۱۰ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۴۴
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85402560
T T
۷ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

ملایری‌ها چگونه رای الکترونیک دهند؟+فیلم

۱۰ اسفند ۱۴۰۲، ۲۰:۴۴
کد خبر: 85402560
ملایری‌ها چگونه رای الکترونیک دهند؟+فیلم

همدان- ایرنا- ملایر برای نخستین بار است که در کنار سه حوزه انتخابیه آبادان، رشت_خمام و قم، انتخابات در آن به صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود،تمامی تهمیدات لازم برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در این شهرستان اندیشیده شده است.

به گزارش ایرنا؛ ستاد انتخابات کشور پیش از این اعلام کرد که در چهار شهر رشت و خمام، آبادان، قم و ملایر انتخابات روز جمعه یازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ به صورت الکترونیک برگزار می‌شود که این انتخابات برای نخستین بار تحت نظارت شورای نگهبان در حوزه‌های انتخابیه تعیین شده تمام الکترونیک است.

حوزه انتخابیه ملایر سال ۱۳۹۶ نیز یک بار تجربه برگزاری انتخابات تمام الکترونیک را آن هم فقط در شهر ملایر دارد، اما در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرنگان رهبری، انتخابات در تمام حوزه انتخابیه شهرستان و به صورت تمام الکترونیک است که به واسطه وجود زیرساخت‌های لازم و ظرفیت‌های موجود ملایر به عنوان یکی از چهار حوزه انتخابیه برگزاری انتخابات تمام الکترونیک انتخاب شد.

اخیرا نیز در بازدید رئیس مرکز فناوری اطلاعات و هوشمندسازی وزارت کشور و رئیس مرکز فناوری اطلاعات شورای نگهبان از حوزه انتخابیه ملایر و بازرسی‌های انجام شده، به اذعان آنها اقدامات انجام شده در ملایر فراتر از انتظار و توقع است و این شهرستان آمادگی کامل و لازم را برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک را دارد.

در همین رابطه معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر در گفت و گو با ایرنا این اطمینان خاطر را به مردم این شهرستان داد که در روز رای‌گیری احساس نگرانی نداشته باشند، انتخابات در این دوره خیلی پیچیده نشده و طی دو مرحله اصلی انجام می‌شود که یک مرحله احراز هویت و مرحله دیگر ثبت رای است.

ملایر آماده برگزاری انتخابات تمام الکترونیک

«سلمان اسماعیلی» افزود: رای دهندگان می‌توانند با در دست داشتن پنج سند هویتی همچون شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه، گذرنامه و کارت پایان خدمت و ارائه یکی از این مدارک در شعب اخذ رای، نسبت به رای‌گیری اقدام کنند و لحظاتی زمان می‌برد تا فرد توسط دستگاه احراز هویت شود و تا این مرحله روند رای‌گیری همانند دوره‌های قبلی انتخابات است.

وی ادامه داد: در انتخابات نیمه الکترونیک تعرفه رای داده می‌شد، اما در این دوره از انتخابات به جای تعرفه برگ رای، یک کارت اعتباری به رای دهندگان داده می‌شود و کارت در نقطه‌ای که روی صندوق‌های الکترونیک پیش‌بینی شده، قرار داده می‌شود.

رئیس هیات اجرایی انتخابات شهرستان ملایر بیان کرد: رای دهندگان به جای نوشتن کد داوطلبان روی برگه رای، باید برای داوطلبان خبرگان رهبری کد دو رقمی و برای داوطلبان مجلس شورای اسلامی کد سه رقمی را روی صندوق الکترونیک و در محل پیش‌بینی شده ثبت کنند که در این لحظه عکس داوطلب مشاهده می‌شود و رای دهندگان پس از اطمینان خاطر از انتخاب خود، دکمه تایید را باید ثبت کنند.

اسماعیلی گفت: پس از ثبت رای، در پایین صندوق، رای داده شده چاپ و در پشت شیشه قابل مشاهده است و دوباره به صندوق برمی‌گردد و پس از طی این مراحل، رای دهندگان باید به متصدی شعبه مراجعه کرده و کارت را تحویل داده و مدرک هویتی خود را دریافت کنند.

وی تاکید کرد: هزاران ساعت آموزش برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در سطح شهر از طریق چادرهای برپا شده، مدارس، پایگاه‌های نماز جمعه، راهپیمایی ۲۲ بهمن و تلویزیون شهری انجام شد و نحوه آموزش در فضای مجازی نیز بارگذاری شده است.

رای مردم در انتخابات تمام الکترونیک محرمانه است

معاون استاندار همدان خاطرنشان کرد: در انتخابات تمام الکترونیک رای مردم مخفی است و هیچ کسی متوجه رای افراد نخواهد شد، صندوق‌های الکترونیک به شکلی پیش‌بینی شده که رای‌ها محرمانه است و مردم با خیال راحت رای دهند و اگر سوالی هم داشتند، می‌توانند از اعضای شعب بپرسند.

اسماعیلی یادآور شد: مردم حضورشان را در پای صندوق‌های رای به ساعت‌های پایانی موکول نکنند و از همان ساعت‌های اولیه صبح که دستور رای‌گیری صادر می‌شود، نسبت به دادن رای در نزدیکترین شعبه اخذ رای محل زندگی خود اقدام کنند.

به گزارش ایرنا؛ کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات کشور به طور کامل نحوه رای‌گیری الکترونیک را در معرض دید مردم قرار داده و توضیحات کامل نحوه رای‌گیری در شعبه‌های اخذ رای تمام الکترونیک بدین صورت انجام می‌شود:

سامانه اخذ رای الکترونیکی سامانه‌ای با بالاترین ضریب امنیتی و حفاظتی است که تاثیر چشمگیری در افزایش دقت سرعت و کاهش هزینه‌ها دارد، برای همین در هر دو انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در چند حوزه از این سامانه استقاده خواهد شد.

رای دهنده هنگام مراجعه کارت ملی، گواهینامه، پایان خدمت، گذرنامه و شناسنامه خود را که حاوی شماره ملی است، باید همراه داشته باشد تا متصدی پس از بررسی اصل مدرک و تایید هویت، یک کارت مجوز اخذ رای که حکم همان برگ‌های رای را دارد، در اختیار فرد قرار دهد، البته رای دهنده بهتر است از قبل اسامی و کد نامزدهای منتخب خود را برای هر دو انتخابات نوشته و همراه داشته باشد.

در این مرحله رای دهنده باید با مراجعه به یکی از صندوق‌های الکترونیکی اخذ رای کارت مجوز اخذ رای خود را روی محل تعیین شده قرار داده و تا پایان کامل ثبت رای، برای هر دو انتخابات آن را جابجا نکند، بعد از چند ثانیه صفحه ثبت آراء بر روی نمایشگر دیده می‌شود و رای دهنده می‌تواند همه نامزدهای مورد نظر خود را ثبت کند.

رای دهنده باید کد نامزدهای مورد نظر در هر دو انتخابات را پشت سر هم و بدون زدن هیچ کلید اضافه‌ای وارد کرده و همزمان با ثبت آراء نام و تصویر منتخب نیز بر روی نمایشگر صندوق اخذ رای مشاهده می‌شود.

با اتمام ثبت منتخبان رای دهنده باید کلید سبز رنگ اتمام رای‌گیری را فشار داده و در صورت اطمینان به منظور تایید نهایی مجدد کلید سبز را فشار دهد، رای اخذ شده در حافظه دستگاه ذخیره و یک نسخه از آن چاپ و زیر محفظه شیشه‌ای به او نمایش داده شده و سپس برگه رای داخل محفظه پلاستیکی زیر صندوق انداخته می‌شود.

اگر رای دهنده هنگام وارد کردن کد نامزدهای مورد نظر دچار اشتباه شود، باید قبل از ثبت نهایی با انتخاب دکمه ضرب در مقابل هر نامزد، آن را تصحیح کرده و یا با زدن کلید قرمز رنگ از آخرین کد ثبت شده شروع به اصلاح کند؛ اگر رای دهنده کد رای سفید ثبت کند، می‌تواند با زدن کلید سفید رنگ و تعیین نوع انتخابات، رای خود را وارد کند و در انتها رای دهنده کارت مجوز اخذ رای را که استفاده کرده و باطل شده را برداشته و به متصدی تحویل دهد و مدارک هویتی خود را دریافت کند.

نکاتی مهم مورد امنیت و حفاظت این شیوه انتخاباتی: صندوق اخذ رای الکترونیکی به هیچ شبکه‌ای متصل نیست؛ برای همین تا پایان زمان قانونی رای‌گیری و شکستن پلمب دستگاه و تخلیه حافظه آن، هیچکس از نتیجه آراء اطلاعی ندارد و از آنجا که کارت مجوز رای حاوی مشخصات رای دهنده نیست، امکان تشخیص اینکه هر فرد به چه کسی رای داده هم وجود ندارد و رای هر فرد کاملا به صورت مخفی امانت خواهد ماند.

در این دوره از انتخابات ۲۲۰ شعبه اخذ رای در شهرستان ملایر تعیین شد که از این تعداد ۱۰۸ شعبه شهری و ۱۱۲ شعبه روستایی است و ۱۴۷ شعبه ثابت و ۷۳ شعبه سیار است.

انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه /فردا/ یازدهم اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

شهرستان ملایر دارای ۲ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha