۵ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۴۷
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85394457
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه کشاورزی همدان با تولید حدود ۸۱۷ هزار تن و صادرات ۸۱ قلم محصول

همدان- ایرنا- بخش کشاورزی استان همدان با ۷۰ هزار و ۶۵۳ هکتار اراضی باغی و برداشت سالانه ۸۱۷ هزار و ۳۷۶ تن انواع محصول باغی در دولت سیزدهم روند رو به رشدی داشته است.

به گزارش ایرنا، استان همدان با مرکزیت شهر همدان دارای ۱۰ شهرستان ملایر، نهاوند، تویسرکان، کبودرآهنگ، فامنین ، رزن ، درگزین ، اسدآباد و بهار است.

این استان با ۱۱۷ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی و تولید چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات، ۲۹ درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده است.

۲۴ درصد از ارزش افزوده استان همدان مربوط به بخش کشاورزی است که سه و دو دهم ارزش افزوده کشاورزی کشور را تشکیل می دهد.

بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان همدان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

استان همدان در تولید محصولاتی همچون سیب زمینی با تولید ۸۸۰ هزار تن، سیر با تولید ۴۲ هزار تن و گردو با تولید ۵۶ هزار تن، رتبه اول کشوری را دارد.

همچنین این استان در تولید جو با ۲۳۰ هزار تن، انگور با تولید ۴۲۰ هزار تن و یونجه با تولید ۳۸۰ هزار تن رتبه سوم و در گیاهان دارویی با تولید ۳۳ هزار تن رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

صادرات ۸۱ قلم محصولات کشاورزی همدان به ارزش ۳۳۴ میلیون دلار

مدیر مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به صادرات ۱۰۷ هزار میلیارد ریالی محصولات کشاورزی افزود: ارزش دلاری این میزان صادرات ۳۳۴.۵ میلیون دلار است که وزن آنها به میزان معادل ۲۳۴ هزار و ۹۲۰ تن بوده است.

مرتضی ترکمان با تاکید بر اینکه بیشترین سهم صادرات به محصول سیب‌زمینی با ۹۱.۲ میلیون دلار اختصاص دارد تصریح کرد: خشکبار با ۷۷.۸ میلیون دلار پس از سیب‌زمینی بیشترین سهم صادراتی را دارد.

مرتضی ترکمان با تاکید بر اینکه بیشترین سهم صادرات به محصول سیب‌زمینی با ۹۱.۲ میلیون دلار اختصاص دارد تصریح کرد: خشکبار با ۷۷.۸ میلیون دلار پس از سیب‌زمینی بیشترین سهم صادراتی را دارد.وی در ادامه خاطرنشان کرد: سیر، گیاهان دارویی، لبنیات و صنایع کشاورزی و تبدیلی در رتبه‌های بعدی محصولات صادراتی استان هستند.

مدیر مدیریت توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به رشد صادرات امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: از نظر ارزش ریالی ۶۸.۶ درصد افزایش صادرات صورت گرفته است.

وی کشورهای چون روسیه، ایتالیا، عمارت، عراق، افغانستان، ارمنستان، پاکستان و ازبکستان شماری را از مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی استان همدان عنوان کرد.

برنامه جهش تولید در استان همدان برای گندم دیم ، ۲۳۷ هزار هکتار، جو دیم ۸۸ هزار هکتار ، گلرنگ ۴۲ هزار هکتار، کاملینا ۲ هزار هکتار، نخود دیم ۲۷ هزار هکتار ، عدس دیم ۱۷ هزار هکتار ، علوفه دیم ۲۲ هزار هکتار و گیاهان دارویی ۲ هزار هکتار است.

توسعه کشاورزی همدان با تولید حدود ۸۱۷ هزار تن و صادرات ۸۱ قلم محصول

اجرای جهش تولید در ۴۳۷ هزار هکتار

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: برنامه امسال جهش تولید در ۴۳۷ هزار هکتار از اراضی استان تعریف شده است و ۳۲۹ هزار هکتار از این میزان تاکنون کشت شده است.

شهرام پرورش با اشاره به اینکه طرح جهش دیمزارها برای چهارمین سال متوالی در حال اجراست اظهار کرد: هدف اصلی طرح افزایش تولید در اراضی دیم است.

وی با بیان اینکه تبدیل اراضی آیش به آیش سبز نیز از اهداف طرح به شمار می‌رود افزود: محصولات جدیدی همچون دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی، نباتات علوفه‌ای و حبوبات در اراضی آیش کشت می‌شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: ۲۳۷ هزار هکتار گندم، ۸۷ هزار هکتار جو، ۲۶ هزار هکتار نخود، ۱۷ هزار هکتار عدس، ۴۴ هزار هکتار دانه‌های روغنی، ۲۴ هزار هکتار نباتات علوفه‌ای و ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی در نظر گرفته شده است.

پرورش خاطرنشان کرد: این برنامه تا پایان سال زراعی تدوین شده به طوری که برخی از محصولات به صورت انتظاری و بهاره کشت می‌شود تا مجموعه کشت‌های طرح جهش تولید در دیمزارها تکمیل شود.

وی با بیان اینکه در راستای اجرای هر چه بهتر این طرح از کارشناسان نظام مهندسی و کارشناسان جهاد کشاورزی بهره‌مند شدیم اضافه کرد: کشاورزان می‌توانند از خدمات بیمه‌ای همچنین بهره‌گیری از برخی خدمات به صورت یارانه‌ای بهره‌مند شوند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان تاکید کرد: تاکنون ۱۵.۶ میلیارد تومان اعتبار از بانک ملی در راستای خرید دستگاه‌های مورد نیاز طرح جذب شده است.

فعالیت ۲۱ واحد پرورش شترمرغ

پرورش شترمرغ یک صنعت سودآور با ضریب تبدیل سه و نیم و میانگین وزن ۸۰ کیلوگرم طی ۶ ماه است و تمام اعضاء و جوارح این پرنده قابلیت فروش و ارزش افزوده دارد.

توسعه کشاورزی همدان با تولید حدود ۸۱۷ هزار تن و صادرات ۸۱ قلم محصول

در حال حاضر ۲۱ واحد پرورش شترمرغ با یک‌هزار و ۸۰۸ قطعه و پیش‌بینی تولید حدود ۷۵ تن گوشت در استان فعال است.

توسعه پرورش شترمرغ به ویژه در روستاهای استان در دستور کار است چراکه علاوه بر صرفه اقتصادی، سوددهی بیشتری در حدود ۱.۶ نسبت به دام سنگین و ۴.۸ نسبت به دام سبک دارد.

دامداران استان همدان با داشتن ۴۰۰ هزار دام سنگین و یک میلیون و ۲۵۰ هزار دام سبک سالانه بالغ بر ۴۰۰ هزار تن شیر و ۳۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند.

صادرات ماهی قزل آلا و ماهی زینتی

همچنین استان همدان سالانه یک هزار تن ماهی قزل‌آلا به صورت بسته بندی و فیله از استان به روسیه صادر می کند و صادرات ماهیان زینتی نیز به شکل غیرمستقیم از استان به کشورهای مختلف خارجی انجام می‌شود.

پیش بینی تولید ماهی خوراکی تا پایان سال هفت هزار تن، ماهی زینتی و زالو طبی پنج هزار و ۲۵۰ هزار قطعه و بچه ماهی ۲۱ میلیون قطعه است.

توسعه کشاورزی همدان با تولید حدود ۸۱۷ هزار تن و صادرات ۸۱ قلم محصول

تولیدات واحدهای پرورش زالوی طبی به ویژه در بخش‌های درمانی و بهداشتی و ماهیان زینتی استان بازار صادراتی دارد به طوری که غیرمستقیم به کشورهای عراق، ترکیه، ازبکستان و دیگر مقاصد صادراتی، ارسال می‌شود.

هم اینک سه واحد مجوزدار تکثیر و پرورش زالوی طبی در استان فعال است که پیش بینی می شود تولید زالوی طبی تا پایان سال به ۴۰۰ هزار قطعه برسد.

تولید بیش از پنج میلیون ماهی زینتی

پیش بینی تولید سالانه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار ماهیان زینتی پیش بینی می شود و طبق نقشه راه کشاورزی، این میزان به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه افزایش پیدا می‌کند.

بختیاری با بیان اینکه در حال حاضر ۶۷ واحد پرورش ماهیان زینتی در استان فعال است اظهار کرد: پرورش ماهیان زینتی علاوه بر تولید صنعتی، فرصتی برای راه‌اندازی مشاغل خانگی است.

توسعه کشاورزی همدان با تولید حدود ۸۱۷ هزار تن و صادرات ۸۱ قلم محصول

۷۰ هزار هکتار اراضی باغی همدان

بر اساس اعلام مدیریت امور باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان ۷۰ هزار هکتار اراضی باغی در استان وجود دارد و سطح زیرکشت سیب در استان همدان هفت هزار و ۳۱۹ هکتار است که از آن ۱۴۰ هزار و ۷۰۳ تن محصول بدست می آید.

همچنین گلابی با ۶۰۳ هکتار و ۶ هزار و ۳۲۴ تن محصول و «به» با ۲۶۱ هکتار و سه هزار و ۱۵۲ تن در رده بعدی میوه های دانه دار در استان هستند.

در میوه های هسته دار میزان تولید آلبالو در استان همدان در هزار و ۳۸۵ هکتار، هشت هزار و ۸۸۱ تن و میزان برداشت گیلاس با ۸۷۴ هکتار، ۶ هزار و ۵۲۴ تن در سال است.

آلو در استان همدان در سطح ۲ هزار و ۹۵ هکتار به میزان ۲۱ هزار و ۸۵۸ تن و هلو نیز در سطح پنج هزار و ۷۰ هکتار، ۸۳ هزار و ۳۹۲ تن برداشت می شود.

همچنین شلیل در استان همدان در ۲ هزار و ۲۰۴ هکتار به میزان ۲۹ هزار و ۷۵۳ تن و زردآلو در ۲ هزار و ۱۴۶ هکتار، ۱۴ هزار و ۲۳ تن برداشت می شود.

همچنین میوه های دانه ریز استان همدان شامل انگور آبی در سطح ۲۱ هزار و ۵۸۳ هکتار به میزان ۴۲۷ هزار و ۴۰۰ تن و انگور دیم نیز با ۱۷۳ هکتار به میزان ۴۸۹ تن برداشت می شود.

در میوه های خشک استان همدان به ترتیب گردو با ۱۸ هزار و ۹۱۲ هکتار و برداشت ۶۶ هزار و ۴۲۶ تن در رتبه اول و بادام آبی با سه هزار و ۷۴۱ هکتار و برداشت پنج هزار و ۴۴۹ تن در رده دوم قرار دارد.

همچنین بادام دیم با سه هزار و ۷۵۵ هکتار و ۷۵۰ تن برداشت و پسته با ۳۴ هکتار به میزان ۲۱ تن برداشت می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha