۹ اسفند ۱۴۰۲، ۹:۲۸
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85399594
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پوشش بیمه ای باغ‌های خراسان شمالی تنها ۶ درصد است

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: تنها ۶ درصد از ۴۶ هزار هکتار باغ این استان بیمه محصولات کشاورزی هستند.

صفدر صفدری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در مجموع حدود سه هزار هکتار از سطح باغ های این استان زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند و از باغ‌داران می خواهیم نسبت به این مهم توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: باغداری سرمایه گذاری طولانی مدت محسوب می شود و کشاورزان باید برای جبران خسارت محصولات کشاورزی در زمان سرمازدگی، بارش باران و تگرگ، خشکسالی و سایر موارد باغ های خود را بیمه کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: بیشتر روزهای زمستان امسال دمای هوا نسبت به سال های گذشته گرم تر بوده است که حتی این امر موجب شد برخی درختان از جمله بادام جوانه و یا شکوفه دهند.

وی افزود: با کاهش دما و همچنین بارش باران و برف این درختان به ویژه بادام و زرد آلو از ناحیه سرما خسارت خواهند دید که باغداران اگر تنها محصولات خود را بیمه کرده باشند حمایت خواهند شد.

صفدری خاطرنشان کرد: آستانه تحمل جوانه و شکوفه درختان مختلف نسبت به سرما متفاوت است به طور مثال درختان زردآلو تا منفی یک درجه زیر صفر سرما را تحمل می کنند اما با افزایش حتی نیم درجه سرمای بیشتر، جوانه ها و یا شکوفه ها دچار سرمازدگی خواهند شد.

وی گفت: همچنین هر ساله در بهمن و اسفند ماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان بویژه بادام و زردآلو می شود.

باغداران هرس درختان را به تاخیر بیندازند

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: از باغداران این استان می خواهیم که اینک هرس درختان را به تاخیر بیندازند، با قیچی کردن سرشاخه ها به درخت تنش وارد خواهد شد این امر باعث مقاومت شدن آن خواهد شد و گل دهی را حدود یک هفته ای به تاخیر می اندازد.

وی خاطرنشان می کند: اینک برخی از درختان زودگل مناطق جاجرم، گرمه، اسفراین و بجنورد احتمال سرمازدگی وجود دارد که باید کارشناسان از مناطق بازدید و میزان آن را گزارش دهند.

به گزارش ایرنا، سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن انواع محصول باغی از ۴۶ هزار هکتار گستره باغ های استان تولید می شود که در این سطح ۲۶ گونه باغی وجود دارد.

با توجه به شرایط اقلیمی استان انواع محصولات سردسیری و نیمه گرمسیری در این استان به عمل می آید.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

۴۶ هزار هکتار از عرصه های کشاورزی خراسان شمالی باغ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha