۸ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۰۴
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85398233
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

توزیع ۵۴۵ هزار اصله نهال در خراسان‌شمالی آغاز شد

بجنورد- ایرنا- مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی از آغاز توزیع ۵۴۵ هزار اصله نهال با کیفیت و شناسه دار در بین کشاورزان استان خبر داد.

صفدر صفدری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ۱۰ نهالستان مجوز دار در خراسان شمالی در سالجاری حدود یک میلیون اصله نهال تولید کرده است که با حذف نهال های بی کیفیت، با قطر کم و ریز ۸۶۲ هزار اصله نهال مورد تایید کمیته فنی نهال قرار گرفت.

وی افزود: از تمامی کشاورزان استان می خواهیم که برای ایجاد باغ های جدید، اصلاح و نوسازی باغات تنها از نهال های شناسه دار استفاده کنند زیرا که عملیات باغبانی سرمایه گذاری طولانی مدت است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: چندین سال برای بازدهی اقتصادی یک درخت زمان نیاز است که اگر از نهال های بی کیفیت استفاده شود کشاورزان ضرر خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تولید محصولات بی کیفیت منجر به افزایش ضایعات در این بخش خواهد شد و برای عرضه محصول به داخل کشور و صادرات نیز با مشکلات زیادی در آینده مواجه خواهیم شد.

صفدری گفت: اینک سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان شمالی در راستای تهیه نهال های شناسه دار جهادکشاورزی استان را حمایت می کند تا نهال های با کیفیت و شناسه دار در استان توزیع شود.

دریافت مجوز ۱۱ جایگاه توزیع نهال

وی با بیان اینکه ۲۷ جایگاه عرضه نهال در سطح استان برای دریافت مجوز پرونده تشکیل داده اند، گفت: تاکنون ۱۱ جایگاه مجوز های لازم برای عرضه محصولات با کیفیت و شناسه دار دریافت کرده اند و مابقی نیز در دست اقدام هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: همچنین کشاورزان می توانند نهال هایی را تهیه کنند که از سازمان حفظ نباتات استان گواهی سلامت دریافت کرده زیرا که این نهال ها مورد تایید است و زیر نظر کمیته فنی تولید شده اند.

ایجاد بازار گل و گیاه در بجنورد

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: رایزنی های با شهرداری بجنورد در خصوص اختصاص زمین برای ایجاد بازار گل و گیاه انجام شده تا جایگاه های عرضه در مکانی تجمیع شوند.

صفدری افزود: همه متقاضاین می توانند در مکان مورد نظر شهرداری فعالیت کنند که این امر مانع پراکندگی جایگاه های فروش در سطح شهر خواهد شد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند.

۴۶ هزار هکتار از عرصه های کشاورزی خراسان شمالی باغ است.

اسفند و فروردین ماه فصل جابجایی نهال است و از ۷۶‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی خراسان شمالی ۲۹ گونه آن باغی است که حجم سالانه تولید آن به بیش از ۲۰۰ هزار تن می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha