۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۰۴
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85399928
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نصب ایستگاه‌های پایش آب در مرز تاجیکستان و ازبکستان

تهران- ایرنا- تاجیکستان و ازبکستان در بحبوحه شدیدترین پیامدهای بحران کم‌آبی در منطقه آسیای مرکزی، بمنظور کنترل میزان آب عبوری، ایستگاه‌های پایش در مرز بین دو کشور نصب کردند.

به گزارش ایرنا از تارنمای اوراسیانت، تاجیکستان و ازبکستان ایستگاه‌های پایش آب ارتقا یافته را در کانال‌های مرزی افتتاح کردند تا زمینه را برای بهبود مدیریت جمعی منابع آب در منطقه فراهم کند.

وزارت انرژی و منابع آب تاجیکستان اوایل هفته در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایستگاه‌های پایش، داده‌های دیجیتالی خودکار و در لحظه را در مورد حجم آب عبوری ارائه می‌کنند.

به نوشته اوراسیانت، پروژه ساخت این تاسیسات از طریق منابع مالی آژانس توسعه و همکاری سوئیس تامین شده است.

گفت‌وگوهای موفقیت‌آمیز بین تاجیکستان و ازبکستان برای حصول اطمینان از مصون ماندن آسیای مرکزی از شدیدترین پیامدهای بحران کم‌آبی ضروری تلقی می‌شود. نگرانی در خصوص این مشکل اخیرا به سطح هشدار رسیده است.

در آوریل ۲۰۲۳، دفتر شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، هشدار داد که انتظار می‌رود حجم آب در دو رودخانه اصلی منطقه (سیر دریا و آمو دریا) در فصل آبیاری بعدی در مقایسه با میانگین چند ساله اخیر، ۲۰ درصد کاهش یابد.

هر دو رودخانه زمانی به دریای آرال که از سال ۱۹۶۰ میلادی ۹۰ درصد آن خشک شده، می‌ریختند.

در گزارشی که در ماه نوامبر منتشر شد، بانک توسعه اوراسیا مستقر در آلماتی پیش‌بینی کرد که آسیای مرکزی «به احتمال زیاد با کمبود آب مزمن ۵ تا ۱۲ (کیلومتر مکعب) در ۲۰۲۸ تا ۲۰۲۹ مواجه خواهد شد».

در این گزارش آمده است: این منطقه به طور بالقوه دچار بحران‌های کشاورزی، صنعت و انرژی خواهد شد. کمبود غذا، آب آشامیدنی و برق باعث مهاجرت گسترده مردم از مناطق روستایی به شهرها و خارج از کشور خواهد شد.

این وضعیت با اقدام افغانستان برای ساخت یک کانال ۲۸۵ کیلومتری به نام «قوش تپه» که برای آبیاری ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در نظر گرفته شده، تشدید می‌شود. پس از اتمام این پروژه، قوش تپه قابلیت هدایت تا ۲۰ درصد از ظرفیت آب رود «آمو دریا» را خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha