ذخایر خونی در خراسان رضوی با کمبود مواجه است

۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۳۳
کد خبر: 85593512
ذخایر خونی در خراسان رضوی با کمبود مواجه است

مشهد- ایرنا- رییس اداره روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی گفت: ذخایر خونی در این استان به دلیل کاهش مراجعه داوطلبان به پایگاههای اهدای خون‌ استان پس از تعطیلات محرم و صفر و افزایش سفرها در روزهای پایانی تابستان، دچار کمبود شدید است.

مصطفی مهدوی ارفع روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک ذخایر خونی در خراسان رضوی سیر نزولی یافته و از شرایط «مطلوب» به وضعیت «قابل قبول» رسیده است که با ادامه این روند در روزهای آتی، پاسخگویی به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی زیر پوشش انتقال خون خراسان رضوی با چالش مواجه خواهد شد.

وی ادامه داد: هم اینک نیاز مبرم به همه گروه‌های خونی به ویژه گروه‌های خونی A مثبت و B منفی وجود دارد، لذا از تمامی گروه های خونی دعوت می شود تا با مراجعه به پایگاه‌های انتقال خون به ویژه در ایام پیش رو با اهدای خون خویش به افزایش ذخایر حیاتی خون استان اهتمام ورزند.

به گفته وی، خراسان رضوی دومین استان مصرف کننده خون و فرآورده‌های خونی در کشور به شمار می رود و تامین کننده خون مورد نیاز ۶۴ بیمارستان و مرکز درمانی متعدد در این استان است.

رییس روابط عمومی انتقال خون خراسان رضوی اظهار کرد: نیاز به خون همیشگی است و هر واحد اهدای خون با فراورده‌های استحصالی جان سه بیمار مختلف را از مرگ نجات می‌بخشد، بنابراین از مجاوران و زائران رضوی خواستاریم که اهدای خون را منوط به مناسبت‌ها ننموده و با مراجعه به پایگاه‌ها در امر تامین خون استان ما را یاری دهند.

مهدوی ارفع با بیان اینکه در این راستا تمامی پایگاه‌های انتقال خون خراسان رضوی فعال و پذیرای داوطلبان اهدای خون است، افزود: پایگاه های امام رضا (ع) و حرم مطهر در نوبت صبح از ساعت هفت و ۴۵ دقیقه تا ۱۳ ظهر و در نوبت عصر از ساعت ۱۴ تا ۱۸ و ۴۵ دقیقه آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون هستند.

وی ادامه داد: چهار پایگاه دیگر انتقال خون مشهد شامل شهید کریمی در قاسم آباد، میلاد در بلوار استقلال، مهر واقع در ابوطالب و امید در نبش خیابان شیرازی فقط در شیفت صبح دایر هستند.

به گزارش ایرنا، هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال هستند.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

از ۱۸۹ هزار و ۶۳ داوطلب اهدای خون که پارسال به مراکز انتقال خون این استان مراجعه کرده بودند، ۱۴۲ هزار و ۸۷۴ نفر موفق به اهدای خون شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha