نخست‌وزیر جدید تووالو معرفی شد/ تاکید بر ادامه حمایت از تایوان

تهران- ایرنا- فلتی تئو دادستان کل سابق تووالو بدون مخالف در رای‌گیری مجلس به‌عنوان نخست وزیر این کشور جزیره‌ای اقیانوس آرام انتخاب شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، فلتی تئو که تحصیلات خود را نیوزیلند و استرالیا به اتمام رسانده و نخستین دادستان کل تووالو از متحران ویتنام محسوب می‌شود، توانست رای موافق همه نمایندگان را برای تکیه بر کرسی نخست وزیری کسب کند. او همچنین ده‌ها سال سابقه کار در سطوح بالای صنایع شیلات را به‌عنوان مهم‌ترین منبع درآمد کشورش در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

کائوسه ناتانو نخست وزیر سابق کرسی خود را در انتخابات سراسری ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) از دست داد. این انتخابات برای تایوان، چین، ایالات متحده و استرالیا در نبرد برای نفوذ ژئوپلیتیکی درجنوب اقیانوس آرام اهمیت ویژه‌ای داشت.

تووالو با ۱۱ هزار و ۲۰۰ سکنه کشوری متشکل از ۹ جزیره است و سومین و از آخرین متحدان تایوان در اقیانوس آرام محسوب می‌شود. نائورو ماه گذشته میلادی با فاصله گرفتن از تایوان روابط خود را با پکن از سرگرفت و وعده کمک قابل توجهی را در جهت توسعه دریافت کرد.

تایپه پیشتر و پس از اظهارات وزیر سابق دارایی تووالو مبنی اینکه مساله به رسمیت شناختن تایوان در دولت جدید مورد بحث قرار خواهد گرفت، انتخابات این کشور جزیره ای را زیر نظر داشت.

خبرگزاری فرانسه همچنین امروز خبر داد: سفیر تایوان در تووالو از نخست وزیر جدید این کشور وعده روابط «مستحکم، پایدار و همیشگی» را دریافت کرده است.

این امر می‌تواند به پیش‌بینی‌ها در مورد احتمال گردش تووالو به سمت پکن، پایان دهد.

فونافوتی پایتخت تووالو است و این کشور جزیره‌ای در گروه جزایر پلی‌نزی قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha