۱۳ اسفند ۱۴۰۲، ۷:۴۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85399786
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

کربلایی محرم؛ یکّه‌تاز مُرواربافی به شیوه سنتی+فیلم

همدان- ایرنا- کربلایی «محرم‌علی شاملو» با ۷۱ سال سن در خانه‌ای باصفا و قدیمی، اجازه نداده هنر نیاکانش از عیار بیفتد و مُرواربافی و سبدبافی را با تمام عشق و علاقه‌ ادامه داده و به شیوه سنتی هنوز هم یکّه‌تاز این هنر دست در روستای «علوی» ملایر است.

به گزارش ایرنا؛ پیرمرد با صفایی از اهای روستای «علوی» گوشه‌ای از توابع بخش جوکار دهستان ترک شرقی، همچنان به کار مُرواربافی به سبک سنتی مشغول است و بوی کاهگل خانه‌اش بوی اصالت و دیرینگی می‌دهد.

کربلایی محرم دارای ۹ فرزند(چهار پسر و پنج دختر) است و هنر مُرواربافی یا سبدبافی را از پدر و جدش فرا گرفته و به صورت تجربی کار می‌کند، او از ۱۲ سالگی تا به امروز حدود ۶۰ سال به این هنر آن هم به صورت سنتی مشغول است و تمام هنر مُرواربافی را با طرح‌های ذهنی انجام می‌دهد.

او می‌گوید: در گذشته و ایام قدیم بیشتر وسایل زندگی و کشاورزی مردم و تمامی کارهایی که انجام می‌دادند، با سبد بود، از جای نان گرفته، تا وسایل نگهداری گوشت، حبوبات، محصولات باغی مثل پره زردآلو، هلو و همچنین خشک کردن مشتقات دامی مانند کشک، همه با سبد انجام می‌شد.

کربلایی محرم ادامه می‌دهد: امروز جوانان علاقه‌ای به این حرفه ندارند و به غیر از من ۲ پیرمرد دیگر در این روستا مشغول مرواربافی به شیوه سنتی بود که عمرشان کفاف نداد، از قدیمی‌ها کسی دیگر کار نمی‌کند، البته تازگی سه نفر خانم کار سبدبافی را به شیوه جدید انجام می‌دهند.

او که برای آموزش به جوانان و علاقه‌مندان به این هنر صنایع دستی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند، می‌گوید: همین چند بانویی که برای بافت مروار شروع به کار کرده‌اند، برای آموزش به روش سنتی نزد من آمدند، من هم دوره اولیه را به آنها آموزش دادم تا این هنر از رونق نیفتد.

کربلایی محرم با خوشرویی و سعه صدری که داشت، از جوانان خواست هنر صنایع دستی را بیاموزند، به هر هنری که علاقه دارند، او می‌گوید: از اعضای خانواده من حتی یک نفر هم این هنر را ادامه نداد، فرزندانم ازدواج کردند و رفتند و من خودم تنهایی با این هنر زندگی می‌کنم.

وی درباره تفاوت کارش با دیگران ادامه می‌دهد: من وسایل را با تَرکه همان چوب مُروار است، به صورت کامل با پوستش می‌بافم و مواد اولیه را تغییر نمی‌دهم، من با ذهنم می‌بافم، اما مرواربافان جدید از روی طرح و نمونه می‌بافند و تَرکه را می‌جوشانند و به چند قسمت تقسیم می‌کنند.

کربلایی محرم می‌افزاید: استحکام و دوام کارهای سنتی خیلی بیشتر از کارهای جدید است، اگرچه ظرافتش شاید کمتر باشد، اما هیچ چیزی هنر دست نمی‌شود، هنر دست اصالت دارد.

او تمام مواد اولیه مورد استفاده کارش را از باغداران ملایر می‌خرد و مشکلی در تهیه مواد اولیه ندارد، به گفته خودش، قبلا که جوانتر بوده، زیاد کار می‌کرده، اما الان چون خریدار کم شده، چند ساعتی بیشتر در روز کار نمی‌کند.

کربلایی محرم؛ یکّه‌تاز مُرواربافی به شیوه سنتی+فیلم

کربلایی محرم اما دلخور است با وجود اینکه چند سالی بیمه واریز کرده، اما بیمه‌اش قطع شده و درخواست دارد این مشکل او حل شود، وی علاوه بر کار بافت سبد به باغداری و کاشت گل محمدی نیز مشغول است و هیچوقت از کار خسته نمی‌شود.

به گزارش ایرنا؛ در روستای علوی حدود ۲ هزار و ۸۵۰ نفر در قالب ۸۰۰ خانوار زندگی می‌کنند، منابع درآمدی مردم این روستا از طریق کشاورزی، دامداری، دامپروری و باغداری است.

هنر مرواربافی روستای داویجان این شهرستان سال ۱۴۰۰ ثبت ملی شد و حدود ۱۰۰ کارگاه بزرگ و ۵۰۰ کارگاه خانگی مرواربافی در این شهرستان ملایر وجود دارد و بیش از ۲ هزار نفر در این حرفه مشغول فعالیت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha