۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۰۲
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85396452
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

شبکه های اجتماعی نقش انگیزشی در افزایش مشارکت انتخاباتی دارند

اصفهان-ایرنا-دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: شبکه های اجتماعی محرک‌ مشارکت جامعه اند و کمک می‌کنند تا به عنوان یک حلقه واسط برای افراد انگیزه مشارکتی ایجاد شود.

به گزارش ایرنا، حسین مسعودنیا، در ویژه برنامه تلویزیونی «تفاوط» با موضوع مشارکت سیاسی در عصر شبکه‌های اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا در حال گذر از نقش احزاب و انتخاباب مستقیم قرار داریم، افزود: امروزه مشکلات مردم اصفهان نیاز به تشریح از سوی هیچ حزبی ندارد، زیرا دنیای اطلاعات سبب شده انحصار از بین برود، به عنوان مثال وضعیت زاینده‌رود و یا معیشت مردم نیاز به توضیح حزب یا جناح نداشته و قابل رصد است.

وی تاکید کرد: شاه کلید سرمایه اجتماعی اعتماد سیاسی است اما در کشور ما اعتماد سیاسی به دلایل عملکرد گذشته کاهش پیدا کرده است و این ارتباط مستقیم در فضای مجازی بین کنشگران اجتماعی می‌تواند میزان رضایت مردم را افزایش دهد.

مسعودنیا اظهار کرد: اینکه ما به این موضوع بیندیشیم که خطوط حائل سیاسی و اجتماعی را از هم جدا کنیم صحیح نیست زیرا نیروهای سیاسی و اجتماعی همیشه اختلاف سلیقه دارند و در آینده نوع شکل احزاب سیاسی تغییر و شیوه جدید جایگزین می‌شود.

وی افزود: ما در آینده یک جامعه یک دست نخواهیم داشت زیرا شبکه اجتماعی و نقش کنشگری آن برای مشارکت انتخاباتی و سیاسی و تداوم و بقای آن با اعتراض و نافرمانی همراه است.

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: شبکه اجتماعی وضعیت را برای چهار عنصر پرسشگری، پاسخگویی، شفافیت و مبادله افکار در حکمرانی خوب فراهم کرده است.

وی گفت: در دنیای جدید نوع کنشگری افراد دیگر در کف خیابان شکل نمی‌گیرد و از طریق عکس العمل در شبکه اجتماعی مشخص می شود.

مسعودنیا بیان داشت: نمونه چنین اتفاقی در فضای مجازی واکنش کنشگران اجتماعی نسبت به برخی عملکردهای ارکان مجلس فعلی است که در فضای مجازی در حال رخ دادن است.

وی اضافه کرد: در انتخابات اخیر فعالان سیاسی تبلیعات فیزیکی چندانی ندارند و دنیای مجازی نقش احزاب سیاسی و خط کشی سیاسی را کم رنگ کرده است.

میزان مشارکت پایین در نظرسنجی ها به دلیل ناکارآمدی‌ مدیریتی است

حسین هرسیج نیز در این نشست گفت: با توجه به فناوری جدید اینترنت، فضای مجازی، شبکه اجتماعی و رسانه‌های جدید روش جدیدی در مشارکت به وجود آمده است که موجب کاهش مشارکت حضوری شده و در غرب نیز شاهد این کاهش هستیم.

وی ادامه داد: اما نوع دیگر مشارکت در فضای مجازی و ماهیت شبکه اجتماعی داریم که در ایران آمار بسیار خوبی دارد و حدود ۷۵ میلیون نفر از کاربران ایرانی دسترسی به فضای مجازی دارند که این تعداد ۹۱ درصد جمعیت ایران را شامل می‌شود.

استاد تمام گروه علوم سیاسی و رئیس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: از دهه هشتاد به بعد ما با نسلی تحت عنوان «نسل زد» مواجهیم که دریافت اطلاعات، تولید محتوا و اشتراک‌گذاری عقاید را از طریق فناوری جدید در فضای مجازی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به شکل‌گیری احزاب ادامه داد: در سال ۱۹۸۰ احزاب سیاسی شکل گرفت که بیشتر ماهیت طبقاتی، حزبی و جهت‌دهی داشت اما با ورود فضای مجازی موقعیتی از فضای باز و مشارکت مقابل احزاب سیاسی شکل گرفت که انتخابات را ساماندهی و جهت‌دهی کرد.

هرسیج اظهار کرد: با تغییر و تحول در فضای تبادل اطلاعات و دسترسی به تولید محتوا و مقایسه با عصر رادیو و تلویزیون تفاوت زیادی بین فرستنده و گیرنده دیده می‌شود که این ارتباط از گذشته و گفتگوی یک طرفه دریافت کننده اکنون دو طرفه و گیرنده - فرستنده شده است.

استاد تمام گروه علوم سیاسی و رئیس دانشگاه اصفهان بیان داشت: با آمدن تکنولوژی، باید ذهنیت خود را نسبت به سلسه مراتب مشارکت عوض کنیم زیرا انتخابات تنها راه مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی نیست و مشروعیت و مقبولیت دو مقوله متفاوت هستند.

وی تاکید کرد: میزان مشارکت پایین در نظرسنجی ها به خاطر مشروع نبودن نظام نیست بلکه به خاطر احساس بد اقتصادی و ناکارآمدی در برخی سیستم های مدیریتی است.

هرسیج گفت: بین مردم و مسوولان نباید واسطه‌ای باشد و در دو سال گذشته دستاوردهای خوبی داشته‌ایم اما اقدام مورد انتظار مردم رخ نداده است.

وی بیان داشت:باید اعتماد عمومی بالا رود و جنگ شناختی و ادراکی مورد تاکید رهبری به نوجوانان ارائه شود.

استاد تمام گروه علوم سیاسی و رئیس دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: مهمترین ویژگی نظام جمهوری اسلامی جمهوریت است و ما در این مسیر چاره‌ای جز توجه به نیاز مردم نداریم.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha