۲۵ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۴۷
کد خبر: 85354935
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشور نائورو روابط خود را تایوان قطع کرد

۲۵ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۴۷
کد خبر: 85354935
کشور نائورو روابط خود را تایوان قطع کرد

تهران – ایرنا – دولت نائورو کشوری کوچک در جزایر اقیانوس آرام امروز دوشنبه اعلام کرد روابط دیپلماتیک خود را با تایوان قطع کرده «چین واحد» را به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش دوشنبه ایرنا از ژاپن تایمز، این اولین متحد دیپلماتیک تایپه است که پس از انتخابات ریاست جمهوری به سوی پکن گرایش می‌یابد.

دولت نائورو اعلام کرد در راستای منافع کشور و مردمش به دنبال ازسرگیری کامل روابط دیپلماتیک با چین است.

بر اساس بیانیه منتشرشده بدین ترتیب جمهوری نائورو دیگر تایوان را به عنوان یک کشور جداگانه به رسمیت نمی‌شناسد، بلکه به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از خاک چین می‌شناسد و از امروز «روابط دیپلماتیک» خود و هر گونه روابط یا تبادلات رسمی با تایوان را قطع خواهد کرد و دیگر توسعه نخواهد داد.

وزارت خارجه تایوان نیز این اقدام نائورو را اعلام کرد و یاداور شد که زمان آن با انتخابات ریاست جمهوری و تایوان همزمان شده است.

این وزارتخانه در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد: با تأسف عمیق ما پایان روابط دیپلماتیک با نائورو را اعلام می‌کنیم. شرایط حاضر نه تنها تلافی چین علیه انتخابات دموکراتیک ما است، بلکه چالشی مستقیم برای نظم بین‌المللی است. تایوان تسلیم نشده است و در جهت مثبت ادامه خواهد داد.

چین تایوان را به عنوان قلمرو خود می‌شناسد؛ موضعی که تایوان به شدت با آن مخالف است.

مقامات امنیتی تایوان پیش از انتخابات روز شنبه گفته بودند که چین احتمالاً به کاهش تعداد معدودی از کشورهایی که روابط دیپلماتیک رسمی با تایپه دارند، ادامه خواهد داد.

لای چینگ ته از حزب حاکم پیشرو دموکراتیک تایوان مطابق انتظار در انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه تایوان پیروز شد و از ۳۱ اردیبهشت کار خود را آغاز خواهد کرد. قبل از انتخابات، پکن لای را یک جدایی‌طلب خطرناک نامید.

در پی اقدام امروز تایوان تنها ۱۲ متحد دیپلماتیک از جمله گواتمالا، پاراگوئه، اسواتینی، پالائو و جزایر مارشال دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha