رییس دادگستری خراسان رضوی: اجرای عدالت نیازمند بهره مندی از ظرفیت‌ مردم است

مشهد-ایرنا-رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: اجرای دقیق عدالت زمانی محقق می‌شود که از ظرفیت های مردم در این امر بهره گیری شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حمزه خلیلی در همایش "نقش داوری در نظام قضایی و حقوقی کشور" در مشهد افزود: باتوجه به خیل عظیم پرونده های ارجاعی، نهادهای قضایی دیگر به تنهایی نمی توانند عدالت را به طور دقیق اجرا کنند و باید از ظرفیتی خارج از دستگاه قضایی کمک گرفت.

وی ادامه داد: عدالت، پایه و اساس همه ارزش ها و یک امر مشارکتی است و بدون حضور مردم امکان پذیر نخواهد بود و باید در مسیر تحقق آن از همه ظرفیت ها استفاده کرد.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: ایجاد نهاد میانجیگری و داوری یکی از همین راهکارهاست که می توان در آن از ظرفیت مردم استفاده کرد.

خلیلی افزود: ابطال متعدد آرای نهادهای داوری و میانجیگری موجب تضعیف این نهادها در جامعه شده است که با ساز و کار جدید باید آن را تقویت کرد.

اعتبار نهادهای داوری منوط به جذب نخبگان است

معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه نیز در این همایش گفت: باید در نهادهای داوری از ظرفیت های نخبگان حقوقی، قضات بازنشسته و کارشناسان خبره استفاده شود که آرای صادره حتی در محاکم بین المللی دارای اعتبار باشند.

محسن مقدس افزود: موضوع داوری از ۱۱۳ سال قبل در قوانین حقوقی وجود داشته است اما تاکنون سر و شکل خاصی برای آن تعریف نشده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون با عنایت و دستور رییس قوه قضاییه، سیاست هایی برای حوزه داوری ابلاغ شده است که بر اساس آن افراد اصلح پس از گذراندن دوره های تخصصی و آموزشی با دریافت پروانه داوری، وارد این حوزه خواهند شد که آرای آنها لازم الاجرا خواهد بود.

معاون داوری و میانجیگری مرکز حل اختلاف قوه قضاییه گفت: آیین نامه داوری در حال تدوین است که کوتاهی مدت رسیدگی و رسیدگی در محیطی خارج از دادگاه از مزایای آن است.

هر قاضی باید روزانه به ۱۰ پرونده رسیدگی کند!

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری و سرپرست مرکز حل اختلاف خراسان رضوی نیز در این همایش گفت: هم اکنون حجم پرونده های ارجاعی به محاکم قضایی استان زیاد شده است و با توجه به محدودیت جذب قاضی و بازنشستگی های پیش از موعد برخی از قضات، رسیدگی دقیق به پرونده ها امکان پذیر نیست چرا که با توجه به تعداد قضات، هر قاضی باید روزانه به ۱۰ پرونده رسیدگی کند.

هادی ولایتی حقیقی ادامه داد: سازش و استفاده از ظرفیت داوری می تواند در شرایط کنونی چاره ساز باشد و بسیاری از مشکلات سطح جامعه را قبل از ورود به محاکم قضایی رفع کند.

وی تصریح کرد: محاکم قضایی به تنهایی نمی توانند به مشکلات حقوقی جامعه رسیدگی کنند و امروز باید بر ظرفیت مردم برای رسیدگی به این مشکلات توجه کرد.

همایش یک روزه "نقش داوری در نظام قضایی و حقوقی کشور" امروز در مشهد برگزار و طی آن به ۱۵ نفر از واجدان شرایط، پروانه داوری اعطا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha