۶ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۳۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85397672
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیماری مشمشه در باشگاه‌های سوارکاری زنجان وجود ندارد

زنجان - ایرنا -رییس هیات سوارکاری استان زنجان گفت: در زمان حاضر بیماری مشمشه در باشگاه‌های سوارکاری استان وجود ندارد و تمامی، رویدادهای ورزشی این رشته بدون مشکل برگزار می‌شود.

محمدرضا رجبی خمسه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری مشمشه در بین باشگاه های سوارکاری استان از اردیبهشت سال جاری تا مرداد امسال شیوع پیدا کرده بود اما پس از آن با اتخاذ تدابیر لازم مدیریت و کنترل شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون باشگاه های سوارکاری استان به لحاظ این بیماری مشکلی ندارند، اضافه کرد: طی بازه زمانی ۴۵ روز تا ۲ ماه نمونه برداری‌هایی از باشگاه ها و حتی اسب ها توسط کارشناسان دامپزشکی استان انجام می شود.

این مسوول ورزشی با تاکید بر اینکه بیماری مشمشه سالانه برخی نقاط کشور را درگیر می کند، ادامه داد: این موضوع به دلیل قاچاق اسب هاست که از سمت غرب به داخل کشور وارد می شوند و دارای بیماری های غیرقابل کنترل هستند.

پیش از این دامپزشکی استان زنجان اعلام کرده بود که باشگاه‌های سوارکاری و مراکز پرورش اسب تحت مراقبت بیماری مشمشه هستند که در سال جاری تاکنون از یک هزار و ۱۱۰ نمونه خون و سرم تهیه و آزمایش شده، ‌ هشت راس اسب و مادیان مبتلا شناسایی و معدوم شدند.

علائم این بیماری بیشتر به شکل علایم تنفسی یا جراحات پوستی قابل مشاهده است البته امکان دارد حیوان مبتلا هیچ علامتی از بیماری را نشان ندهد و در عین حال می تواند بیماری را منتقل کند به همین جهت انجام آزمایش مشمشه از تمام اسب های باشگاه در دستور کار ادارات دامپزشکی قرار دارد.

هم اکنون در استان زنجان ۱۵ باشگاه سوارکاری فعال است که از این تعداد هشت باشگاه مربوط به شهرستان زنجان بوده که دارای مجوز رسمی و یا در شرف تمدید مجوز هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha