بازار داغ تبلیغات مجازی کاندیداهای مجلس در آذربایجان غربی/ شاید داغ‌تر از ستادها

ارومیه- ایرنا- تبلیغات کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی، شاید بیشتر و پرسروصداتر از ستادهای آنان در حال انجام است و بازاری داغ را ایجاد کرده؛ هرچند در این میان علاوه بر طعنه و گله، تهمت ها و بداخلاقی هایی نیز از سوی اکثر نامزدها به چشم می خورد.

به گزارش ایرنا، تبلیغات انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری از بامداد روز پنج شنبه، سوم اسفند همزمان با سراسر کشور در حوزه های انتخابیه ۱۰ گانه استان آغاز شد.

در این میان برخی از کاندیداها از همان ساعات اولیه اقدام به راه اندازی ستاد های خود در خیابان های شلوغ و البته جاپارک دار شهر ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی کردند تا از همان ابتدا، به اصطلاح میخ تبلیغاتی خود را محکم بکوبند.

بسیاری از کاندیداها نیز اقدام به اجاره محل های بنر سطح شهر کرده و عکس های بزرگی از کاندیدای مورد نظر خود را تا روز انتخابات بر روی آن جایگاه بنر نصب کردند تا شاید از هوش بصری مردم برای تبلیغات بهره بیشتری ببرند.

البته در این میان، برخی بداخلاقی ها هم از همان ابتدای تبلیغات مشاهده شد؛ عکس ها و پوسترهای خیلی از کاندیداهایی که باید نماد قانون و قانون مداری در جامعه باشند، نه فقط بر روی محل های تعبیه شده از سوی شهرداری بلکه بر روی دیوارها، پست های برق، تیرهای چراغ برق، حتی روی در برخی منازل چسبانده شد و خیلی ها هم از ظرفیت آپارتمان ها برای پخش تراکت های خود استفاده کردند.

در کنار تبلیغاتی که در فضای به اصطلاح حقیقی در سطح شهر ارومیه صورت می گیرد، تبلیغات در فضای مجازی هم با قوت و قدرت توسط بسیاری از کاندیداها در دست انجام است.

شاید ستادهای تبلیغاتی کاندیداها از ساعت نزدیک به ۱۲ نصف شب به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل درآید ولی در فضای مجازی، به صورت ۲۴ ساعته فعال بوده و علاوه بر خود کاندیداها، به اصطلاح «فن» های آنها یا همان طرفدارانشان هم اقدام به انتشار عکس، پوستر، تراکت، فیلم، کلیپ و بخش هایی از سخنرانی ها می کنند.

علاوه بر کانال های تلگرامی که به طور معمول با دریافت هزینه، اقدام به تبلیغات می کنند، بساط استفاده از شبکه های اجتماعی مختلف به ویژه اینستاگرام در آذربایجان غربی بسیار داغ است و استوری ها و پست های مربوط به کاندیداها بارها و بارها در این شبکه ها منتشر و بازنشر می شود.

در این میان، مدیران صفحات مجازی کاندیداها از حضور هیچ یک از افراد مشهور، حتی با شهرت کم هم نمی گذرند، زود آن را استوری می کنند و شاید برخی از آنها را هم به صورت پست در صفحه بارگزاری کنند.

نقطه منفی این تبلیغات مجازی، بداخلاقی هایی است که از سوی کاندیداها، طرفداران و مدیران صفحات مجازی آنها صورت می گیرد؛ این بداخلاقی ها شامل تهمت زدن ها به رقبای انتخاباتی بدون داشتن استنادهای لازم و همچنین متهم کردن دیگران به فساد یا طرفداری از فساد به ویژه در خصوص پرونده مدیریت شهری است که همگان خود را از آن مبرا می دانند.

برخی از کانال ها و صفحات مجازی کاندیداها نیز پا را فراتر گذاشته و اقدام به انجام تحلیل، نه در خصوص گفته های کاندیدای مورد نظر خود، بلکه در خصوص کاندیداهای رقیب می کنند و سخنان آنان را در شب های مختلف تبلیغاتی به نقد می کشند.

عده ای از مدیران صفحات مجازی نیز با استفاده از این ظرفیت به وجود آمده، اقدام به انتشار استوری ها و پست های مربوط به کاندیداهای مختلف می کنند بی آن که بدانند که این کاندیداها در بسیاری از موضع گیری ها، رقیب همدیگر هستند و یا حتی برخی جاها شاید دشمن همدیگر.

با این اوصاف و با وجود اینکه تنها ۲ شب از آغاز رسمی تبلیغات انتخاباتی در آذربایجان غربی نظیر دیگر نقاط کشور گذشته، می توان فضای مجازی را مهمترین بازیگر در تبلیغات یا حتی ضدتبلیغات انتخابات امسال دانست.

امری که البته در کنار همه مشکلاتی که دارد، می توان در داغ تر کردن فضای رقابتی و در نهایت ارتقای مشارکت نقش اساسی داشته باشد و زمینه مشارکت قوی را ایجاد کند؛ که اگر این وجه را در نظر داشته باشیم خواهیم دید که حسن فضای مجازی نیز بسیار است و باید از آن به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha