۹ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۰۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85399295
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

زنان خراسان‌شمالی در خط مقدم مشارکت سیاسی؛ خواسته‌هایشان چیست

بجنورد-ایرنا- شماری از زنان خراسان شمالی ضمن حضور پر شور در انتخابات خواستار رفع مشکلات این قشر شدند و انتظار دارند که مسایل و مشکلات زنان و خانواده با ایجاد قوانین جدید کاسته شود.

به گزارش ایرنا، زنان خراسان شمالی با حضور فیزیکی و پررنگ در ستادهای انتخاباتی و تجمع ها توانسته اند فضایی از همگرایی و انسجام اجتماعی را به نمایش گذارند و مسیر را برای بهتر شدن هموار و دوشادوش مردان نقش حمایتی خود را در صحنه اجرا کنند.

امروزه شاهد حضور فعال و گسترده زنان در تمامی عرصه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستیم و این حضور با موفقیت های بسیاری همراه بوده و بانوان بار دیگر به ندای انقلاب لبیک گفته و با حضور خود در انتخابات پیش رو نقش بسیار مهم خود را در توسعه یافتگی سیاسی ایفا خواهند کرد و به گفتمان توسعه سیاسی رنگ پیروزی خواهند بخشید.

زنان این دیار همچنان که در صحنه سیاسی حضور خواهند یافت خواسته هایی نیز دارند و اکنون گه زمان انتخاب نمایندگان مجلس فرا رسیده این مسایل بیش از گذشته مطالبه می شود و اما مهمترین این خواسته ها چیست.

اصلاح قوانین حوزه زنان

یک مدرس دانشگاه در خراسان شمالی می گوید:‌ قوانین حوزه زنان و خانواده نیازمند اصلاح و به روزرسانی است و شرایط فعلی و مطالبات جامعه ایجاب می‌کند که اصلاح برخی قوانین در دستور کار فراکسیون زنان و خانواده مجلس قرار گیرد.

قوانین حوزه زنان نیازمند اصلاح و به روزرسانی است و برخی قوانین در دستور کار فراکسیون زنان و خانواده مجلس قرار گیرد

محترم احمدی فرد می افزاید: نسل جوان بانوان امروز جامعه ما در تمام اقشار به توانمندی دست یافته است که پیگیر شکوفایی این

خصیصه است لذا این توانمندی ها در مسیرهای صحیح جهت رشد و ارتقای خانواده و اجتماع هدایت شود و این وظیفه

مسوولان حوزه های بانوان است که آگاهی بخشی و بسترسازی در هر دو نقش انسان سازی و اجتماع سازی را برای بانوان ایجاد نمایند تا تعادل در جامعه حفظ شود.

وی می گوید: نقش مهم فرزند پروری بانوان باید در مجلس اهمیت داده شود و در این زمینه آگاهی سازی و آموزش حتی به قشر متعدد بانوان و آقایان لازم است و ایجاد قوانین ویژه خود را در مجلس برای اقشار کارمندان و شاغل می طلبد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از تعداد اندک نامزد بانوان در بین نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی ابراز تاسف کرد و می افزاید: این جامعه متعلق به همه است و لازم است مردان و زنان کشور برای رشد و ارتقا کشور تلاش کنیم.

وی تصریح می کند: برای اصلاح و به روز رسانی بسیاری از قوانین در حوزه بانوان نظیر دیه، ارث، حق نگهداری فرزند، حمایت و هدایت نخبگان، ساعت کاری بانوان، تفاوت دستمزد زنان باید از طریق کرسی مجلس و با حضور حداکثری بانوان مطالبه گری شود.

این فعال اجتماعی یکی از دلایل عدم استقبال بانوان توانمند برای دستیابی به کرسی بهارستان را حمایت نکردن احزاب مختلف و به نوعی جامعه از آنان اظهار کرد و در این خصوص می گوید: متاسفانه در فرهنگ عمومی جامعه بیشتر از نامزدهای مرد حمایت می شود که به نوعی این امر باعث بی انگیزه گی بانوان برای حضور در جایگاه ها شده است.

دادن نقش کلیدی به زنان

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح می کند: با وجود اینکه زنان توانمند زیادی در استان داریم به نسبت توانمندی بانوان، لازم است جایگاه های مهم و نقش های کلیدی بیشتری به آنان واگذار شود و با دادن نقش های کلیدی به زنان، مشکلات بانوان به دست خود آنان قابل مرتفع شدن است.

نقش های کلیدی بیشتری باید به زنان واگذار شود تا مشکلات به دست خود آنان مرتفع شود

احمدی فرد خاطرنشان می کند: متاسفانه فرهنگ جامعه ما در حوزه های مختلف از جمله ورزش و اشتغال به توانمندی ها و مسولیت پذیری بانوان در مقایسه با جامعه مردان درجه اهمیت کمتری قائل شده است و این در حالی است که بسیاری از افراد موفق کشور ما از جامعه بانوان هستند که مشکلات را دوچندان به دوش می کشند و همچنان در اجتماع و خانواده موفق عمل می کنند.

این استاد دانشگاه می گوید: در سال های اخیر زنان در حوزه کسب علم و دانش گام های بلندی برداشته اند اما بعد از دانش آموخته شدن در محیط های کاری و در مراحل استخدام های اداری مورد بی مهری قرار می گیرند که بعضا برای اثبات توانمندی و بهره برداری از توانمندی خود به کشورهای خارجی مهاجرت می کنند.

وی افزود: این در حالی است که ما در کشور می توانیم توانمندی های نخبگان و دانش آموختگانمان را با طرح و برنامه صحیح و اصولی در مسیر خودشکوفایی و ارتقا جامعه ، هدایت کنیم.

اشتغال زنان

یکی از زنان فعال حوزه اجتماعی در خراسان شمالی می گوید: در سال های اخیر حضور آماری زنان در عرصه های علمی، فرهنگی و اجتماعی افزایش چشمگیری یافته است، اما چنین درخشش هایی هنوز تا کسب موقعیت های برابر در دستیابی به اشتغال، مدیریت، کسب کرسی های پارلمانی و سایر موارد فاصله بسیاری دارد.

حضور زنان در رقابت های انتخاباتی فرصت خوبی برای مطالبه استلادن رحیم زاده می افزاید: مسائل و مشکلات زنان بسیار است، مسائلی که باید از گذرگاه های قانونی، حقوقی، فرهنگی، خانوادگی عبور کند که مساعدت و یاری تمامی آحاد این سرزمین و از جمله خود زنان را طلب می کند.

این فعال اجتماعی خاطرنشان می کند: حال که مسائل زنان چنین زیاد و گسترده است و رسیدگی به تمامی آنان زمان بندی طولانی و دقیقی دارد، حضور زنان در رقابت های انتخاباتی برای انتخاب کردن و انتخاب شدن فرصت خوبی بوده تا زنان آرمان ها و خواسته های حقوقی خود را اعم از کوچک و بزرگ، پیگیری و مطالبه کنند.

انتخاب نماینده آگاه به مسائل زنان

یکی دیگر از زنان فرهنگی با بیان اینکه زنان با حضور آگاهانه در پای صندوق های رای، نمایندگانی به مجلس بفرستند که به مشکلات زنان واقف باشد و برای حل آن برنامه داشته باشند می گوید: انتظارات زنان ما از تمام نمایندگان مجلس چه زن و چه مرد این است که قوانینی را در مجلس به تصویب برسانند که حقوق خانوادگی و اجتماعی زنان حفظ شود.

مریم صادقی خواستار رفع مسایل دیه و ارث، مسایل ازدواج موقت مردان، رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی زنان بی سرپرست، بدسرپرست و خودسرپرست شد و می افزاید: متاسفانه برخی از قوانین حتی باعث مشکلات این قشر شده است.

مسایل دیه و ارث، ازدواج موقت مردان، رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی زنان بی سرپرست باید رسیدگی شودوی بر بکار گیری زنان در جایگاه های حساس نیز تاکید می کند و می گوید: در لایه های بالای جامعه ما زنان فکور و قدرتمندی داریم که در صورتی که شان و جایگاه مناسبی برای آنان تعریف شود حضور اجتماعی قوی تری خواهند داشت.

این فعال اجتماعی و فرهنگی با اشاره به فزونی تعداد زنان تحصیلکرده جامعه از مردان، گفت: با این حال هنوز مسوولیت ها و جایگاه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و حتی ورزشی بدرستی بین این دو قشر توزیع نشده و نقش زنان در عرصه ها خیلی کمرنک است.

وی تصریح می کند: از آنجا که زن رکن اساسی تحکیم خانواده است باید ترتیبی اتخاذ شود که ساعات کاری زنان شاغل بدون کاهش حقوق آنان، تاحدی که مقدور است کاسته شود تا وقت بستری برای رسیدگی به امور خانواده را داشته باشند.

این فعال اجتماعی می گوید: بسیاری از مشکلات حوزه زنان، مشکلات فرهنگی و تاریخی است از آنجا که و بدون تردید به سرعت قابل برطرف شدن نخواهد بود، اما با توجه به نقش مجلس در ایجاد فرصت های برابر و عدالت جنسیتی، به صورتی که جنسیت باعث محرومیت نشود و البته نمایندگان می توانند در این مسیر بسیار نقش آفرین باشند.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha