی ریاست‌جمهوری و مرکز تحقیق و توسعه شرکت ارتباطات سیار ایران به امضا رسیده است.

فب‌لب (fablab) یک آزمایشگاه کوچک مجهز به مجموعه‌ای از ماشین‌های ساخت دیجیتال است که برای کار با طیف وسیعی از مواد و مصالح و برای رسیدن به هدف ساخت هر چیزی و پژوهش در حوزه ساخت به کار می‌رود. در واقع در فب‌لب‌ها فناوری ساخت دیجیتال به کمک ساخت نمونه‌های اولیه، تولیدات محدود و حتی تولید انبوه می‌آید.

وی هدف از این توافق‌نامه را رفع نیازهای فناورانه در زیست‌بوم فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزایش عمق بومی‌سازی در توسعه و تولید زیرساخت‌های حیاتی و گلوگاهی لایه دسترسی شبکه، مقابله با محدودیت‌های تحریمی، امنیت و صیانت از داده‌ها و اطلاعات، ایجاد زمینه‌های استقلال و اقتدار در توسعه شبکه ملی اطلاعات و همچنین رونق کسب وکارهای مرتبط در سطح ملی ذکر کرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی با بیان اینکه، پیشرفت فیزیکی ساخت «آزمایشگاه نمونه‌سازی و ساخت اینترنت اشیاء» حدود ۵۰ درصد بوده است، افزود: پیش بینی می شود این مجموعه در تابستان ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

وی در توضیح بیشتری بیان کرد: با راه اندازی این آزمایشگاه شرکت های کوچک می توانند از این فضا استفاده و ایده های خود را تست و محصول خود را توسعه دهند چراکه انواع زیرساخت های ارتباطی از جمله شبکه نسل پنج در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

کرباسی گفت: برنامه این است که در قالب «هکاتون» چالش هایی در حوزه فناوری و نمونه سازی محصولات و تجهیزات وارداتی در این آزمایشگاه مطرح شود؛ به عنوان مثال ۱۰ تیم از امکانات این آزمایشگاه به صورت رایگان استفاده می کنند و ضمن اعطای جوایز به تیم های برتر، راه حل نهایی آنها برای حل مسائل به حوزه صنعت کشور معرفی می شود.

هکاتون (Hackathon) رویدادی است که در آن برنامه‌نویسان رایانه و افراد دیگری که درگیر توسعه نرم‌افزار هستند، از جمله طراحان گرافیکی، طراحان واسط کاربری و مدیران پروژه گردهم می‌آیند و در توسعه پروژه‌های نرم‌افزاری و گاهی سخت‌افزاری با یکدیگر همکاری می‌کنند. 

وی همچنین با بیان اینکه، ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات از مردادماه امسال در حکمی توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور تشکیل شد، افزود: وظیفه و ماموریت این ستاد پیگیری و تقویت زیست بوم فناوری های مرتبط با حوزه ارتباطات و اتصال پذیری است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی افزود: در این ستاد ما به طور خاص بر ارتباطات نسل چهار و پنج و همچنین نسل ششم به عنوان آینده تکنولوژی حوزه ارتباطات تمرکز کرده ایم و اولویت اصلی ما در این حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات و همچنین توسعه زیرساخت های ارتباطی و فناوری هایی شامل ارتباطات سیمی، کابلی، فیبری، رادیویی، بی سیم و ماهواره ای می شود.

وی اظهار داشت: بخش اتصال پذیری نیز که در واقع ترجمه عبارت کانکت تی وی تی است، ارتباطات به معنای عام را دربرمی گیرد اما هدف ما حوزه اتصال پذیری پیشرفته است و این به معنای ارتباطات بین اشیاء و همچنین انسان و اشیاء است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی افزود: به عنوان مثال در بحث خودرو متصل شاهد تکنولوژی هایی هستیم که بین خودروها اتصال برقرار می کنند و ما در ادامه این فرآیند، خودروهای خودران و هوشمند را خواهیم دید.

وی با بیان اینکه، در حوزه اینترنت اشیاء نیز شاهد حضور اشیاء روی شبکه اینترنت و اتصال آنها با یکدیگر هستیم، افزود: این می تواند منجر به هوشمندسازی صنایع و بهیه سازی استفاده از منابع شود. به همین دلیل به طور کلی حوزه هوشمندسازی و اتصال پذیری در راستای استفاده از فناوری های ارتباطاتی برای توسعه اتصال پذیری بین اشیاء است.

کرباسی همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند شرکت دانش بنیان و فناور در حوزه اتصال پذیری و ارتباطات در کشور فعال هستند نیز با بیان اینکه، به طور کلی آمار شرکت های دانش بنیان در همه حوزه ها بالای ۹ هزار و ۷۰۰ شرکت است، افزود: در حوزه ارتباطات و اتصال پذیری ۲ هزار شرکت فناور مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: البته برخی از این شرکت ها به نوعی با این حوزه مرتبط هستند اما فعالان حوزه آی سی تی در کشور حدود ۲ هزار شرکت هستند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی گفت: محورهای اصلی که انتخاب کرده ایم، توسعه ارتباطات نسل پنجم و دیگری توسعه هوشمندسازی صنایع و اینترنت اشیا و موضوع دیگر مدنظر، امنیت سایبری در حالت IT و OT است که شامل امنیت سایبری صنعتی نیز می شود.

وی اظهار داشت: البته به طور فرعی نیز ما سه محور ویژه تعریف کرده ایم که فناوری های ارتباطات ماهواره ای، ارتباطات کوانتومی و محور آخر نیز استفاده از هوش مصنوعی در تلکام است که در ارتباط با دیگر ستادها پیگیری می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha