نتیجه مشارکت بالا در انتخابات تشکیل «مجلس کارآمدتر» خواهد بود

اصفهان-ایرنا- یک کارشناس سیاسی در اصفهان گفت: نتیجه مشارکت بالای اقشار مختلف جامعه در انتخابات تشکیل «مجلس کارآمدتر» خواهد بود که می تواند به پشتوانه مردمی بودن، منشاء تحولات بیشتر و ملموس تر باشد.

شاهین حدادی پور روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: در جامعه‌شناسی سیاسی ما با موضوعی به نام «نیروهای اجتماعی» مواجه هستیم که تاثیر خود را در پارلمان های محلی و ملی نمایان می‌کند، بنابراین بسیار مهم است نیروهای اجتماعی که در مجلس ظهور پیدا می‌کنند متعادل و متوازن باشند تا نتیجه نهایی بیشتر به نفع گروه های مختلف مردم باشد.

این کارشناس افزود: به عنوان نمونه ممکن است بخشی از جامعه به مسائل اقتصادی اهمیت بدهد و یا برای بخش دیگری از جامعه مسائل فرهنگی زیربنای سایر حوزه‌ها تلقی شود، از این رو پرداختن به همه مطالبات در گرو توازن نیروهای اجتماعی در مجلس آینده است.

حدادی پور با بیان اینکه توازن در مجلس وقتی شکل می گیرد که اکثریت جامعه در انتخابات شرکت کنند، افزود: در برخی از ادوار که شاهد کاهش مشارکت بوده‌ایم برخی گروه‌های سیاسی مدعی شدند فلان مجلس یا فلان رییس جمهور پشتوانه نمایندگی مردم را ندارد.

وی ادامه داد: طبیعی است که این بهانه بعد از انتخابات اسفند توجیه پذیر نیست چرا که فضای مشارکت محدود نبوده است و مردم باید از حق خود در این زمینه استفاده می کردند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی، فرصت مدنی برای بیان گلایه ها

حدادی پور افزود: از طرفی انتخابات، پذیرش مسوولیت اجتماعی توسط افراد جامعه و در عین حال یک رفتار جمعی است.

وی گفت: برای بخشی از جامعه که بخواهد نسبت به برخی از رفتارهای حاکمان یا تصمیم‌های حاکمیت و رنج‌های جامعه گلایه یا اعتراضی را بیان کند و خودش را نسبت به تحقق و تامین خیر همگانی و عمومی مسوول و پاسخگو بداند انتخابات یک فرصت مدنی بسیار مناسب است.

این فعال سیاسی افزود: اگر در حوزه مسائل مختلف مثل محیط زیست، آب، فرونشست، ثبات اقتصادی و سایر مسائل رنج می‌بریم می توانیم در قالب یک رفتار جمعی سازمان یافته و گروهی این موضوع را بروز دهیم که انتخابات مجلس شورای اسلامی یکی از این فرصت هاست.

حدادی پور افزود: گفتمان مسوولیت اجتماعی در انتخابات باید تبیین شود یعنی جامعه به این درجه از آگاهی و دانش برسد که شرکت نکردن در انتخابات نتایج ناگواری از جهت تداوم رنج‌ها و مسائل بدنبال خواهد داشت.

این کارشناس تصریح کرد: عدم مشارکت در انتخابات می‌تواند موجب رشد عوام‌گرایی یا پوپولیسم و یا تندروی، افراط گرایی و رادیکالیسم در تصمیمات مجلس و به تبع آن در سطح جامعه شود.

انتخابات، فرایند ایجابی با رویکرد انتقادی

حدادی پور ادامه داد: اگر در سطح اجتماع به دلیل وجود برخی تنش‌ها و یا تناقض‌ها، ستیزی وجود دارد، انتخابات می‌تواند در چارچوب یک رفتار عقلانی کمک کند که جامعه نه با این تنش و تناقض بسازد و نه بجنگد بلکه به این فهم جمعی برسد که انتخاب‌های مردم می‌تواند واقعیت جدیدی را شکل دهد.

این فعال سیاسی ادامه داد: در ادوار گذشته انتخابات، شاهد شکل‌گیری ادبیات جدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در انتخابات توسط مردم بوده‌ایم.

وی افزود: بنابراین مردم با انتخاب آگاهانه و دقیق خود می‌توانند نمایندگانی را برگزینند که با اتکاء به خلاقیت، نوآوری و دانش روز امکانی را فراهم کنند که راه‌های نو و جذاب خلق شود و امکان حرکت کردن رو به جلو و عبور از بحران‌ها را برای حاکمیت و جامعه ایجاد کنند.

حدادی پور با بیان اینکه انتخابات، فرایند ایجابی با رویکرد انتقادی است، افزود: اگر احساس می‌کنیم نمایندگان فعلی به اندازه کافی نسبت به رنج‌های اجتماعی و مسائل حوزه‌های مختلف پاسخگو نبوده‌اند می‌توانیم با انتخاب افراد یا گروه‌های جدید این وجه انتقادی در انتخابات را پر رنگ کنیم؛ در عین حال وجه ایجابی انتخابات هم قابل توجه است که می‌تواند نسبت به خلق واقعیت‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جدید عمل کند.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: بنابراین انتخابات یک راه سوم است، نه سازش و نه ستیز؛ بلکه سیاست گفتگو برای نوآوری و حرف‎‌های تازه‌ که جامعه می‌تواند برای نجات از مشکلات موجود انتخاب کند.

به گزارش ایرنا، برای انتخاباتِ امسال ۶۱۵ نفر در اصفهان برای کسب ۲۰ کرسی نمایندگی مجلس (۱۹ کرسی مربوط به استان اصفهان و یک کرسی برای ارمنی‌های جنوب ایران) به رقابت خواهند پرداخت.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha