فیلم| معاون امور جنگل منابع طبیعی: طرح مدیریت پایدار جنگل‌های شمال شتاب گرفت

نوشهر- ایرنا- معاون امور جنگل سازمان منابع و آبخیزداری کشور با اشاره به آنکه از سال گذشته روند اجرای طرح مدیریت پایدار جنگل های شمال باتزریق اعتبارات قابل توجه با شتاب در حال انجام است، گفت: با رفع مشکلات اعتبار و بهره گیری از همه ظرفیت ها این طرح مدت سه سال آینده به سرانجام می رسد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح مدیریت پایدار جنگل های شمال در اواخر سال ۱۳۹۹ عملیات اجرایی آن آغاز شد مهم ترین اهداف آن پس از اجرای قانون تنفس جنگل های هیرکانی از اواخر سال ۱۳۹۵ و لغو قرارداد طرح های جنگلداری به منظور پیشگیری از هرگونه بهره برداری تجاری و صنعتی از چوب های جنگلی شمال کشور بود.

جنگل‌های هیرکانی با ۱.۹ میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان شروع می شود و تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد. بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

قدمت جنگل های شمال ایران به حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون سال قبل بر می گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته ای است، مساحت این عرصه ها در حدود یک درصد جنگل های اروپاست ولی تعداد گونه های آن ۱۶ درصد گونه های موجود در کل قاره اروپاست.
این مقایسه ها نشان می دهد جنگل های هیرکانی در شمال ایران با وجود مساحت کم، تنوع گونه ای بسیار زیادی دارد و از این نظر و به دلیل تنوع زیستی و گستردگی ذخایر ژنتیکی، شایسته تحقیقات زیادی است.

معاونت امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در چالوس مستقر است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha