نامزد مجلس: رفع ناترازی انرژی کشور نیازمند سرمایه گذاری‌های جدید است

بجنورد- ایرنا- نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در بجنورد، مانه، سملقان، گرمه، جاجرم و رازوجرگلان با حضور در ایرنا ضمن تشریح سوابق تحصیلی و اجرایی خود، رفع ناترازی انرژی در بخش گاز و برق کشور را نیازمند سرمایه گذاری جدید و بهره برداری بهتر از منابع موجود دانست.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در خراسان شمالی در راستای فراهم کردن فرصت برابر برای نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین کمک به شناساندن بهتر نامزدها و برنامه های آنها به مردم، اقدام به مصاحبه با داوطلبان این دوره از انتخابات و پرسش از آنان در خصوص مسایل استانی و کشوری کرده است.

گفت و گوی امروز چهارشنبه ایرنای خراسان شمالی نیز با آقای «محمد مهدی شهریاری» است؛ فردی که نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، گرمه، جاجرم و رازوجرگلان در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی، سرکنسولگری ایران در فرانکفورت آلمان و استانداری آذربایجان غربی را در کارنامه سیاسی و اجرایی خود دارد.

شهریاری در سال ۱۳۴۳ در مانه و سملقان متولد شد و ۱۵ آبان ۱۳۶۰ در حالی که یک دانش آموز دبیرستانی بود برای دفاع از مردم و کشور به جبهه های حق علیه باطل تحت عنوان نیروی رزمی داوطلب بسیج اعزام شد.

وی در سال ۶۷ پس از قبولی در آزمون سراسری در دانشکده روابط بین الملل وزارت علوم خارجه مشغول به تحصیل شد و در سال ۷۳ به عنوان کارشناس در دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امورخارجه مشغول به کار شد.

شهریاری در سال ۷۳ به عنوان نماینده مطالعاتی در سفارت جمهوری اسلامی ایران، مراکش، کارشناس سیاسی مرکز مطالعات آسیایی و قفقاز، کارشناس سیاسی مرکز مطالعات اقتصاد بین الملل و انرژی، کارشناس سیاسی سفارت جمهوری اسلامی ایران در واتیکان و ایتالیا و همچنین کارشناس سیاسی مرکز مطالعات اروپا، آمریکا مشغول به فعالیت بوده است.

وی در سال ۸۶ نامزد هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی شد و با رای قاطع از حوزه انتخابیه بجنورد، جرگلان، مانه، سملقان، گرمه، جاجرم به مجلس راه یافت.

همچنین در سال ۹۳ با پیشنهاد وزیر امور خارجه وقت به عنوان سرکنسول ایران در فرانکفورت منصوب و در مهر ۹۶ نیز با موافقت هیات دولت دوازدهم حدود چهار سال استاندار آذربایجان غربی بود.

ایرنا: چرا وارد کارزار انتخابات شدید و انگیزه شما برای ورود به مجلس چیست

شهریاری: با توجه به تجربه ای که در حوزه قانون گذاری و در مسایل بین المللی دارم، احساس کردم می توانم در این شرایط برای کشور و استان خود مفید واقع شوم و امیدوارم با برنامه هایی که دارم در صورت راهیابی به بهارستان و تشکیل مجلس قوی بخشی از مشکلات را برطرف کنم.

گرچه خیلی از مشکلات خراسان شمالی مربوط به مسایل ملی است اما خیلی دیگر از معضلات نیز مربوط به تصمیم هایی است که در استان اخذ می شود.

بسیاری از مسایل بر می گردد به تصمیم گیری های داخلی ما که خیلی هم پیچیده نیست به گونه ای که گاهی اوقات می توان در این سیاستگذاری ها رضایت اکثریت مردم را نیز بدست آورد و علاقه مردم را به نظام اسلامی افزایش داد، این در حالی است که تصمیم گیری غلط می تواند بین حاکمیت و مردم شکاف ایجاد کند و بنده احساس می کنم این توانایی را داشته ام که در این شرایط کنار مردم و به دنبال حل مشکلات آنها باشم.

از سوی دیگر مقام معظم رهبری نیز فرموده اند که مجلس آینده باید حل مشکلات مردم را در اولویت قرار دهد و از مشکلات اقتصادی جلوگیری کند به گونه ای که احساس وظیفه کردم تا از طریق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این حوزه برای افزایش درآمدهای کشور و ایجاد یک ثبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در کشور مفید باشم.

ایرنا: دلیل ناترازی انرژی در برخی از مناطق کشور و خراسان شمالی چیست

شهریاری: ناترازی های انرژی که در برخی استان ها و به ویژه در خراسان شمالی وجود دارد به دلیل افزایش تقاضاها و نبود سرمایه گذاری ها در تولید انرژی است.

به عنوان مثال در بخش گاز باید فازهای توسعه پارس جنوبی را افزایش دهیم، اکنون کشور قطر قراردادهای بسیار زیادی را با شرکت های «انی ایتالیا»، «بریتیش پترولیوم» و «شل» در راستای بهره برداری از منابع گازی مشترک امضا کرده است، این در حالی است که کشور ما به دلایل محدودیت های تحریمی نتوانسته رقابتی در بهره برداری از فازهای پارس جنوبی ایجاد کند.

در حوزه ناترازی انرژی برق نیز در برخی مناطق باید گفت که وجود نیروگاه های تولید برق زیاد دلیلی بر ناترازی برق آن منطقه نیست زیرا که آنها به شبکه سراسری متصل هستند و این انرژی به مناطقی که در فصل گرما نیاز دارند، صادر می شود.

بنده موقعی که استاندار آذربایجان غربی بودم در آنجا حتی ۱.۵ برابر ظرفیت تولید برق داشتیم اما در آن استان نیز قطعی برق وجود داشت زیرا که به شبکه سراسری متصل بود و برای جبران این ناترازی ها نیازمند سرمایه گذاری های جدید هستیم که البته وزارت نیرو اکنون از لحاظ منابع مالی در مضیقه است.

به نظر بنده مباحثی هم که در رابطه تولید برق با استفاده از نیروهای خورشیدی و بادی می شود به لحاظ اقتصادی، شدنی نیست و دلیل آن نیست که اکنون برای تولید یک مگاوات برق خورشیدی باید نزدیک یک میلیون دلار و برای تولید یک مگاوات برق بادی نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو هزینه کنیم.

اگر می خواهیم نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی راه اندازی کنیم باید حدود هشت میلیون یورو هزینه شود این در حالی است که دولت با قیمتی که از سرمایه گذار می خرد، اصلا توجیه اقتصادی ندارد.

اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی برق از دولت طلب کار هستند و نمی توانند پول های خود را وصول کنند برای جبران این کسری بحثی در مجلس یازدهم مطرح است مبنی بر اینکه ۹۰ هزار میلیارد ریال تومان به وزارت نیرو داده شود.

ایرنا: با توجه به سوابقی که در دستگاه سیاست خارجی دارید، اکنون این حوزه را چگونه ارزیابی می کنید؟

شهریاری: در رابطه با مسایل بین المللی و سیاست های وزارت خارجه نقطه نظرات مختلفی وجود دارد و وزارت خارجه گاهی اوقات در راس سیاست خارجی نیست.

سازمان های دیگری همچون شورای عالی امنیت ملی و در جاهای دیگری نیز برای روش های اجرای سیاست خارجی تصمیم گیری می کنند که البته سیاست های کلی در دست وزارت خارجه نیست.

بنده فکر می کنم در شرایط فعلی؛ وزارت خارجه کمتر از توان کارشناسان خوبی که دارد، بهره می گیرد و افراد مختلفی که سیاست گذاری می کنند، مشورت های لازم را از بدنه کارشناسی وزارت خارجه نمی گیرند.

روش های اجرای سیاست خارجی در شرایط فعلی می تواند، بهتر باشد که امیدوارم این مهم انجام شود.

ایرنا: راه حل شما برای مشکلات زیرساختی و راه های ارتباطی خراسان شمالی چیست

شهریاری: نبود برخی زیرساخت ها و راه های ارتباطی مناسب زمینی، هوایی و ریلی محرومیت خراسان شمالی را دوچندان کرده است و هنوز جاده اصلی خراسان شمالی که از گلستان وصل می شود به خراسان رضوی تکمیل نشده است در حالی که این طرح باید سال ۹۴ تکمیل می شد.

لغو پروازهای فرودگاه بجنورد نیز از موضوعات دیگری است که البته تحریم ها و زمین گیر شدن ایرلاین ها در این امر بی تاثیر نیست چرا که متوسط سن ناوگان های هوایی بسیار بالا است و شاید در بسیاری از کشورها به این هواپیماها اجازه پرواز ندهند.

۱۳ هواپیمای "ای. تی. آر" بعد از برجام خریداری شد که اکنون تنها سه مورد از آنها پرواز می کند و بقیه به دلیل نبود قطعات زمین گیر شده اند و عدم پیگیری مسوولان خراسان شمالی نیز در مشکلات پروازی فرودگاه بجنورد بی تاثیر نیست.

برخی به فرودگاه بجنورد ایراد فنی می گرفتند اما چند سال پیش گروه پروازی آموزشی به استان آمدند و بعد از بررسی های لازم اعلام کردند که این فرودگاه مشکل فنی ندارد.

شرایط کنونی فرودگاه بجنورد متاسفانه بسیار نامناسب است و خیلی از سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و مهندسان عالی رتبه به دلیل مشکلات پروازی، وقفه ای در ماموریت آنها ایجاد می شود.

اکنون نیز برخی خلبان ها می گویند، فرودگاه بجنورد در حالت کاسه ای قرار گرفته و برای نشستن و برخاستن استانداردهای لازم را ندارد که به نظرم اصلا درست نیست چون که بویینگ ۷۴۷ نیز در این فرودگاه نشسته و ۷۳۷ و ایرباس ۳۲۰ نیز به راحتی می نشیند از سوی دیگر طول باند فرودگاه بجنورد از طولانی ترین باندهای فرودگاهی کشور است بنابراین این ادعا از لحاظ فنی درست نیست.

بنابراین نمایندگان و مسوولان استان باید پیگیری ها را در سطح ملی برای دفاع از حق مردم خراسان شمالی انجام دهند تا شاهد کنسلی پروازها نباشیم.

در حوزه ریلی نیز باید گفت که سال ۸۸ ماده ۲۳ راه‌ آهن گرگان - بجنورد - مشهد اخذ شد و این طرح اکنون ردیف ملی دارد و همان موقع اعتباری نیز برای طرح اختصاص یافت، اگرچه این اعتبار کم بود اما باید این پروژه زخمی می شد.

برخی بر این باور هستند که اجرای این طرح ۲ میلیارد دلار هزینه دارد و اصلا توجیه اقتصادی ندارد اما باید گفت که خراسان شمالی نیز جزوی از این کشور است و در خیلی طرح هایی که دولت اجرا می کند نباید نگاه فایده و هزینه داشت.

باید این نگاه را داشت که اجرای این طرح خراسان شمالی را از بن بست در می آورد و موجب توسعه این منطقه خواهد شد.

ایرنا: مهمترین مشکلات مرکز خراسان شمالی از نگاه شما چیست و چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

شهریاری: شهرستان بجنورد مشکلات اساسی در حوزه آب آشامیدنی و حاشیه نشینی دارد که باید به آن توجه ویژه شود.

مشکلات آب شرب سال ها است مردم این خطه را آزار داده است و به نوعی ناامنی بهداشتی و سلامت برای مردم ایجاد کرده که باید سریعا چاره اندیشی شود.

همچنین حاشیه نشین ها از امکانات خوبی برخوردار نیستند و معضلات زیادی در حاشیه شهرها داریم.

حتی برخی از حاشیه نشین در حریم شهر هستند اما امکاناتی شهری به آنها نمی دهیم و هنوز در حوزه سلامت کمبودهای زیادی داریم و سرانه تخت بیمارستانی ما از استانداردهای کشوری عقب است که باید با پیگیری ها این فاصله جبران شود.

بیمارستان مادر و کودک به عنوان یک مرکز درمانی مرجع یکسال معطل زمین برای کلنگ زنی است در حالی که زمین های زیادی برای اجرایی شدن این طرح وجود دارد.

بیکاری جوانان نیز از دیگر معضلات بجنورد است به گونه ای که بسیاری از آنها برای یافتن کار به شهرهای دیگر مهاجرت می کنند در حالی که می توان با برنامه ریزی مناسب و کارآفرینی از این مهاجرت ها جلوگیری کرد.

به نظر بنده پیشران توسعه در خراسان شمالی باید بر مبنای کشاورزی و دامپروری باشد زیرا که این استان ظرفیت خوبی در این حوزه دارد و ۳۵ درصد از اشتغال اهالی آن نیز در این حوزه است.

حتی صنایع استان نیز باید بر محور کشاورزی و دامپروری ایجاد شود و باید به سمت واحدهای تولیدی برویم که سرمایه کم اما اشتغال زیاد به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام رییس ستاد انتخابات خراسان شمالی ۵۴ نفر از نامزدها برای کسب ۲ کرسی مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه، سملقان، گرمه، جاجرم و رازوجرگلان با هم رقابت می کنند.

خراسان شمالی بدون احتساب شهرستان فاروج در این استان که با شهرستان قوچان در خراسان رضوی مشترکا یک کرسی نمایندگی در خانه ملت دارد، دارای چهار کرسی نمایندگی در حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان و گرمه و جاجرم، حوزه انتخابیه شیروان و حوزه انتخابیه اسفراین و بام و صفی آباد است.

این استان دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس خبرگان رهبری است که صلاحیت ۲ نامزد برای ششمین دوره انتخابات خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه خراسان شمالی از سوی شورای نگهبان تایید شده است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت واقع در شمال شرق کشور است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha