مجلس باید متناسب با واقعیت‌های اقتصادی قانون تصویب کند

رشت - ایرنا - نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بندر انزلی با تاکید بر اینکه مهمتر از تولید قانون، اجرای آن است گفت: قانون‌گذاران باید متناسب با واقعیت‌های اقتصادی قانون تصویب کنند.

به گزارش ایرنا ،هادی حق شناس دارای مدرک دکترای اقتصاد روز سه شنبه با حضور در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز گیلان افزود: در ۲ دهه اخیر مشکل اصلی مردم ایران معیشت است و زمانی که معیشت مردم حل نشود نمی توانیم انتظار داشته باشیم مردم کتاب بخوانند.
وی که سوابق اجرایی مختلف از مدیرکلی بنادر استان گیلان تا استانداری گلستان را در کارنامه خود دارد، افزود: در این دوره از انتخابات بدلیل سابقه یک دوره حضور در مجلس شورای اسلامی نامزد شدم زیرا احساس می کنم به معنی واقعی مجلس در راس امور است.
حق شناس با بیان اینکه احساس می کنم اگر مجلس آباد بشود ایران هم آباد خواهد شد، ادامه داد: مجلس ریل گذار است؛ اما مهمتر از ریل گذاری اینست که نظارت کند که قطار روی ریل باشد؛ صرفا ریل گذاری کافی نیست؛ مجلس کارخانه تولید قانون نیست مهمتر از تولید قانون آن است که بنگرد آیا قانون اجرا می شود یا نه.

نحوه برنامه ریزی اشکال اساسی در مجلس است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بندر انزلی اظهار کرد: بیش از دو سوم مفاد برنامه‌های پنج ساله اجرا نشده است؛ مگر می شود برنامه امروز برای فردا هم اجرا شود؟ به طور قطع روز بعد شرایط کشور، جهان و حتی خودتان هم تغییر کرده است؛ اگر چنین بود که همان برنامه پنج ساله نخست را مدام تکرار می کردید.
حق شناس بیان کرد: مجلس قبلی ۲ سال برنامه پنج ساله را تمدید کرد؛ آیا ۲ سال پایانی برنامه ششم با ۲ سال ابتدایی برنامه ششم شرایط یکسانی در جهان و کشور داشتیم؟ شاخص‌های آسیب‌های اجتماعی شبیه هم بودند؟
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بندر انزلی اظهار کرد:همین که من خود را کاندیدا کردم مفهومش اینست که به عملکرد مجلس شورای اسلامی فعلی نقد دارم اگر قبول داشتم هرگز وارد فضای انتخابات نمی شدم.
حق شناس افزود: بزرگترین اشکال کار این مجلس اینست که قوانینی مصوب کرده که تولید کننده تورم در اقتصاد ایران بوده است.
وی بیان کرد: در چهارسال گذشته در چهار لایحه بودجه کشور، مجلس بودجه ای تصویب شده که در آن هزینه های ملت یا هزینه های دولت بیش از درآمد بوده چنانکه در دولت قبلی لایحه بودجه با رقم ۸۰۰ هزار میلیارد تومان به مجلس فرستاده شد اما با یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بیرون آمد یعنی مجلس لایحه بودجه را با ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بیشتر مصوب کرد.
وی ادامه داد: مجلس بر این دولت هم اضافه هزینه تحمیل کرد یعنی مجلس برایش دولت قبلی و دولت فعلی هیچ فرقی نمی کند؛ در هر حال ناترازی بودجه را تصویب کرد و این ناترازی منجر به استقراض دولت از بانک مرکزی یا اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی می شود که نتیجه آن تورم و رکود اقتصادی است.

باید متناسب با واقعیت قانون تصویب کرد
به گزارش ایرنا، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بندر انزلی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی باید متناسب با واقعیت‌های اقتصادی قانون تصویب کند که عملا چنین اتفاقی نیفتاد.
حق شناس تصریح کرد: اتفاقا این مجلس برای حل معیشت مردم شکل گرفت؛ امروز شاخص فلاکت که جمع نرخ تورم و نرخ بیکاری است وضعیت وخیم‌تری نسبت به شروع این مجلس دارد.
وی ادامه داد: به نظر من باید در مجلس آینده بدنبال این بود که واقعیت های اقتصاد را دید و متناسب با واقعیت‌های اقتصاد قانون تصویب کرد.
وی افزود: مجلس صرفا تولید کننده قانون نیست مهمتر از قانون؛ نظارت براجرای قانون است که باید انجام دهد.

بی اعتمادی منجر به بی ثباتی اقتصادی می شود
کاندیدای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه انزلی بیان کرد: اشکال اساسی مجلس فعلی و دیگر ادوار گذشته آنست که این مجلس با شعار حل معیشت مردم از مردم رای گرفت اما چرا حل نکرد؟ فهمیدن موضوع کار سختی نیست قصد بررسی عملکرد چهارساله را ندارم می خواهم یک ماه قبل را بررسی کنم.
حق شناس افزود: یک ماه گذشته این مجلس مصوبه ای داشت مبنی براین که مالیات بر ارزش افزوده اضافه نشود و بودجه را بر اساس آن تصویب کرد اما بعد بودجه را بر اساس همین استدلال به دولت برگرداند و تصویب نکرد که کار کم‌سابقه ای در مجالس گذشته بود اما چند روز بعد دوباره همان بودجه را بدون تغییر دریافت و مصوب کرد و برخلاف برنامه پنج ساله اجرا کرد. ما می گوییم قانونگذارباید حکیم باشد؛ این چه حکمتی است که مجلس مصوبه یکماه قبل خود را نقض می کند.
حق شناس تصریح کرد: این بی اعتمادی‌ها منجر به بی ثباتی اقتصادی می شود؛ مثل این می ماند که در همین هفته های اخیر بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ می کند که می توانند اوراق یا سپرده‌های با نرخ ۳۰ درصد بپذیرند سه روز در کل بانک های کشور پذیرفته می شود روز چهارم می گویند دیگر نمی پذیرند؛ اینها در اقتصاد ایران بی ثباتی ایجاد می کند.
وی ادامه داد: مشکل اقتصاد ایران عدم اطمینان است؛ به همین دلیل است مردم بدنبال پناهگاه برای مختصر پولشان هستند تا آن پول در نااطمینانی ها ذوب و نابود نشود؛ چه کسی چنین شرایطی فراهم کرده است؟ مصوبات مجلس و مصوبات دولت.

مجلس نیاز به نمایندگان متخصص دارد
حق شناس اظهارکرد: اگر مجلس اهل تخصص بود تن به چنین مصوباتی نمی داد طبیعی است این مجلس چنین رفتاری داشته باشد؛ در کمیسیون تلفیق و کمیسیون بودجه افرادی با رشته‌های معارف، کشاورزی و غیر مرتبط هستند، من برای همه رشته‌ها ارزش قائلم اما هر چیز سر جای خودش باید باشد.
وی ادامه داد: نقطه ثقل و محور اعضای کمیسیون بودجه یا تلفیق باید کسانی باشند که متخصص در حوزه مالی بودجه ای و اقتصاد هستند وقتی چنین نیست برنامه هایی از مجلس بیرون می آید که قابلیت اجرا ندارد؛ بودجه ای بیرون می آید که اجرا نمی شود؛ مهم تر آن است که حال مردم پس از چهارسال بهتر نمی شود؛ نه تنها بهتر نمی شود بلکه شاخص‌های آسیب های اجتماعی مثل نرخ خودکشی، حاشیه نشیتی و طلاق سیرصعودی دارد.
وی افزود: منشا این آسیب های که گفته شده آن است که واقعیت‌های میدان در مجلس جدی گرفته نمی شود و طبیعی است که جدی گرفته نمی شود؛ چون اهلش در مجلس نیستند غالب اعضاء در رشته هایی هستند که در راستای شعار نخست کلیات مجلس نبود.
حق شناس اضافه کرد: معیشت، تورم و بیکاری و مهمتر جلوگیری از استهلاک کشور نیاز به تخصص دارد؛ ما دچار استهلاک در کشور شدیم همه بنگاه ها و خط تولیدهای سنوات گذشته مستهلک شده است.
وی ادامه داد: امروز اگر بخواهیم همین وضعیت صنعت برق و گاز را نگه داریم پنج سال آینده شاید بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری باشد چه کسی باید این مسائل را در مجلس مطرح کند چه کسی باید تصویب کند.
وی گفت: تخصص در این مجلس نبود؛ عنوان کمیسیون ها، تخصصی است اما تخصص نبود؛ اگر بود وضعیت مملکت به این روز نمی رسید که تابستان مشکل برق داریم زمستان مشکل گاز.

حلقه اقتصاد کشور بهره وری است
نامزد دوازدهمین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر برویم سراغ مشکلات کلیدی کشور بخصوص در دهه های اخیر از ۵۰ به این سمت اصلی ترین مشکل و حلقه اقتصاد ایران موضوع بهره وری است.
حق شناس گفت: بهره وری هم در برنامه‌های قبل از انقلاب هم در برنامه های پنج ساله بعد از انقلاب همواره در نوشته ها و قوانین بوده اما هیچوقت به آن عدد نرسیدیم.
وی ادامه داد: در همه ۶ برنامه پنج ساله گذشته قرار بود که از محل هشت درصد رشد اقتصادی یک سوم یا ۲ و نیم واحد درصد آن از محل بهره وری حاصل شود؛ رئیس جمهور در همین قانون بودجه که تقدیم مجلس کرد گفت که یک سوم رشد اقتصادی باید از محل بهره‌وری باشد تازه نکته مهم دیگری هم اشاره کردو افزو که سه و نیم واحد از رشد هشت درصدی باید از محل بهره وری باشد اما هیچوقت اتفاق نیفتاده است؛ چرا؟ پاسخ خیلی ساده است چون مدیران در ایران سرجای خود نیستند.
حق شناس گفت: بعضی ها اشتباهی در جایگاه‌های مختلف قرار گرفتند و این نوع مدیران در همه سطوح هستند؛ لذا به این دلیل بهره وری که قانونگذار گفته است اتفاق نیفتاده است.

تحریم و صدمات جبران ناپذیر اقتصادی
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بندر انزلی اظهار کرد: یک نکته مهم دیگر هم در یک دهه اخیراتفاق افتاده و آن تحریم است.
حق شناس اظهار کرد: تحریم لطمات و ضربات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد ایران گذاشته است؛ در یک دهه گذشته ما می توانستیم ۲و نیم میلیون بشکه نفت در روز بفروشیم اما در برخی سالها این میزان به ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار بشکه رسید و از سال ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ کمتر از یک میلیون شد.
وی ادامه داد: در این ۲ سال و نیم گذشته بین یک میلیون تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت فروختند بر فرض اینکه این عدد درست باشد مفهومش اینست که ظرفیت صنعت نفت در فروش این کالا امروز در خوشبینانه ترین حالت معادل نصف آن است؛ یعنی حداقل بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار دراین سال های تحریم درآمد ارزی را از دست دادیم.
وی افزود: یک اتفاق مهم دیگر آن است که ما برای اینکه تحریم ها را دور بزنیم نفت را ارزانتر می فروشیم؛ یعنی در خوشبینانه ترین حالت نفتی که می‌فروشیم سالی چهارتا پنج میلیارد دلار کمتر فروختیم؛ این یعنی ثروت مردم را ارزانتر فروختیم.
وی ادامه داد: همچنین دوباره در لیست سیاه اف ای تی اف قرار گرفتیم؛ یعنی آنکه برای نقل و انتقالات پولی باز باید دوربزنیم؛ برای واردات و صادرات کالا دچار مشکل هستیم؛ باید با هزینه بیشتری کالا صادر و وارد کنیم.
حق شناس اضافه کرد: لذا سیاست خارجی که نتواند مشکل برجام را حل کند یا مشکل تحریم‌ها را رفع کند، سیاست خارجی که نتواند مشکل اف. ای. تی. اف را حل کند طبیعی است که هزینه تجارت خارجی افزایشی شود.
این کاندیدای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس بودجه را با کسری تحویل دولت می دهد؛ دولت در سیاست خارجی چون دچار چالش تحریم ها است متناسب با ظرفیت اقتصاد ایران نمی تواند صادرات و واردات انجام دهد یا اگر انجام می دهد گران انجام می دهد این می شود که زندگی مردم گران اداره شود.
وی تاکید کرد: با سیاست‌های گذشته ما کشور را گران اداره می کنیم؛ جلوی این سیاست ها را باید گرفت و آنها را اصلاح کرد.

تالاب و پساب مشکل جدی گیلان
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بندر انزلی اظهار کرد: یک مشکل جدی دیگری که گیلان دارد بحث پساب‌ها و فاضلاب‌هاست.
حق شناس اضافه کرد:هم رشت هم انزلی جزو طرح بانک جهانی بودند؛ در دهه ۸۰ مقدار مختصری اعتبارات برای رشت و انزلی تخصیص یافت ولی متاسفانه امروز بیش از ۶۰۰ هزار نفر در رشت و حدود ۲۰۰ هزار نفر انزلی و روستاهای سایر شهرستان‌ها در حاشیه تالاب درگیر این موضوع هستند.
وی ادامه داد: تمام پساب‌ها به تالاب انزلی ریخته می شود؛ تالاب تبدیل به مرداب شده است، یک تالاب بین المللی ۲۰ هزارهکتاری خشک شده است؛ ۱۱ رودخانه ای که به سمت تالاب می آید اینها فاضلاب برای تالاب به ارمغان می آورند و نتیجه آن وضعیت امروز تالاب است.
حق شناس اضافه کرد: نتیجه این شده است مردم ایران که برای دیدن رشت و انزلی بعنوان گردشگر می آیند و از انزلی به تالاب سفر می کردند و حافظه آنهامملو از زیبایی های تالاب و نیلوفرانش بود، امروز دیگر تالابی نمی بینند چون وجود ندارد.
وی ادامه داد: دغدغه من اینست که تالاب باید احیا شود دهه ۲۰۲۰ – ۲۰۳۰ در دنیا بنام احیا تالاب لقب گرفته است؛ تالاب‌های دنیا بدلیل تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین نابود شده است اما تالاب انزلی بدلیل فاضلاب‌های رشت و انزلی و مداخله دست انسان خشک شده است.
حق شناس گفت: تالاب نابود و مرداب شده است؛ برنامه آنست که با کمک نمایندگان رشت و انزلی که برای مجلس شوای اسلامی انتخاب می شوند تالاب احیا شود.
وی افزود: اگر تالاب احیا شود در شهرستان انزلی اثرات بزرگی دارد و نخستین اثر آن ایجاد اشتغال است. در طول یک قرن گذشته ۶۰ تا ۷۰ آب بندان داشتیم؛ هر آب بندان ۷ نفر مشغول به کار صید و شکار بودند امروز این مشاغل به معنی واقعی تعطیل شده یا به حداقل ممکن رسیده است.
حق شناس ادامه داد: اتفاق بد دیگرشیوع بیماریهای پوستی وسرطان گوارش در روستاهای حاشیه تالاب و شهر انزلی است؛ اگراحیا نشود ممکن است ظرف چند سال آینده مهاجرت روستا به شهر افزایش یابد؛ دولت بجای اینکه بعدا بیاید هزینه درمان بپردازد باید هزینه پیشگیری احیای تالاب را تقبل کند.
این کاندیدای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تالاب انزلی یک مخزن آب شیرین است؛ در بین ۳۱ استان کشور تنها استانی که مشکل آب ندارد گیلان است بیش از چهار برابر میانگین کشور نزولات آسمانی دارد. این استان تنها مشکل فضولات انسانی دارد که باید طرح تصفیه خانه رشت که نیمه کاره رها شده است و طرح نیمه کاره فاضلاب انزلی که در یک دهه گذشته رها شده دوباره احیا و تکمیل شود و فاضلاب تصفیه شود.
حق شناس ادامه داد: اگر چنین اتفاقی بیفتد اتفاق مبارک دیگری رخ می دهد و فرصتی دوباره می شود که دوباره قهرمانان قایقرانی که زمانی در همین تالاب تمرین می کردند بتوانند برای گیلان و ایران افتخارآفرینی کنند.
وی ادامه داد: تالاب یک مخزن آب شیرین بی نظیر در دریای خزر و زایشگاه ماهیان دریای خزر است این هم نابود شده است؛ بنابراین نخستین و مهمترین برنامه من در شهرستان انزلی که برای گیلان و محیط زیست ایران است آنکه تلاش می کنم تا تالاب انزلی احیاشود.

گیلان به حق خودش نرسیده است
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بندر انزلی اظهار کرد: استان گیلان هیچ گاه به حق خودش نرسیده است؛ منابع ملی که به بقیه استانها تخصیص داده شده به استان گیلان نیامده است؛ این استان خیلی زودتر باید به راه آهن وصل می شد که در دولت قبلی البته با تاخیر وصل شد ولی اتصال راه آهن به بنادر باید در اولویت باشد.
حق شناس گفت: در دنیا اگر راه آهن ایجاد شده در واقع برای بار بوده نه مسافر، این بدین مفهوم نیست که با راه آهن نباید مسافر جابه جا کرد حتما باید این کار را کرد اما بنادر کشور باید وصل شوند به راه آهن تا این کریدور شمال جنوب سریع تر از ظرفیت بنادر ایران استفاده کند.

توسعه تجارت و گردشگری دریایی در منطقه آزاد انزلی
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بندر انزلی اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی هم یک فرصت بی نظیر برای این شهر، گیلان و ایران است که بدرستی از آن استفاده نکردیم باید تلاش کنیم منطقه آزاد به ریل اصلی خودش برگردد.
حق شناس ادامه داد: نکته دیگری که بسیار برای من مهم است ما در گیلان رو به دریا زندگی نکردیم پشت به دریا زندگی کردیم؛ باید از دریای خزر بعنوان تجارت و گردشگری استفاده شود.
وی ادامه داد: مردم ایران کمتر دریا را دیدند و تنها در کنار ساحل رانندگی کردند لذا باید امکان تردد در دریای خزر از طریق کشتی‌های گردشگری فراهم شود تا از این طریق هم بر جذابیت های گردشگری گیلان افزوده شود و هم ماندگاری گردشگران افزایش یابد.

مجلس اصلی ترین نقش را دارد
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بندر انزلی اظهار کرد: اصلی ترین کاری که مجلس در چهار سال گذشته انجام نداده و در چهار سال آینده باید انجام دهد اینست که لایحه ای که دولت می دهد از نظر من کارشناسی تر شده از مجلس است ولی مرکز پژوهش ها هم یک نهاد کارشناسی در مجلس است اگر مجلس به مرکز پژوهش‌های خودش گوش کند می تواند مصوبات کارشناسی تر و موثرتری داشته باشد.

وی عنوان کرد : به فرض ممکن است مجلس با دولت زاویه داشته باشد اما می تواند به نظرات کارشناسان مرکز پژوهش‌های خود که منسوبشان می کند، گوش کند و در این صورت حتما وضعیت کشور بهتر از امروز می شود.
وی ادامه داد: مجلس آینده هم همینطور است به نظر من مرکز پژوهش های مجلس یک نهاد کارشناسی است اگربه نهاد های کارشناسی در کشورتوجه شود؛ اگر به دانشگاه‌های اقتصاد کشور توجه کند حتما وضعیت از شرایط فعلی بهتر خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha