۶۰ خدمت در کتابخانه‌های نسل جدید قابل ارائه است

بیرجند - ایرنا - دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نسل جدید کتابخانه‌های عمومی در کشور ۶۰ خدمت را با محوریت کتاب به مردم ارایه می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی رمضانی روز یکشنبه در دیدار با جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی افزود: اکنون در سراسر کشور ۸۰۰ محفل ادبی و ۳۰۰ محفل قرآنی در کتابخانه‌ها فعال است.

وی با اشاره به وجود سه هزار و ۸۰۰ کتابخانه در سطح کشور بیان کرد: به جهت شبکه و دسترسی عمومی به کتابخانه‌ها جزو ۲۰ کشور برتر دنیا، پنج کشور برتر آسیا و در منطقه نیز با توجه به کشورهای حوزه خلیج فارس و غرب آسیا برترین کشور هستیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گفت: در زمینه مشاوره از کمیته امداد درخواست کردیم که مراکز مشاوره آنها در محل کتابخانه‌های عمومی مستقر شود.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی، نهاد عمومی غیردولتی است افزود: با توجه به اینکه جمعیت سالمند زیادی در کشور داریم به دنبال ارایه خدمات فرهنگی به این قشر از جامعه هستیم.

رمضانی با تاکید بر مهارت محوری اعضای کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: تنها نهادی هستیم که در سطح کشور به نابینایان و ناشنوایان خدمات فرهنگی ارایه می‌دهیم.

وی گفت: از حیث شبکه در تعداد کتابخانه مشکلی در استان نداریم و روستاهای پرجمعیت دارای کتابخانه هستند اما به دنبال بازپروری کتابخانه‌های عمومی هستیم‌.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: قرار است خودروهای جدید برای راه‌اندازی کتابخانه سیار در اختیار ما قرار گیرد که از این محل به خراسان جنوبی کمک خواهیم کرد.

کتابخانه‌های نسل جدید در کشور ۶۰ خدمت را ارائه می‌دهند

وی گفت: ساخت کتابخانه مرکزی شهر بیرجند از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می‌شود.

رمضانی افزود: خراسان جنوبی و شهر بیرجند فاقد کتابخانه مرکزی است و در دولت سیزدهم ایجاد پروژه جدید سخت صورت می‌گیرد اما با توجه به اینکه زمین کتابخانه مرکزی اختصاص یافته امیدواریم با توجه به ضرورتی که این کتابخانه دارد، مورد توجه ویژه دولت قرار گیرد.

وی همچنین گفت با دستور رئیس جمهور، ارتباط و تعامل کتابخانه‌های عمومی با مساجد و مدارس در دستور کار قرار گرفته و در چند نقطه آغاز شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: رقیب مسجد نیستیم بلکه در کنار و در خدمت مسجد هستیم و اگر این ارتباط پایدار بین مسجد و کتابخانه عمومی شکل بگیرد پیش برنده خواهد بود.

وی افزود: مقام معظم رهبری حدود ۱۳ سال پیش در نمایشگاه کتاب بر راه‌اندازی زنگ کتابخوانی در مدارس تاکید کردند که این کار خوب روی زمین مانده بود و براساس دستور ایشان، رئیس جمهور نیز اخیرا دستور داد زنگ کتابخوانی تشکیل شود و این چرخه اطلاع‌رسانی بین مدرسه و کتابخانه شکل بگیرد.

همچنین در این دیدار مقرر شد برای ساخت کتابخانه‌ مرکزی بیرجند پیگیری‌ها از طریق استاندار خراسان جنوبی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امروز با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند نیز دیدار کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha