نقدها و نامه‌ها؛ ممنوعیت‌هایی که رفع شد/ وزیر فرهنگ: به جامعه رسانه‌ای اعتماد دارم

تهران- ایرنا- انتقاد موهبت است، نقد قابل بررسی است، اگر صحیح باشد عمل می‌شود، تا جایی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید کارگردان برجسته تئاتر کشور در نامه‌ای از موضوعی انتقاد کرده، که پس از بررسی آن بلافاصله ممنوعیت چند موضوع را برطرف کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رویدادهای فرهنگی و هنری فجر با اختتامیه جشنواره هنرهای تجسمی فجر پایان یافت؛ بعد از حدود یک ماه جشن‌های پیروزی انقلاب، از فیلم و نمایش، شعر و موسیقی و تجسمی؛ چهلمین و دومین جشنواره فیلم، چهلمین و دومین جشنواره تئاتر، سی‌ونهمین جشنواره موسیقی، هجدهمین جشنواره شعر، شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی، عناوین شاخص رویدادهای منتسب به جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب و دهه فجر است.

بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های کشور هم که نقطه عطف رویدادهای بهمن ماه بود؛ حالا نوبت بررسی تاثیرات و دستاوردهای این رویدادهای در جامعه است، اینکه جشن‌ها و جشنواره‌های فجر چگونه و تا چه میزان موفق به ارائه آثار جدید و هنرمندان جوان به جامعه شد، چگونه و تا چه میزان شادی و نشاط اجتماعی را به ارمغان آورد و جامعه مخاطب چگونه با این رویدادها ارتباط برقرار کرد.

نقدها و نامه‌ها؛ ممنوعیت‌هایی که رفع شد/ وزیر فرهنگ: به جامعه رسانه‌ای اعتماد دارم
بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

به جامعه رسانه‌ای کاملا اعتماد دارم

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اتفاقا در آیین اختتامیه جشنواره موسیقی فجر پیش‌قدم شد و از اهالی رسانه و فرهنگ دعوت کرد که این رویدادها را نقد و آسیب‌شناسی کنند، تا به رفع ابهامات و ترسیم چشم‌انداز آینده برای دوره‌های پیش روی این رویدادها کمک شود، به همین دلیل هم پس از پایان نمایشگاه رسانه و اختتامیه هنرهای تجسمی در (پنجشنبه شب) یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شد و درباره این رویدادها، فعالیت‌های وزارتخانه، برخی شبهه‌ها و ابهاماتی که در حوزه فرهنگ و هنر در طول سال وجود داشت، پاسخ داد.

دوستان می‌گفتند برگزاری نمایشگاه رسانه بستر انتقاد دولت می‌شود و من هم گفتم اصولا می‌خواهم انجام دهیم تا انتقاد صورت گیرد؛ آقای رئیس جمهور هم محکم از این مسأله حمایت و ما را تشویق کردندوی از موسیقی شروع کرد، درباره شبهه‌ای که درباره تعداد تعداد شرکت‌کنندگان در کنسرت‌هایی داخلی حضور داشتند گفت و در ادامه توضیح داد «اجراهای بالای هزار و ۲۰۰ نفر را معاونت هنری وزارت فرهنگ آمار می‌دهد که بالای هزار و ششصد مجوز اجرا صادر شده است. اجراهای کمتر از هزار و ۲۰۰ نفر را ادارات کل استانی مجوز صادر می‌کنند و آمار آن را ارائه می‌دهد. این آمار را بنده از اردیبهشت ماه در چندین مصاحبه گفته‌ام تا اینکه در یک‌جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی این آمار را ارائه دادم‌ و یک‌ خبرنگار این مطلب را با عبارات مبهم نوشته بود که بلافاصله بعد از مطرح شدن شایعات صدای بنده در آن جلسه را منتشر کردیم.

وزیر فرهنگ درباره فرهنگ نقد در جامعه و آستانه صبر و تحمل گفت: «نقد موهبت است، یک نقد یا صحیح است که باید اصلاحات لازم براساس آن صورت گیرد یا صحیح نیست که باید در مورد آن توضیح داده شود؛ البته اگر نقد وارد حوزه تخریب شود و نوعی اشاعه کذب به وجود بیاید بحث دیگری است که به ندرت رخ می دهد»

اسماعیلی از اعتماد کامل خود به جامعه رسانه‌ای کشور گفت و افزود: زمانی که نمایشگاه رسانه ها قرار بود برگزار شود عده‌ای از دوستان می گفتند که در این بستر از دولت انتقاد می‌شود و من هم گفتم اصولا می‌خواهم این کار را انجام دهم تا انتقاد صورت گیرد؛ اتفاقا آقای رئیس جمهور محکم از این مسأله حمایت و خیلی ما را تشویق کردند؛ اخبار مختلف و نقدها را بررسی می‌کنم تا جایی که گاهی اوقات شخصا تماس می‌گیرم و تشکر می‌کنم، تلاش می کنم اگر این نقدها صحیح باشد به آنها عمل هم بکنم.

نقدها و نامه‌ها؛ ممنوعیت‌هایی که رفع شد/ وزیر فرهنگ: به جامعه رسانه‌ای اعتماد دارم
اجرای صحنه ای جشنواره تئاتر فجر

نامه کارگردان تئاتر و رفع ممنوعیت از چند موضوع

وزیر فرهنگ گفت: کارگردان برجسته تئاتر به من نامه‌ای نوشت و از موضوعی انتقاد کرد و بلافاصله ممنوعیت چند موضوع را با نامه ایشان برطرف کردم، این موارد را رسانه‌ای نمی‌کنم تا کسی احساس نکند استفاده تبلیغاتی صورت می‌گیرد.

اسماعیلی در مورد امکان بازگشت خواننده خارج از کشور در صورتی که برخی از هنرمندان داخل کشور با محدودیت مواجه هستند، گفت: برای هنرمندان داخل کشور مشکلی برای عدم کار ایجاد نشده است مگر کسانی که خودشان این مسأله را انتخاب کرده‌اند. به عنوان مثال فردی گفته بود که قانون جمهوری اسلامی را رعایت نمی‌کنیم؛ رعایت پوشش قانون است، اگر کسی قانون را رعایت کند، هر سلیقه‌ای داشته باشد هم برایش مشکلی پیش نمی‌آید.

وی جشنواره‌های هنری امسال را مرور کرد و گفت: در جشنواره امسال برخی از دوستان که شاید در سال گذشته هم دچار مشکلاتی بودند آمدند و از آنها استقبال کردیم، باید قانونی که مورد احترام همه است را قبول کنیم و گرنه از نظر ما افراد در چارچوب قانون هیچ محدودیتی ندارند.

نقدها و نامه‌ها؛ ممنوعیت‌هایی که رفع شد/ وزیر فرهنگ: به جامعه رسانه‌ای اعتماد دارم
اجرای خیابانی جشنواره تئاتر فجر

صدور ۱۰ هزار مجوز تئاتر و لغو فقط ۲ اجرا

وزیر فرهنگ درباره آمار صدور مجوزهای تئاتر و لغو برخی از اجراهای هنری، گفت، اینکه در طول سال بیش از ۱۰هزار مجوز تئاتر صادر می شود و در این میان فقط دومورد از اجراهای صحنه‌ای لغو مجوز شده اند.

وی به تدوین سند ملی موسیقی کشور بعد از ۴۵ سال اشاره کرد و از صدور مجوزهای کنسرت ها در دفتر موسیقی وزارتخانه دفاع کرد و گفت: در این سند تصریح شده هر مجوزی که وزارت فرهنگ صادر می‌کند باید عملی شود، البته فقط یک مورد بود که دچار مشکل شد، به عنوان وزیر فرهنگ در دولتی که ریاست آن برعهده فردی قانون‌مدار است، در اجرای قانون با هیچ کس مسامحه ندارم و به همین دلیل در سند موسیقی تصریح شده هر مجوزی که وزارت فرهنگ صادر می‌کند باید عملی شود.

بر سر اجرای قانون می‌ایستم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از ایستادگی در اجرای قانون گفت و اینکه شاید منتقدانی هم به همین دلیل داشته باشد، که عموما افرادی با گرایش‌های سیاسی متفاوت با او هستند، و افزود: اتفاقا منتقدان با گرایش سیاسی نزدیک به تفکرات ما از سایرین بیشتر هستند. اما به عنوان مسئول حوزه فرهنگ و هنر برای حمایت از هنرمندان و قانون محکم ایستاده‌ام، هنرمند محترمی بوده که دچار مشکلی حاد شده و خودم به دنبال حل مشکلش بودم و با وجود اینکه خارج از دستگاه ما بوده است آن را برطرف کردم، در وزارت فرهنگ بنا داریم به هنرمندان کمک کنیم و از اهالی فرهنگ و هنر می‌خواهم که در چارچوب قانون عمل کنند.

نقدها و نامه‌ها؛ ممنوعیت‌هایی که رفع شد/ وزیر فرهنگ: به جامعه رسانه‌ای اعتماد دارم

افزایش ۲ برابری تعداد سینماهای کشور

حالا دیگر می‌توان درباره سینما، فیلم و مخاطب از عدد و رقم‌های میلیونی و میلیاردی حرف زد، سینمایی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: تعداد سالن هایش دو برابر شده، فروش فیلم‌هایش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان گذشته و فاصله چندانی با ۳۰ میلیون مخاطب ندارد.

اسماعیلی همچنین گریزی به فیلم‌های فجر امسال زد و در پاسخ به سوالی در مورد اینکه مشاهده چه فیلم‌هایی را به مردم توصیه می کنید، گفت: تماشای همه فیلم‌هایی که مجوز گرفته اند را توصیه می‌کنم. در جشنواره فیلم فجر فیلم‌های مجنون و پروین را دیدم که برای خانواده‌ها خوب است.

نقدها و نامه‌ها؛ ممنوعیت‌هایی که رفع شد/ وزیر فرهنگ: به جامعه رسانه‌ای اعتماد دارم
وزیر فرهنگ در خانه جشنواره فیلم فجر

اسماعیلی از صداوسیما تا وزارت فرهنگ

اسماعیلی همچنین از سوابق فعالیت ها و مسئولیت های فرهنگی خود گفت؛ اینکه شروع کارش از سازمان صدا و سیما بود؛ حدود ۱۴ سال در رسانه ملی؛ و پس از آن به دانشگاه تهران منتقل شده و اکنون عضو هیات علمی این دانشگاه است.

او که مدرک دکتری خود را از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دریافت کرده است، از فعالیت خود در حوطه رسانه و مطبوعات می‌گوید؛ «همزمان در پژوهشگاه مدیرمسئول نشریه بوده‌ام، همچنان هم مدیرمسئول یک فصل‌نامه هستم، سردبیر بوده‌ام، فعال رسانه‌ای بودم و تمام سوابق شغلی بنده مرتبط با حوزه فرهنگ، هنر و رسانه است.

اسماعیلی ادامه داد: سال‌ها عضو شورای پژوهشی مرکز موسیقی صداوسیما نیز بودهه است، سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی خیلی به هم نزدیک هستند. صداوسیما مرکزیت تولید و پخش دارد و وزارت فرهنگ مرکزیت تنظیم‌گری و تولید محتوا دارد.

وزیر فرهنگ تاکید کرد: از دوره فعالیت رئیس جمهوری در آستان قدس به‌عنوان رئیس دفتر فرهنگ اجتماعی آستان قدس بودم و در قوه قضاییه باز در همین جایگاه فرهنگی خدمت کرده‌ام. بنده یک‌دوره هم که در استانداری اصفهان فعالیت می‌کردم معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی بودم و آنجا قرارگاه فرهنگی را در استان اصفهان راه‌اندازی کردیم که منشا خیر و برکاتی شد و تا امروز نیز استمرار دارد.

اسماعیلی افزود: من به جز وزارت فرهنگ‌ برای جایگاه دیگری در حوزه‌های وزارتی تمایل نداشتم و تشخیص رئیس‌جمهوری بود که در این وزارتخانه فعالیت کنم. در وزارت فرهنگ خیلی حرکت‌های روبه‌جلو را آغاز کردیم. برای مثال در بنیاد سینمایی فارابی المپیاد شناسایی استعدادهای جوان را راه‌اندازی کردیم و در حوزه فیلم‌نامه نویسی، مدرسه فیلم‌نامه نویسی راه‌اندازی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha