حدود ۴۰ درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف مازندران با سازش مختومه شد

ساری- ایرنا-معاون قضایی و حل اختلاف دادگستری مازندران تعداد پرونده های قابل سازش استان در سال جاری را ۱۴۶هزارو ۵۴۴ فقره اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۵۳هزارو ۷۶۷ پرونده برابر با۳۷ درصد با سازش مختومه شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابراهیم علیزاده نیکو روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران تعداد کل پرونده‌های قضایی ارجاعی به شورای حل اختلاف مازندران را ۲۳۰ هزارو ۴۰۰ فقره عنوان کرد و افزود: از این تعداد ۲۲۹ هزارو ۹۴۱ فقره برابر با ۹۸ درصد صدور رای عملیاتی و مختومه شد.

وی هدف شوراهای حل اختلاف را ترویج فرهنگ صلح و سازش عنوان کرد و گفت: فعالیت شوراها نقش بسزایی در کاهش ورودی پرونده ها به دادگستری ها داشته و این امر ضرورت وجود شوراها را بیان می کند.

علیزاده نیکو به فعالیت ۲۱۲ شعبه شورای حل اختلاف شهری و روستایی مازندران اشاره کرد و بیان داشت: امسال ۶۱ درصد پرونده های قضایی ارجاعی به شعبه های حل اختلاف استان الکترونیکی ثبت و ضبط شد.

معاون حل اختلاف دادگستری مازندران نظارت بر عملکرد روسای دادگستری در خصوص ارجاع به موقع پرونده‌های قضایی به شورای حل اختلاف، ایجاد تحول در انگیزش بین اعضای شورای حل و اختلاف، پایش و نظارت مستمر بر حوزه های قضایی، برگزاری آموزش های عمومی و دایمی، به اشتراک گذاشتن تجارب شورای حل اختلاف با سابقه و جریان پویش های مناسبتی را در رسیدن به صلح و سازش موثر توصیف کرد و گفت: به همین دلیل امسال رشد حدود ۶ درصدی در بررسی پرونده های منجر به صلح و سازش استان را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.

این مسوول قضایی مازندران با اظهار این که امسال ۱۸ فقره پرونده‌های قصاص نفس در مازندران با تلاش شورای حل اختلاف منتهی به صلح و سازش شد، گفت: ۳۳ پرونده نیز به صورت مشروط به این شورا ارجاع داده شده است.

علیزاده نیکو با ذکر این نکته که شورای حل اختلاف پرونده های قصاص نفسی که در آن قتل های اتفاقی و ناشی از عصبانیت به صورت آنی رخ داده است را با هدف صلح و سازش ورود پیدا می کند، ادامه داد:‌این شورا امسال به یکهزارو ۱۹۶ پرونده زندانیان مازندران ورود پیدا کرد که با اخذ رضایت، ۳۰۰ زندانی نیز آزاد شدند.

حدود ۴۰ درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف مازندران با سازش مختومه شد

فعالیت ۷۲ داور حرفه ای قضایی در مازندران

معاون قضایی و حل اختلاف دادگستری مازندران داوری حرفه ای، میانجیگری حرفه ای و یاران صلح را ماموریت های جدی شورای حل اختلاف در دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: طبق ابلاغ جدید قوه قضاییه در سند الگوی تعالی دادگستری های مازندران، داروی حرفه ای قضایی در استان ها فعالیت های خود را در بررسی پرونده های حقوقی و امور خانواده شروع کرده است.

علیزاده نیکو با توضیح این که دستگاه قضا برای ارتقا، توسعه و فرهنگ‌سازی به نهاد داوری حرفه ای اهتمام جدی کرده است چراکه این نهاد واجد ویژگی‌هایی است که سبب می‌شود در حل و فصل دعاوی میان مردم، تسهیل و تسریع صورت گیرد، ادامه داد: تا کنون ۷۲ داور حرفه ای قضایی پس از گذراندن تمامی فراینده گزینشی در ۳۲ حوزه قضایی مازندران فعالتشان را شروع کردند.

وی با بیان این که اکنون معاونت حل اختلاف دادگستری مازندران همسو با رویکرد قوه قضاییه وارد ساماندهی و جایگزینی روش های رسیدگی قضایی با فعالیت داوران حرفه ای و میانجیگری شده است، اظهار داشت: یکی از الزامات مهم توسعه حل و فصل اختلافات از طریق داوری، فرهنگ‌سازی این مقوله در میان آحاد مردم است.

این مسوول قضایی مازندران از شکل گیری داوران تخصصی حرفه ای قضایی در استان نیز خبر داد و با اشار به این که در کنار داوران حرفه ای ۴۳ داور میانجیگری نیز در استان فعالتشان را شروع کردند، گفت:‌ پرونده های کیفری از سوی داوران میانجیگری مورد برسی قرار می گیرد.

وی با ذکر این نکته که طبق مقررات ۱۰ درصد از دعاوی حقوقی و خانواده مازندران باید به داوران حرفه ای و ۳۰ درصد از پرونده های کیفری قابل ارجاع به داوری میانجیگری ارسال شود، گفت: نحوه دستمزد داوری حرفه ای و میانجیگری از سوی دستگاه قضایی مشخص شده است.

علیزاده نیکو با بیان این که از اردیبهشت ماه امسال داوران حرفه ای قضایی در مازندران شروع به کار کرده اند که تا کنون ۲۰۰ پرونده دعاوی حقوقی و امور خانوادگی بررسی شده است، گفت: پرونده های قضایی دستگاه های اجرایی و بانکی نیز به قابل ارجاع به داوری حرفه ای است.

وی با اشاره به این که داوران حرفه ای مکلف هستند حداکثر سه ماه هر پرونده را مورد رسیدگی و مختومه کنند، گفت: سرعت در رسیدگی پرونده ها. کاهش هزینه ها و داشتن اختیارات بیشتر نسبت به قاضی دادگاه از مزیت های داوران حرفه ای و میانجیگری قضایی است.

حدود ۴۰ درصد پرونده‌های شوراهای حل اختلاف مازندران با سازش مختومه شد

کاهش پرونده‌های قضایی مازندران با کمک صلح یاران

صلح یاران ظرفیت‌های مردمی و افتخاری هستند که با مهارت‌های تجربی یا علمی در حل و فصل پرونده‌های قضایی، به دادگستری و شوراهای حل اختلاف کمک می‌کنند.

معاون قضایی و حل اختلاف دادگستری مازندران با بیان این که صلح یار، هیات صلح، همیار صلح، طلایه دار صلح و سفیر صلح در مناطق مختلف مازندران فعالیت دارند، گفت: در حال حاضر ورزشکاران و قهرمانان ملی مازندران از جمله حسن یزدانی، زارع و ساروی و بهروز عطایی به عنوان طلایه داران صلح با شورای حل اختلاف مازندران همکاری دارند.

علیزاده نیکو با بیان این که صلح یاران از بین ریش سفیدان و معتمدان هر منطقه نقش میانجی گری در حل دعاوی دارند و با بهره‌گیری از این ظرفیت مردمی از ابتدای امسال پرونده‌های ارجاعی زیادی به آنها منجر به خیر و سازش شده است، گفت: نحوه‌ی مراجعه افراد به این افراد صلح یار یا مستقیم است و یا از سوی دادگستری به این صلح ها یار ها ارجاع داده می شود.

وی رسیدگی پرونده در صلح یاران را رایگان دانست و گفت:‌ پرونده ها در شوراهای صلح یاران در هر مکان قابل رسیدگی است و حتی این شورا می تواند در دستگاه های اجرایی مازندران نیز شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: طبق مقررات ۱۵ درصد از پرونده‌های قضایی مازندران باید به صلح یاران ارجاع داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha