۱۰ اسفند ۱۴۰۲، ۱۷:۳۵
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85402121
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مبارزه بیولوژیک در بیش از یکهزار هکتار از اراضی خراسان‌شمالی اجرا شد

بجنورد-ایرنا- مدیر حفاظت نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مبارزه بیولوژیک دریکهزار و ۵۰ هکتار از سطح اراضی کشاورزی گوجه فرنگی و باغات سیب اجرا شد.

محمد رضایی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این سطح؛ یکهزار هکتار مربوط به مزارع و گلخانه های گوجه فرنگی و ۵۰ هکتار نیز باغ سیب است.

وی افزود: در این رابطه هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال نیز بابت خرید عوامل مبارزه بیولوژیک هزینه شد.

رضایی با بیان اینکه مبارزه بیولوژیک در سلامت غذایی جامعه بسیار موثر است گفت: افزایش محصول از نظر کمی و کیفی بدون آسیب رساندن به اکوسیستم مزرعه، افزایش میزان مواد غذایی و مواد آلی خاک، کاهش نیاز به مصرف کودهای شیمیایی، افزایش قدرت جذب مواد غذایی توسط گیاهان و جلوگیری از فرسایش خاک از دیگر مزایای این نوع مبارزه است.

وی با بیان این که جایگزینی مبارزه بیولوژیک و استفاده از آفت‌کش‌های زیستی برای مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در راستای سلامت محصول و مردم جامعه است، تصریح کرد: هزینه‌های مبارزه بیولوژیک بالا است در حالی که در تولید نهایی، قیمت این محصولات با محصولاتی که در آنها برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها از آفت‌کش‌های شیمیایی استفاده شده، فرقی ندارد.

مدیر حفاظت نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: محصولاتی که در تولید آنها از روش‌های بیولوژیک برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها استفاده شده است باید از سایر محصولات تا حدودی گران تر به فروش برسد تا کشاورز برای مبارزه بیولوژیک انگیزه بیشتری داشته باشد و این مهم نیز در جامعه نهادینه شود.

وی افزود: با گسترش مبارزه بیولوژیک در سطح مزارع و باغات محصولات مطئمن تری به بازار وارد خواهد شد که مصرف کننده با خیال راحت می تواند از این محصولات استفاده کند و همچنین می توانیم در این خصوص صادرات نیز داشته باشیم.

مدیر حفاظت نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: مصرف سموم در بخش کشاورزی این استان به ازای هر یک هکتار ۴۳۰ گرم و این میانگین در کشور ۷۵۰ گرم است.

وی اظهار کرد: میانگین جهانی مصرف سموم و آفت کش ها در بخش زراعی و باغی ۹۰۰ گرم و این آمارها بیانگر این است که محصولات این خطه به نسبت سالم و پاک هستند.

رضایی تصریح کرد: در استان خراسان شمالی سالانه بین ۲۴۰ تا ۵۰۰ تن انواع سموم برای بخش زرای و باغی استان در راستای مبارزه با آفات، بیماری ها و افزایش تولید استفاده می شود.

وی با بیان اینکه محصولات ارگانیک در استان وجود ندارد افزود: حتی اگر کشاورزان هیچ نوع سمومی استفاده نکند ممکن است که منابع آبی آلوده به انواع سموم و کودهای شیمیایی باشد و بر این اساس تولید محصول ارگانیک سخت است.

مدیر حفاظت نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: گندم و جو بیشترین محصولات زراعی استان را تشکیل می دهد و بیشترین مبارزه با انواع آفات و علف کش ها نیز در این اراضی انجام می شود که دست کم سالانه سطح ۱۰۰ هکتار مبارزه با علف های هرز و ۲۰ هکتار با سن گندم انجام می شود.

به گزارش ایرنا، سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha