کاهش ذخایر خونی در خراسان رضوی هشدار دهنده است

مشهد- ایرنا- مدیر کل اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ذخایر خونی در این استان با توجه به کاهش مراجعه داوطلبان به پایگاههای اهدای خون ناشی از برودت هوا و بارش باران و برف، اکنون با کاهش بسیار و هشدار دهنده مواجه است.

دکتر سعید اصغریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در روزهای اخیر به دلیل بارش برف و سرمای هوا میزان مراجعه داوطلبان به پایگاه های اهدای خون به شدت کاهش یافته و این موضوع کاهش ذخایر خونی را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه چشم‌های بیماران منتظری هستند که ادامه زندگی برایشان با اهدای خون میسر است، ادامه داد: با توجه به نیاز مبرم به خون و فرآورده‌های خونی سالم و تامین خون مورد نیاز ۶۴ مرکز بهداشتی و درمانی در خراسان رضوی، از عموم مردم، مجاوران و زائران رضوی دارنده همه گروه‌های خونی دعوت می‌شود با حضور در پایگاه‌های اهدای خون ما را یاری کنند.

مدیر کل اداره کل انتقال خون خراسان رضوی اظهار کرد: خون سالم نیاز ضروری برای تمام افراد به‌ ویژه بیماران محسوب می‌شود و مصدومان حوادث ترافیکی، مادران باردار و بیماران تالاسمی، هموفیلی و سرطانی و غیره نیاز بیشتری به خون و فرآورده‌های خونی سالم دارند.

وی افزود: از افراد مومن، خیّر و نوع دوست می خواهیم در چنین شرایطی بیماران و نیازمندان به خون و انواع فرآورده‌های خونی را تنها نگذارند بلکه با مراجعه به مراکز انتقال خون باعث برطرف شدن نیاز بیمارستان‌ها و بیماران به ویژه افراد مبتلا به تالاسمی، هموفیلی و سرطان شوند.

اصغریان افزود: پایگاههای فعال اهدای خون در مشهد شامل پایگاه‌های اهدای خون امام رضا (ع) و حرم مطهر رضوی در نوبت صبح و عصر و چهار پایگاه امید واقع در نبش خیابان شیرازی، شهید کریمی واقع در قاسم‌آباد، پایگاه شهید سلیمانی واقع در بلوار استقلال و پایگاه مهر واقع در نبش بلوار ابوطالب در نوبت صبح آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون و مجاوران و زائران رضوی هستند.

وی با بیان اینکه ساعت پذیرش پایگاه‌ها در نوبت صبح از ساعت هفت و ۴۵ دقیقه تا ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه و در نوبت عصر از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه تا ۱۸ و ۴۵ دقیقه است، گفت: به همراه داشتن کارت شناسایی برای اهدای خون الزامی است.

هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال هستند.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

از ۱۸۹ هزار و ۶۳ داوطلب اهدای خون که پارسال به مراکز انتقال خون این استان مراجعه کرده بودند، ۱۴۲ هزار و ۸۷۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha