۳ اسفند ۱۴۰۲، ۱۹:۰۱
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85395521
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاندار آخال: روابط دوستانه ایران و ترکمنستان رو به گسترش است

بجنورد- ایرنا- استاندار آخال ترکمنستان گفت: با همت روسای جمهوری ۲ کشور ترکمنستان و ایران روابط در حال گسترش است.

به گزارش ایرنا، «روشن خوجه قلی یف» پنجشنبه شب در بازدید از پتروشیمی خراسان در بجنورد اظهار کرد: امروز در بازدیدهایی که از اماکن گردشگری و صنایع استان انجام شد، از حضور ترکمن های این خطه خوشحال شدم.

وی اضافه کرد: در۲ روز گذشته از جاذبه های طبیعی، صنعتی، علمی، تجاری و آموزشی بازدید و با ظرفیت‌های این استان آشنا شدیم.

استاندار آخال ترکمنستان افزود: روابط برادرانه با دولت همسایه ایران از زمان‌های قدیم وجود داشته است و با توجه به اشتراکات عمیق فرهنگ بین ۲ ملت، باید این روابط تقویت شود.

به گزارش ایرنا، «روشن خوجه قلی یف» در دومین روز از سفر خود به خراسان شمالی امروز به همراه هیاتی از بیمارستان امام حسن بجنورد(ع)، بیمارستان تامین اجتماعی و بخش آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد و پتروشیمی خراسان بازدید کرد.

کشور ترکمنستان، با مساحت حدود ۴۸۸ هزار کیلومتر مربع، با جمعیت حدود ۶ میلیون نفر و ۹۹۰ کیلومتر مرز مشترک خاکی و ۲۲۸ کیلومتر مرز مشترک آبی دارای اهمیت ویژه ای به لحاظ ژئواکونومی و ژئواستراتژیکی برای جمهوری اسلامی ایران است.

ریشه‌های تاریخی و فرهنگی و مسلمان بودن بیشتر جمعیت این کشور، ظرفیت‌های اقتصادی این کشور به خصوص در بخش نفت و گاز، عضویت ترکمنستان در سازمان همکاری های اکو و اهمیت این سازمان برای ایران را نیز می‌توان از دلایل اهمیت این کشور در سیاست خارجی ایران شمرد.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت و ۲۸ هزار کیلومتر مساحت، ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد و استان آخال یکی از پنج استان کشور ترکمنستان و همجوار با خراسان شمالی محسوب می شود که حدود ۹۷ هزار کیلومتر مساحت و افزون بر ۹۰۰ هزار نفر نیز جمعیت دارد.

استاندار خراسان شمالی به همراه هیاتی متشکل از ۳۰ نفر سرمایه‌گذار در بخش های مختلف کشاورزی، صنایع غذایی و بازرگانی خارجی روز دوشنبه (۲۵ مهرماه) سالجاری به کشور ترکمنستان سفر کرد.

اعزام و پذیرش هیات های تجاری یک اقدام ارزشمند دولت سیزدهم در زمینه مراودات بازرگانی است و در یکسال گذشته هیات تجاری استان به کشور ارمنستان، قزاقستان و روسیه اعزام شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha